Scan10034 (7)

Scan10034 (7)



ippcr. ma

igjgffir w i

Ł*rlud CKk -rzę rzjr przeć


r* vi pi

vP cz*

s

Ł stk* Bcpety ^Krdi )-

łae

n

^Kiełnia Ir eo


ców, odznacza się nadrucbliwością, pochopnością myślenia, duża męczliwością i zmiennościąnastrojów, wyraźnymi kłopotami z koni centracją uwagi. Jeżeli dziecko nadpobudliwe ma choćby minimalnej problemy dyslektyczne - jego trudności w nauce czytania i pisania bywają często zwielokrotnione. Ale szczególnie takim dzieciom trzel ba dostarczyć możliwie szybko narzędzi, które ułatwią im opanował nie tego, z czym sobie nie radzą. Gdyż właśnie u nich w błyskawicz-l nym tempie postępuje zniechęcenie i utrata wiary we własne siły -I nie tylko w czytaniu-i pisaniu. •

Najgroźniejsze W sytuaq'i ucznia dyslektycznego jest to, że trudno^ Sci dopadają go zaraz na początku nauki szkolnej (dotyczy to zwłaszcza dzieci z poważnymi kłopotami w czytaniu). Jeśli w tym okresie (a jest to już zdecydowanie za późno, bo łatwiej jest zapobiegać niż pomagać) nie udzielimy dziecku skutecznej pomocy i wspaiClaJ wówczas ryzykujemy, że pociecha wejdzie w dalsze etapy nauki szkolnej z podkopaną wiarą we własne siły, niepewna, unika jącawy-siłku, być może nienawidząca szkoły i książek.

(^Tragiczne jest to stopniowe powiększanie się pola zaniżonej samooceny. Bardzo często dziecko z trudnościami w czytaniu l pisaniu zaczyna coraz gorzej oceniać swe zdolności intelektualne, by w końcu stwierdzić, że nic nie potrafi Lenistwo — to właśnie wyuczona bezradność.    J

ców i systemu wartości świata dorosłych stanie gię nieważna lub wręcz szkodliwą? Może to być grupa, szukająca możliwości sprawdzenia się w tmdnych sytuacjach i wynikającego z tego dowartościowania, np. poprzez kradzieże, rozróby, napady. Może też próbować


Uczeń, aby zaspokoić ambicje rodziców i swoje własne, może I przez cały czaS' po powrocie ze szkoły siedzieć nad lekcjami, zresztą ^Brzenć z miernym skutkiem. A jeśli poszuka sobie środowiska podobnie sfrustrowanych ludzi, w którym nauka szkolna czy realizacja wzór- ^^knacf

wtopić się w nowe środowisko, wreszcie poczuć bezwarunkową ak- I ceptaeję i jedność z innymi ludźmi (a nie odmienność siebie jako IBbsy w dyslektyka) w sekcie religijnej czy grupie narkomańskiej. Spełnienie postulatów przywódcy okaże się dużo prostsze niż nauka szkolna. | Bki tn* i da więcej powodów do satysfakcji.

U bardzo wielu dorosłych dyslektyków, którzy szczęśliwie ominęli I te niebezpieczeństwa, pozostaje jednak przeświadczenie o własnej I ułomności czy niedostatkach intelektu. Z tak zakodowanymi przeko- I naniami bardzo trudno jest osiągnąć realne sukcesy na miarę wła- I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan10008 Wiewióreczka ma mieszkanie w starej sośnie na polanie. — Niech na dworze wicher dmucha moj
Scan107 h^u/) p/!Ajpr/MA M0    dvo£woLu(j coo. mx>6£u.ad^ou^ed^ dr*u Sęosdo
skanowanie0017 3 sportowych. Ma to, co najmniej, dwie ujemne konsekwencje: po pi« sze, ogranicza zak
17563 Plinusza opisy malarstwa i rzeźby Jan BiaŠostocki (11) 122 CZ
Nie ma wpływu na zasięgJest słotna ze wzgl na pi dotyczące ważności rzutu Wykonywanie ruchów uW utrz
Salve Mater Misericordiae 2 H Kowalski i Salve iMater Misericordiac * -&■ 1. Sa-ive de - cus hu-
Scan10016(1) — j£>lUOStOLĄ2    P pauostoue sp&q dlt m£u o vi££Q. —rr y w v—
polski ubior iii V.    Strój ma&ruicki -delta podszyta futrem, Żupan atlasow
Plinusza opisy malarstwa i rzeźby Jan BiaŠostocki (11) 122 CZ
39459 IMIONA JEZUSA IMIONA JEZUSA Jezus ma w Pis mie Świętym wiele imion. Sprawdź podane wersety i z
ORTOGRAFIA KL1 4 ZESZYT 2 Ó U (52) Następny wyraz na liście ma wielką rodzinę. Zaraz się o tym przek
Scan10202 Memento : § E3La place des pronoms personnels complements U Un seul pi onom complement COD

więcej podobnych podstron