Scan098

Scan098



Spowolnienie skupiania uwagi wzrokowej i słuchowej u dzieci z dysleksją rozwojową

Amlrea Facoetti1’ ’, Maria Luisa Lorusso1, Carmen Cattaneo1, Raffaella Galii1 i Massimo Mol ten i1

Unita di Psicologia Cognitiva, Istituto Scientifico “E. Medea” di Bosisio P. tecco, Italy; 2Dipartimento di Psicologia Generale, l Jniversita degli Studi di Padova, Italy; 3Unita di Neuropsichiatria, Azienda Ospedaliera di Bergamo, Italy

Streszczenie

W prezentowanej pracy badano automatyczną, multimodalną (wzrokową i słuchową) ■Wagę przestrzenną u 12 dzieci z dysleksją (średnia wieku 12 lat) oraz u dzieci płynnie pytującychJ z których 18 było w tym samym wieku co dzieci z dysleksją (średnia wieku 11,07), 9 było młodszych (średnia wieku 8;08), ale czytało na tym samym poziomie co ■gięci z dysleksją. W badaniu mierzono czasy reakcji na zlateralizowane bodźce W/mkowe i słuchowe podczas wykonywania zadań detekcji ze wskazówką. Uzyskane Wyniki wskazują na powolniejsze skupianie (ogniskowanie) uwagi multimodalnej I \ hilli-Modal Focused Atłention, MFA) przez dzieci z dysleksją, niż dzieci z dwóch grup kontrolnych, czytające w normie, odpowiednio dobrane albo pod względem wieku, albo Hglonuf czytania. W badaniu nie zarejestrowano wpływu zastosowania wskazówki (tj. fu/mc w czasach reakcji w sytuacji obecności bądź braku wskazówki) u dzieci z dysleksją, kiedy opóźnienie, pomiędzy wskazówką a bodźcem wynosiło 100 ms. Wpływ taki !|#U'|cstrowano natomiast, gdy opóźnienie pomiędzy wskazówkąabodźcem wynosiło 250 [Din, I 'rzeciwne wyniki uzyskano w grupach kontrolnych zarówno tej, zrównoważonej pod ■łrględem’wieku, jik i zrÓ\vnówaźohćj pod względem poziomu czytania, w których wpływ zastosowania wskazówki zarejestrowano przy krótszym opóźnieniu pomiędzy wukn/ówką a' bodźcem. Wpływ ten zniknął natomiast przy dłuższym opóźnieniu pomiędzy wskazówką a bodźcem - zgodnie z przewidywaniami teorii automatycznego ■upiania uwagi. Wyniki naszych badań sugerują, że proces skupiania wzrokowej i puchowej uwagi może rhieć decydujące znaczenie podczas nauki czytania. Zakładamy Btfc, że zaburzenia w skupieniu uwagi multimodalnej mogą powodować specyficzne fchur/.cniaczytania, i sugerujemy, że spowolnione ogniskowanie uwagi multimodalnej u Biec i z dysleksją może być spowodowane wybiórczym uszkodzeniem okolicy ciemieniowej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
60368 Scan108 (2) 108 A. Facoetti i wsp. Eksperyment 1: skupianie uwagi wzrokowej Na ekranie monitor
Scan110 (2) 110 A. Facoetti i wsp. WYNIKI W Eksperymencie 1 (skupianie uwagi wzrokowej), błędy, tzn.
autora specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci z dysleksją rozwojową można obserwowa
Scan068 68 AJ, Fawcett i R.I. Nicolson dzieci z dysleksjąi jednocześnie z zaburzeniami uwagi znajdzi
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 UWAGI WSTĘPNE „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motory
wzory 6 latki Tablica 4. Zestaw wzorów graficznych do ćwiczeń ruchoiwo-słuchowo-wzrokowych dla dziec
DSC00315 (3) 2. WAŻNIEJSZE PRAWIDŁOWOŚCI, KTÓRE WARTO ZNAĆ PRZY WSPOMAGANIU DZIECI W SKUPI
86215 Scan10038 (4) postałe błędy naszego dyslektyka możemy z grubsza schema-podzielić na wzrokowe i
20. Możliwości zastosowań programu Power Point w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych a

więcej podobnych podstron