Obraz7 (91)

Obraz7 (91)



mniej korzystnie w stosunku do aktualnej ceny rynkowej waloru, czyli dla sprzedaży poniżej jego bieżącej wartości, a dla kupna powyżej. Inwestorowi zależy bowiem na realizacji transakcji w warunkach niewiele odbiegających od aktualnych, podczas gdy w zleceniu limit order inwestorowi chodzi o uzyskanie ceny przynajmniej trochę lepszej od aktualnej. Na przykład, jeśli cena akcji w danym momencie wynosi 100 doi., to stop order może być określone na poziomie np. 95 doi. przy sprzedaży lub 105 doi. przy kupnie. Można powiedzieć, że jest to typowe zlecenie dla osób potrafiących spekulować na giełdzie.

Poza wymienionymi wyżej głównymi typami zleceń istnieją jeszcze inne, które są już tylko pewnymi ich kombinacjami i w obrocie giełdowym nie mają większego znaczenia. Trzeba również wiedzieć, iż przy bardzo zawiłych kombinacjach zleceń traci się czas na analizę rzeczywistych intencji klienta, a wówczas szansa realizacji zleceń może minąć. Tak więc generalnie możliwość wykonania zlecenia maleje wraz ze wzrostem jego złożoności, chociaż problem ten rozwiązuje się poprzez specjalizację wśród maklerów. Dla porządku wspomnijmy o pewnych zleceniach pojawiających się na bardziej liberalnych giełdach amerykańskich. Poniżej niektóre z nich:

—    stop limit — jest to zlecenie wynikające z połączenia stop order ze zleceniem limit order i oznacza „trzymaj się danego przedziału cen”,

—    on the opening, on the close — „na otwarciu”, „na zamknięciu”, co oznacza „skorzystaj z pierwszej oferty dnia”, a więc chodzi o uzyskanie ceny podobnej do ceny zamknięcia z dnia poprzedniego,

—    discretionary order — są to zlecenia występujące na giełdach o ruchu ciągłym, dające maklerowi możliwość wyboru czasu ich realizacji, ale ich ważność określona jest zwykle na jeden dzień (day order),

—    do not reduce — oznacza dokonanie np. sprzedaży jednego z kilku rodzajów akcji, w zależności od korzystnej zmiany jego ceny,

—    scalę —jest to zlecenie wykonania serii transakcji tym samym walorem po różnych cenach, co służy otrzymaniu najkorzystniejszej ceny,

—    contingent, switch — oznacza „sprzedaj ABC i od razu kup Z)”.

Dodajmy jeszcze, iż realizacja składanych za pośrednictwem biur maklerskich zleceń wymaga posiadania w tym biurze dwóch kont: pieniężnego i papierów wartościowych. Dokonanie transakcji powoduje przepływ na obu kontach, np. odpływ gotówki i zwiększenie ilości walorów, lub odwrotnie. Od zrealizowanego zlecenia maklerowi przysługuje określona prowizja.

4.4. Podział rynku

Generalnie ze względu na miejsce dokonywania transakcji oraz wysokość obrotów rynek papierów wartościowych możemy podzielić na rynek giełdowy i pozagiełdowy. Rynek giełdowy rozumiany jest jako zespół transakcji realizowanych w pewnym szczególnym miejscu, czyli na giełdzie, natomiast rynek

pozagiełdowy to nabywanie i sprzedaż papierów wartościowych z pominięciem giełdy. Ponieważ obroty na rynku pozagiełdowym są niższe niż na rynku giełdowym, najpierw omówimy rynek pozagiełdowy.

4.4.1. Rynek pozagiełdowy

Rynek pozagiełdowy (over the counter market łub OTC-market, czyli handel „spoza kontuhru”) to ogół transakcji kupna-sprzedaży papierów wartościowych zawieranych w istocie poza giełdą. Zawierane w ten sposób transakcje nazywa się także nieregulowanym obrotem wolnym. Ich przedmiotem mogą być zarówno te papiery wartościowe, które nie zostały dopuszczone do obrotu giełdowego, jak i te, które zostały dopuszczone. Oznacza to, iż giełdy nie biorą odpowiedzialności za te papiery, czyli nie są one przedmiotem zainteresowania organów giełdowych. Nie znaczy to, że rynek OTC nie występuje na giełdzie w ogóle. Wystarczy bowiem, by maklerzy dokonywali transakcji papierami tego rynku między sobą, traktując giełdę jako miejsce spotkań i wymiany ofert. Istotne jest jednak, by transakcje te były dokonywane wyłącznie między maklerami, bez korzystania z urządzeń giełdy. Handel nieregulowany (pozagiełdowy), nie-związany z określonym miejscem i czasem, odbywa się z reguły między bankami i firmami maklerskimi oraz ich klientami.

Rynek pozagiełdowy' może mieć jedynie większe znaczenie dla spekulantów giełdowych lub też małych i nowych firm, które mają szansę rozwoju, a banki, z uwagi na duże ryzyko, nie chcą finansować ich przedsięwzięć inwestycyjnych. Takie firmy często emisje swoich walorów lokują na małych giełdach lokalnych. Rynek OTC charakteryzuje się względnie liberalnymi przepisami. Poza przepisami kodeksu handlowego, cywilnego i, ewentualnie, karnego brak innych regulacji w tej materii, chociaż trzeba przyznać, iż w niektórych krajach do kontroli tego rynku powołano specjalną Komisję Papierów Wartościowych, która m.in. potwierdza spełnienie koniecznych do działania na tym rynku wymogów. Wynika stąd, iż w krajach tych wprowadza się pewne regulacje (kontrolę) na rynku pozagiełdowym.

Rynek pozagiełdowy powstał w Stanach Zjednoczonych (około 1871 r.), gdzie narodziła się również jego nazwa (OTC). Rozwój zawdzięcza on spółkom budowy dróg i innym spółkom przemysłowym, które w latach 1920-1930 poprzez ten rynek zaczęły zdobywać (przez emisje pierwotne) kapitał na rozwijanie działalności. Na tym rynku zaczęto obracać także obligacjami municypalnymi (miast i stanów). Rynek ten był jednak chaotyczny i mało przejrzysty, ponieważ z opóźnieniem dostarczano (przez posłańców) informacje, np. tabele kursów. Dopiero rozwój sieci telefonicznej i telegraficznej umożliwi! ustalanie kursów w szybszym niż poprzednio terminie, co spowodowało jego rozwój i większą przejrzystość. Można powiedzieć, iż do jego rozwoju przyczyniła się konkurencja pomiędzy market makers (podmiot organizujący rynek, a więc nabywający i zbywający walory na własny rachunek — dom maklerski).

147


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ost w listopadzie1 Świadomość występowania nadwagi i otyłości w stosunku do aktualnych rozmiarów&nb
inicjatyw trzeba było korzystać i przenosić do aktualnych warunków środowiska wiejskiego. W latach 1
DSC00038 (8) Edafon — stosunek do wody glebowej • Higrofile - organizmy, które dla swego życia wymag
Oś w planie nie może być przesunięta w stosunku do osi projektowanej o więcej niż 3 cm dla autostrad
Marketing -niix - kompozycja elementów marketingu dostosowana do aktualnej sytuacji rynkowej Jego el
Obraz (19) 3 Przykład kolokwium Nazwisko i imię Numer indeksu Zadanie 2. (15 punktów) Dla podanych p
18 Wstęp Drugie wydanie tej książki uwzględnia aktualny stan prawny, w którym w stosunku do daty pie
IMG$81 (3) wanie wiadomości i umiejętności nabiera tu wartośai nadrzędnej w stosunku do wspomniagych
Obraz3 (60) znajduje się po lewej, a w ustawieniu II po prawej stronie w stosunku do linii środkowe
Obraz5 (53) przy czym ciemiączko tylne jest bardziej obniżone w stosunku do ciemiączka przedniego i
82660 Obraz2 (122) Wy korzystujemy rozwiązanie nierelalywisiycznego równania Schrodingera dla atomu
Obraz3 (12) 28 kiego modelu powieści historycznej*1. Wiadomo również, że polemiczny zamiar w stosun

więcej podobnych podstron