Scan0002 (87)

Scan0002 (87)



Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników -2-

Wstęp

Układ hamulcowy w pojazdach samochodowych jest jednym z najbardziej odpowiedzialnych układów w samochodzie, ponieważ od jego właściwego stanu technicznego, sprawności i skuteczności działania zależy w dużym stopniu bezpieczeństwo wszystkich użytkowników' dróg

Hamulce pojazdu samochodowego poruszającego się po drogach publicznych muszą spełniać w świetle powyższego fakty określone zalecenia pod względem uzyskiwania odpowiedniej dla danego typu drogi hamowania lub określonego opóźnienia. Istnieją również zalecenia związane z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu, konstrukcją, sposobem uruchamiania oraz określonymi parametrami układu hamulcowego dla wszystkich typów pojazdów, które są dopuszczone do ruchu.

Skuteczność działania zasadniczego układu hamulcowego jest uzależniona nie tylko od warunków technicznych, ale także od zewnętrznym warunków atmosferycznych i drogowych oraz indywidualnej techniki hamowania stosowanej przez kierującego.

Przepisy Ustawy “Prawo o ruchu drogowym” dopuszczają możliwość badania skuteczności układu hamulcowego pojazdów poprzez    pomiar siły hamowania na

poszczególnych kołach na urządzeniu płytowym (najazdowym) oraz rolkowym. Ten drugi rodzaj urządzenia znalazł powszechne zastosowanie w stacjach obsługi samochodów, w stacjach diagnostycznych oraz w stacjach kontroli pojazdów, które wykonują okresowe badania techniczne dopuszczające samochody do ruchu po drogach publicznych. Powszechność stosowania urządzeń rolkowych wynika z zalet tej metody badania [1J:

•    Obiektywnego pomiaru siły hamowania,

•    Niezależności od warunków atmosferycznych,

•    Krótkiego czasu pomiaru,

• Możliwości zmierzenia niektórych parametrów    układu    hamulcowego np.

nierównomiemości działania hamulców, pomiaru siły nacisku na pedał hamulca.

Niezależnie od typu i nazwy producenta urządzenia ich budowa i ogólne zasady działania są podobne. Szerzej przykładowe urządzenie typu rolkowego zostanie opisane w dalsze części niniejszej instrukcji.

Dzięki firmie HEKA coraz szersze zastosowanie znajduje urządzenie płytowe do dynamicznego badania hamulców. Badanie następuje w czasie najechania samochodem badanym na dwie lub cztery ruchome płyty z prędkością 5 ..lOkm.h i wyhamowania na nich. Na skutek działania sił bezwładności samochodu i przyczepności pomiędzy oponami i powierzchnią płyt następuje ich przemieszczanie. Wartość przemieszczenia jest proporcjonalna do siły hamowania. Przemieszczenie płyt mierzy się za pomocą czujników tensometrycznych, a programowalny procesor dokonuje obliczeń.

Całe badanie wraz z wydrukiem trwa 1 minutę.

Obecnie stosuje się nowoczesne linie diagnostyczne, które oprócz pomiaru wartości sił na kołach pojazdu, umożliwiają również ocenę prawidłowości regulacji układu jezdnego samochodu, stanu amortyzatorów itd.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan0007 (62) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników - 7- La
54751 Scan0003 (85) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników -
74941 Scan0005 (74) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników -
Scan0006 (72) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników - 6-PRZ
Scan0008 (55) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników - 8-
53801 Scan0004 (78) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników -
32172 Scan0009 (55) Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium Samochodów i Ciągników -
Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Laboratorium z metrologii technicznej ćwiczenie nr 4 Temat:

więcej podobnych podstron