sanktuariasłowiań102

sanktuariasłowiań102



oraz symbolikę ponownych narodzin, a znajdziemy, jak się wydaje, odpowiedź na nurtujące nas tutaj pytanie.

Należy chyba przyjąć, że na naszych ziemiach właśnie w noc kupalną dokonywano zabiegów inicjacji młodzieży. Być może działo się to w blasku kultu ognia, słońca, a może i pioruna. Czerwiec w naszym klimacie obfituje w burze połączone z silnymi wyładowaniami atmosferycznymi.

Zapewne wówczas w blasku rozpalonych ognisk zanurzano młodzież w wodzie, aby ją przyjąć do społeczności ludzi dorosłych. Może zresztą stosowano przy tym swoistą próbę ogni, a w każdym razie i za pomocą jego oczyszczano młodych ludzi.

Pojęcia moralne są rzeczą zmienną. W Mezopotamii w starożytności stosowano kultową prostytucję i uważano to za objaw normalny, a nawet niezbędny. Skądinąd wiadomo, że u Słowian w wysokiej cenie jako kandydatki na żony były panny z dzieckiem, ponieważ miało to gwarantować ich płodność, która była niezbędnym warunkiem w małżeństwie. Kto wie, czy właśnie w ową noc kupalną dojrzała młodzież, wprowadzona już do świata dorosłych, nie zaznawała po raz pierwszy smaku miłości.

Ciekawe reperkusje nocy kupalnej spotykamy też w polityce wieków średnich. W 1262 roku, akurat w samą noc kupalną, nastąpiły w ówczesnym grodzie Jazdow-skim na obszarze obecnej Warszawy dramatyczne wypadki. Przebywał tu książę mazowiecki Siemowit wraz z synem. Ogólne uroczystości tak wszystkich zaabsorbowały, że Litwini bez wysiłku zajęli gród nawet nie musząc go zdobywać. Księcia zabili, a syna jego uprowadzili do niewoli Należy przyjąć, że zapewne znali miejscowe obyczaje i słusznie zresztą, jak się okazało, liczyli na osłabienie czujności. Drogo, jak widać, zapłacił książę Siemowit za poszukiwanie czarodziejskiego kwiatu paproci.

Może na takie samo rozluźnienie czujności liczył i margrabia Iiodo wyruszając do walki 7. Mieszkiem I pod Cedzyną. Tu jednak, jak wiadomo, srodze się zawiódł.

Wielka jednak w dawnej obyczajowości była moc nocy kupalnej, skoro przetrwała tak wiele wieków zwalczana przez Kościół. W ostatnich łatach nawet wręcz dostrzegamy jej renesans. Tam gdzie zwyczaje owe dawno zarzucono, teraz odradzają się od nowa. Oczywiście podstawowe znaczenie ma tu wzrost zainteresowania kulturą ludową w ogóle i we wszelkiej jej postaci.

Po radosnym święcie nocy kupalnej już wkrótce nadchodziły 2nojne dni żniw, okres pracy i wielkich nadziei. Od tych dni zależało, czy w zimie będzie co jeść. Jeśli pamiętamy o niezmiernie małej wydajności w ówczesnej gospodarce rolnej, łatwo zrozumieć, że wszelkie wahnięcia w urodzaju mogły okazać się wręcz katastrofalne. Toteż tym większa była radość, im bardziej dorodne były zbiory.

W obyczajowości ludowej utrwalił się zwyczaj składania symboli plonów gospodarzowi ziemi, na której pracowano. Na dar ten składały się tak snopy zboża, chleb upieczony z nowych zbiorów, jak również wieńce dożynkowe. Ten piękny zwyczaj dochował się zresztą i do naszych czasów. Wypada nam przyjrzeć się, jakie obrzędy towarzyszyły mu w niedawnej przeszłości.

W obrzędowości dożynkowej należy wyraźnie rozróżnić dwa elementy. Pierwszym z nich jest radość z 0-trzymanych plonów, drugim troska o następne zbiory. Należy pamiętać, że Słowianie stosowali już z powodzeniem sianie zboża ozime, a więc czas od zebrania plonów do ponownych siewów był niezbyt odległy. Radość z tego, co uzyskano, zbiegała się z troską o zbiory następne.

W dzisiejszych czasach radość tę demonstruje się

191


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wstęp oraz Szwajcarii w zakresie działań antykorupcyjnych. Stara się również odpowiedzieć na pytanie
HISTORIA KINA Historia kina Za symboliczną datę narodzin kina uważa się 28 grudnia 1895 roku, kiedy
DSC12 142 8. Monopol Rysunek 8.5.Rynek monopolu (a) oraz urzędowa cena maksymalna fb) Jak się zmien
nauczycielka przedszkola 3 Przeprowadź rozmowę z kolegami i koleżankami oraz nauczycielką o tej usk
ScannedImage 6 60 Religie Bliskiego Wschodu każdej konkretnej jednostki. Jak się wydaje, od tego, kt
MHZP SZIHy 5 8 40)    Jak się umieszcza maskę na twarzy? Przy pomocy powyżej wymienio
Obraz7 (40) 72 JEHOWA kilka podobnych do ludzi istot ubranych, jak się wydaje, w metalowe buty i he
JAK SIĘ ZGŁOSIĆ? WEJDŹ NA STRONĘ ZAPOZNAJ SIĘ Z REGULAMINEM WYPEŁNIJ KARTĘ ZGŁOSZENIA I
Drzewo życia0 prawda, pranie, bielenie i suszenie płótna wiąże je na powrót z wodą, ale — jak się w
P5020314 103 MICIfiSKI: MIĘDZY POEZJĄ A SNEM zastrzegał granice snu. Po to. żeby je stale przekracza

więcej podobnych podstron