Scan 120303 0010

Scan 120303 0010



172 Rozdział VII. Samorząd terytorialny

inaczej. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

W ramach struktury organizacyjnej powiatowej administracji zespolonej, w celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ustawa wprowadza obowiązek powoływania komisji bezpieczeństwa i porządku. Do zadań komisji należy w szczególności:

1)    ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

2)    opiniowanie pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

3)    przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

4)    opiniowanie projektów innych programów współdziałania policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

.    *    V*-*- ~ri~ji    ^^traiT:; rir‘if


5)    opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli.

W skład komisji wchodzi: starosta jako przewodniczący komisji, dwóch radnych

delegowanych przez radę powiatu, trzy osoby powołane przez starostę spośród osób wyróżniających się wiedzą o problemach będących przedmiotem prac komisji oraz cieszących się wśród miejscowej społeczności osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym oraz dwóch przedstawicieli delegowanych przez komendanta powiatowego Policji, a w przypadku m.st. Warszawy delegowanych przez Komendanta Stołecznego Policji. W pracach komisji uczestniczy także prokurator wskazany przez właściwego prokuratora okręgowego. Kadencja komisji trwa 3 lata.

W przypadku miasta na prawach powiatu prezydent takiego miasta i starosta powiatu graniczącego z takim miastem mogą utworzyć, w drodze porozumienia, wspólną komisję dla miasta na prawach powiatu oraz powiatu graniczącego z takim miastem. W razie powołania takiej komisji jej pracami kierują wspólnie prezydent miasta i starosta powiatu ziemskiego.

IV. Miasto na prawach powiatu

W myśl postanowień ustawy o samorządzie powiatowym miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą równocześnie zadania powiatu. Miasto na prawach powiatu, określane w praktyce mianem powiatu grodzkiego, posiada tym samym status szczególny, gdyż będąc podstawową jednostką samorządu terytorialnego, oprócz

>/oich ustawowo przyznanych zadań i kompetencji, wykonuje równolegle zadania 4j kompetencje właściwe powiatom. Status miasta na prawach powiatu przysługuje miastom, które w dniu 31.12.1998 r. liczyły więcej niż 100 tys! mieszkańców, a także hastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpionood nadania miastu praw powiatu, oraz tym, . którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta oraz prezydent miasta. Miasta na prawach powiatu nie można w żaden sposób w pełni utożsamiać z powiatem, gdyż takie zagadnienia jak ustrój tego miasta i zasady działania jego organów, w tym nazwę, skład, liczebność oraz tryb ich powoływania i odwoływania, a także zasady sprawowania nadzoru określają przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

Struktura organizacyjna miasta na prawach powiatu jest właściwa każdemu innemu miastu z uwzględnieniem różnic wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym oraz przepisów prawa materialnego. Aparatem pomocniczym prezydenta miasta na prawach powiatu jest urząd miejski. W celu wykonywania powierzonych zadań miasta na prawach powiatu, podobnie jak gminy i powiaty, mogą tworzyć jednostki organizacyjne.

Pozycja ustrojowa prezydenta miasta na prawach powiatu zbliżona jest do pozycji jaką zajmują inni wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast. Prezydent miasta na prawach powiatu nie jest bowiem starostą, a jedynie pełni jego funkcje. Różni się od wójtów, burmistrzów i prezydentów innych miast jedynie zakresem właściwości rzeczowej, a więc zakresem wykonywanych zadań i kompetencji, wynikających z ustaw szczególnych.    i

§ 36. Struktura organizacyjna województwa samorządowego

I. Uwagi ogólne

W świetle przyjętej koncepcji struktury samorządu terytorialnego w Polsce województwo stanowi największąjednostkę zasadniczego podziału terytorialnego kraju, tj. regionalną wspólnotę samorządową, jak również największąjednostkę zasadniczego podziału terytorialnego w celu wykonywania administracji publicznej (Z. Leoń-ski, Zarys..., op. cit., s. 105). Województwo jest tym samym nie tylko najwyższą jednostką zasadniczego podziału terytorialnego państwa na potrzeby samorządu terytorialnego, ale również jednostką administracji rządowej terenowej. Samo utworzenie województw oraz ustalenie ich stolic i nazw nastąpiło w drodze ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. Z 1.1.1999 r. utworzono następujące województwa: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, po-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan 120303 0010 172 Rozdział VII. Samorząd terytorialny inaczej. Organizację i zasady funkcjonowani
Scan 120303 0009 170 Rozdział VII. Samorząd terytorialny wołania zarządu z powodu nieudzielenia abso
Scan 120303 0011 174 Rozdział VII. Samorząd terytorialny morskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko
Scan 120303 0012 176 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 11)    podejmowanie uchwał w
Scan 120303 0013 178 Rozdział VII. Samorząd terytorialny “ opiniuje wykonanie budżetu oraz występuje
Scan 120303 0014 180 Rozdział VII. Samorząd terytorialny Zarząd województwa wykonuje zadania należąc
29898 Scan 120303 0015 182 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 5 1)    ładu przestrze
13704 Scan 120303 0013 178 Rozdział VII. Samorząd terytorialny “ opiniuje wykonanie budżetu oraz wys
Scan 120303 0009 170 Rozdział VII. Samorząd terytorialny wołania zarządu z powodu nieudzielenia abso
Scan 120303 0012 176 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 11)    podejmowanie uchwał w
68818 Scan 120303 0016 184 Rozdział VII. Samorząd terytorialny Oprócz zadań własnych powiat wykonuje
86695 Scan 120303 0011 174 Rozdział VII. Samorząd terytorialny morskie, śląskie, świętokrzyskie, war
Konstytucja RP Rozdział VII SAMORZĄD TERYTORIALNY Art. 165. Jednostki samorządu terytorialnego mają

więcej podobnych podstron