PZK124

PZK124



124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH

zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że przy tak niskiej cenie jest on prawdopodobnie mało solidny.

Gwarancje. Także gwarancje konsumenci spostrzegają często jako sygnał jakości. Długoterminowe gwarancje są spostrzegane jako sygnał wysokiej jakości i niezawodności produktu. (Skoro producent daje długą gwarancję, to widocznie jest przekonany o dużej trwałości produktu).

Skąd biorą się te przekonania konsumenckie? Jakie są reguły wnioskowania konsumenckiego? Wydaje się, że są dwa źródła tych przekonań: doświadczenie oraz domniemania, czyli tak zwane „proste" teorie. Pierwsze źródło wykorzystywane jest w ten sposób, że konsument szacuje nieobecną informację, opierając się na poznanym wcześniej związku między dwiema cechami. Na przykład, jeżeli w doświadczeniu konsumenta jakość produktów była pozytywnie skorelowana z ich ceną, to na podstawie wysokiej ceny produktu, którego jakość nie jest mu znana, konsument wnosi, iż jakość ta jest wysoka. Gdy natomiast cena jakiegoś produktu

0    nieznanej jakości jest niska, to konsument wnosi, iż jego jakość jest także niska. Oczywiście trafność takiego rozumowania zależy od tego, czy trafne jest wyjściowe ustalenie, że dla danej kategorii produktów istnieje wyraźny związek między cechą

1    jakością. Drugie źródło wnioskowania o związku między różnymi cechami stanowią przyjmowane przez konsumentów „proste" (niesprawdzane empirycznie) teorie. Na przykład konsument może wnioskować, że skoro producent daje długą gwarancję na produkt, to widocznie jest przekonany o dużej trwałości produktu, gdyż w przeciwnym wypadku narażałby się na duże straty z tytułu kosztów gwarancyjnych zobowiązań. Zajmiemy się najpierw przekonaniami opartymi na doświadczeniu, a później przekonaniami opartymi na teoriach.

Porównania przekonań konsumenckich z rzeczywistymi zależnościami występującymi na rynku pokazują, że powszechnie przyjmowane przekonania są dalekie od doskonałości. Johnson i Levin (1985) wykonali eksperyment, w którym prosili badane osoby, by oceniały atrakcyjność różnych produktów. W jednym wypadku oceny produktów dokonywano na podstawie ich ceny i jakości. W innym - na podstawie samej tylko ceny (z domyślną jakością). Okazało się, że oceny oparte na cenie i na jakości były bardziej zróżnicowane niż oceny oparte tylko na cenie. Kiedy osoby nie znały jakości produktów (o zróżnicowanej cenie), oceniały je w sposób bardziej wyrównany. Co wynik ten oznacza? Oznacza, że nie znając jakości i mając produkt opisany tylko ze względu na cenę, respondenci zakładali silny związek między jakością i ceną: im wyższa cena, tym wyższa jakość. Badania rynku pokazują jednak, że w rzeczywistości ta zależność nie jest aż tak silna.

Znaczenie wiedzy konsumenta przy wnioskowaniu o jakości produktu.

Ponieważ ocena jakości produktu jest na ogół sprawą dla konsumenta bardzo ważną, to można założyć, że będzie on starał się wykorzystywać różne dostępne dane na ten temat. Jakie to mogą być dane? Rao i Monroe (1988) badali w związku z tym, czy sposób wnioskowania o jakości produktu zmienia się u konsumentów o różnym stopniu obeznania z produktem. Czy stopień wiedzy konsumenta o produkcie wpływa na cechy, według których będzie on wnioskował o jakości?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że
PZK226 226 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH jak: produkty zbożowe, konfekcja, mydło, herbata i her
PZK098 98 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH produktu, który jest najbardziej zbliżony do osobowości
PZK230 230 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ło się to przy promocji produktów podlegających modzie
PZK020 20 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH • zmniejszania (downsizing) wymiaru produktu. Pierwsza
PZK036 36 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH znajdujemy na półkach produkty z fragmentem opakowania
PZK048 48 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Nastawienie do marki i intencja zakupu w sytuacji obecn
PZK080 80 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Odpowiedź na to pytanie uwarunkowana jest celem, który
PZK130 130 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH • nasilenie kampanii reklamowej zwiększy sprzedaż prod
PZK140 140 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH wmm^mmmmmmmm Ramka 7.1 cd.    mmmmmm pr
PZK162 162 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH wydają pieniądze na takie cechy produktów, z których p
PZK166 166 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH gotowość do ponawiania zakupów produktów danej marki i
CCF20091108000 Psychologia zachowań konsumenckich bada interakcje pomiędzy konsumentami a organizac
PZK000 Andrzej Falkowski Tadeusz Ty!szka Psychologia zachowań konsumenckich

więcej podobnych podstron