Obraz0

Obraz0



krzewów. zwrócenie uwagi na |Htjawinj;|ce się tam mule. zielone paczki. ( VI. Przyzwyczajanie dzieci do prowadzenia wnikliwych obserwacji.

II.    I. Opowiadanie treści obrn/ków I wykonanie zadania Wiosna h* ogrodzie. (Vlc Doskonalenie mowy powi.yancj. Rozmowy o potrzebie wykonywania prac ogrodu wycli i przyczynach zmian zaistniałych na dolnym obrazku (te przyczyny to: ciepło sin iicczne. woda. pielęgnacja). Wyszukiwanie na obrazkach wyszczególnionych ciemni tow i zaznaczanie ich c/crwon.'| kropką. Ćwiczenie s|>ostizcgawc/c»ici i koncentr ** |l uwagi. Pomoce:/1/J( . książka pięciolatka, cz. 3., s. 22.

2. Prace na działce przedszkolnej. Cele: Przygotowanie zagonkow: kopanie i grabii nie ziemi. Wysiewanie nasion, oznaczanie plakietkami, co i na której grządce zoslaln posiane Wyrabianie |>OCZiicia odpowiedzialności popizez systematyczne opiekow.i nie się gi/;|dkami. Prowadzenie obserwacji roślin. Pomoce: nasiona kwiatów i warzyw gi/i|dki w ogrodzie, konewki, plakietki do oznaczania grządek.

III.    Wysiewanie nasion w skrzy likach, ustawienie ich na oknie lak. aby miały dll/o światła. Przyzwyczajanie do codziennej pielęgnacji i obserwacji roślin. Zaznaczam pierwszej obserwacji wksii|żcc/cc. Pomoce: nasiona kwiatów i warzyw, skrzynki z zn nu.|. książeczki do prowadzenia obserwacji.

/AII>CIA 2.

I IMAP Pielęgnujemy nysiune ro<linv RODZAJ h ZAJIJĆ:

•    Słuchanie opowiadani.! Joanny Wasilewskiej Nustonko.

•    Wykonanie ćwiczenia graficznego na kratkach l.o/wta i walne.

   Zabawa dydaktyczna ..Ile nasion - tyle kw iatów".

ŚRODKI DYDAKTYCZNI-:

•    konewki, łopata, grabie, motyka,

•    opowiadanie Joanny Wasilewskiej Nauonko, obia/ki pr/cdstuwinjs|cc rośliny i ii li nasiona (lip. klon i skrzydlate itnsionko),

•    AHC. książka pięciolatka, cz. 3.. s. 23 l.o/Htfa i grabie,

•    AIK Zabawy plastyczne pięciolatków, s. 21.

   tablica, kreda,

•    plastelina (jasnozielona), kredki,

•    duża kostka, kartony z narysowanymi trzema ..grządkami". jkmI ka/d;j gr/.|dk.| nasionka zaznaczone kropk.| do h.

PUZLUIHG ZAJI-Ć

1.    W>pow iadanie się na temat:, „Co jest |>oti/cbrie roślinom do lego, aby mogły ros* iii|ć?”. ..Murza mózgów " nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie zgłoszone przez dzieci propozycje. Następnie odczytuje je i wszyscy razem wybieraj;) le najbardziej prawdo|H)dobne.

2.    Wysłuchanie opowiadania J. Wasilewskiej Nauonko, Uważne słuchanie tekstu czytanego przez naiic/ycicla. ()d|>o\viad.lilie na pytania dotyczące treści litworu: W j.iki sposob nasionko znalazło się w ziemi? Dlaczego czuło się lam dobrze? < o wydarzyło się na wiosnę? Kto i w jaki s|H»sób opiekował się roślinkq. która wyrosła

ł leuił    \l/ ImLJ    .i......    1    1

MOŃKO

I* l,i |h>/iM jesień. Na dworze hulał wiatr, strącał liście z drzew, unosił je w górę tli mtcal na ziemię. I iście mieniły się w słońcu różnymi kolorami, najpiękniej jedli • Mi /c/aly w słonecznych promieniach liście klonu złocistego. Przyleciał wiatr do tliiilll, sitzi|sn.|l liście / gałęzi i porwał je ze sol>;|. Kazein z liśćmi |>ofiunęlo również, fttnli h/ydlale uasionko.

i»»h* lak in wspaniale unosić się tak w powietrzu |>omvślalo. Wirowało, kręciło iiiltnU l»t opadało, to wznosiło się do góry. Oddalało się coraz hardziej od swojego li •« • i a/ wies/cie wiatr rzucił je na ziemię w jakimś ogrodzie. Nnsionko zaczepi-

•    I h^nlm skrzydełkiem o grudkę ziemi i wiatr nic mógł go już unieść. Przez ogród |M»» l»knal pies. nadepnął na nie lap;| i weisn:|l głębiej w ziemię. Nnsionko poczuło,

i i . męczone i śpi:|ce. W ziemi było ciemno, ciepło i cicho, mogło więc odpocząć •i i i- i /usnąć. Zimą śnieg przysypał cały ogród, a śniegowa picr/ynka otuliła nasze im loiiko, żeby nie zmarzło. Spało sobie eah| zimę. Kiedy wiosenne słońce roztopiło lit 1 nawilżyło ziemię, uasionko poczuło, że jest mu jakoś niewygodnie w jego do* nikli Kręt ilosię i wierciło, aż wreszcie zrobiło małą dziurkę. Przez tę dziurkę wyMinąl dv niidy. biały kiełek. Kiełek zanurzył się w pachnącej wiosn;| ziemi i pil z niej soki I *" ni nnsionko wypuściło mały, zielony pęd. który pizchijal się w górę, aby wics/t ic Hyiltll/>« się z ziemi na |>owierzchnię. W ogrodzie pracował ogrodnik. I'i/okopywał

•    ii inłi, mini gt/ądki. wyrywał chwasty. Uyl juz bardzo blisko roślinki, któni wyrosła

• .....Innka. Ze swoją wiclk.| łopatą wydawał się bardzo niebezpieczny.

luz po mnie! pr/esti.LSzyła się roślinka. Ogrodnik zbliżył się. |>o|>aii/ył, wyko-i *d |>i łopat,| i pizesadzil w odlegle od zagonków miejsce |X>d płotem.

Ili możesz, sobie rosnąć i nikomu nie będziesz, przeszkadzać. Kiedyś wyrośnie •' li hle piękne drzewo.

Mijały lata, ogrodnik opiekował się ioślin;|, |>odlcwał. spulchniał wokół niej /ic-**•»•., t luonil pizetl szkodnikami. Z małej roślinki wyrosło piękne drzewo. W jego galę* l» /amies/kaly ptaki i chroniły się owady. Ogrodnik zbudował pod drzewem ławkę, nu Mon i często odpoczywał, a ono odwdzięczało mu się, dając cień i wytchnienie po

|MłK'y.

Joanna Wasilewska

I, Pilica plastyczna Wio.\cnne drzewo. Wykonanie na gałązkach drzewa liści z zieloni'1 plasteliny. Toczenie małych kuleczek, rozpłaszczanie i nalepianie na gałązkach, lasowanie wiosennych kwiatów i zwierząt pod drzewem.

1 Zabawa oiicntacyjno-por/ądkowa „Wiatr, deszcz i słońce". D/ieci biegają na •ygnal ..wiatr", zalrzymują się, unoszą w górę ramiona i kołyszą nimi (\z \: \: \: \

» I Na sygnał „deszcz" robią przysiad podparty i nisko pochylają głowę (chowają się |u/ed deszczem). Na sygnał ..słońce" wyciągają się mocno w górę, w/nos/ąc taiuiona i wspinając się na patce.

' Zabawa dydaktyczna ..lic nasion tyle kwiatów". We wprowadzeniu nauczyciel mówi o tym. ze z każdego nnsionkn wyrasta jedna roślinka. Pokazuje dzieciom kostkę i mówi tyle kwiatów zakwitnie na gi/ądce. ile zobaczycie kiojiek na kosi* te Dzieci bieeaia. na wcnal zatiz.ymuia sic i dohiciaiu w kółeczka no tvle osób.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz0 krzewów. zwrócenie uwagi na
22360 Obraz0 (49) krzewów, zwrócenie uwagi na pojawi.ij.
Obraz0 (49) krzewów, zwrócenie uwagi na pojawi.ij.
Obraz0 (49) krzewów, zwrócenie uwagi na pojawi.ij.
Obraz4 O Swobodne wypowiedzi dzieci o treści opowiadania. Zwróceniu uwagi na pr/cmiuny rozwojowo ni
56145 skan (15) Mówi się niekiedy, że zwrócenie uwagi na naturę wprowadziłoby do ekologii polityczne
17443 Obraz3 (33) 4. Wypowiedzi im icin.it ticsci wierszu. Oglądanie różnego roil/njn cienkich koro
Obraz2 2 Może w tym zwróceniu uwagi na koszt brzmi już nitcrtckstu. f In z przysłowiem Książkę. psa
zwrócenia uwagi na treść opisywanego dokumentu, nawet w samym opisie zasadniczym. Bardzo rzadko spot
IMGP36 (3) Rodzaje oblodzenia Z uwagi na kształt osadzającego się na powierzchniach nośnych lodu wyr
scandjvutmp12601 273 Przeginanie i składanie papieru. Przykłady: Wiatraczek (Ze zwróceniem uwagi na
IMGw21 Zasługą teoretyków dysonansu poznawczego jest zwrócenie uwagi na to, iż takie oceny różnoimie
skanuj0003 •S badana pod względem składu chemicznego ze szczególnym zwróceniem uwagi na zawartość cu
SCENARIUSZ: Ekologiczny domCel główny: zwrócenie uwagi na konieczność zwiększania energooszczędności

więcej podobnych podstron