s '0

s '0



Pomimo kompromisu artystycznego, do jakiego został zmuszony, Tylman stworzył w kościele Św. Anny swe najdojrzalsze dzieło sakralne. Pod względem stylistycznym architektura kościoła reprezentuje monumental-ną,.klasycyzującą odmianę baroku, łączącą wzory rzymskie z północnowło-skimi, która zddbyła przewagę w Polsce za czasów Sobieskiego.

Ów klasycyzm Tylmanowskiej architektury znajduje przeciwwagę w partiach kościoła wykonanych przez innych artystów. Sylwetę budowli wzbogacają lekkie późnobarokowe hełmy wież wzniesione dopiero około roku 1778 według projektu księdza Sebastiana Sierakowskiego. Przede wszystkim jednak kościół otrzymał przebogatą dekorację stiuko-wą-dzieło specjalnie sprowadzonego z Moraw rzeźbiarza włoskiego Baltazara Fontany-uzupełnioną freskami Karola Dankwarta oraz braci Innocentego i Karola Montich. Fontanę należy traktować niemal na równi z Tylmanem jako współautora całości koncepcji artystycznej budowli, tym bardziej że oprócz rzeźb figuralnych i ornamentalnych zaprojektował większość dzieł małej architektury: główny portal, wszystkie ołtarze oraz konfesję św. Jana Kantego, współtworząc w ten sposób strukturę przestrzenną kościoła.

Wnętrze kościoła, o którego kolorystyce decyduje biel stiuków i ,pastelowe tony fresków, zachwyca bogactwem i jednolitością dekoracji. Jej głównym wątkiem tematycznym, rozwijanym na ścianach i sklepieniu prezbiterium i nawy głównej, jest Wcielenie Chrystusa. Pozostałe części kościoła poświęcone zostały innej problematyce, szczególnie zaś postaciom świętych polskich: Stanisława i Wojciecha, których wspaniałe figury ujęte w ruchu znalazły się po bokach ołtarza głównego, oraz patrona uniwersytetu - św. Jana Kantego, którego kaplicę urządzono w prawym ramieniu transeptu. Skomplikowany program, wymagający głębokiej znajomości literatury teologicznej i tradycji kościelnej, był dziełem księdza Sebastiana Piskorskiego, który podsunął artystom tematykę poszczególnych przedstawień, a także ich specyficzne, typowe dla epoki powiązanie z odpowiednimi tekstami w nierozerwalną całość treściową i artystyczną.

141. Fragment wnętrza kościoła Św. Anny z dekoracja stiukową Baltazara Fontany

270


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Tylman z Gameren Kościół św Anny w Krakowie ^    241. Tylman z Gameren. Kościół św.
skanuj0057 wiekiem, które zostały zmuszone do zachowań rozumianJcH już przez nie jako seksualne i wz
Sąd Okręgowy w Warszawie został zmuszony do wypowiedzenia porozumień z korporacjami adwokackimi w je
polityka zagr5 w Republika Weimarska została zmuszona do zapłacenia ogromnych odszkodowań wojennych
skanuj0015 320 ABSTRAKCJA i zbliżało prace polskiego artysty do wizualizmu, kinetyzmu i op-artu. W p
Do sieci została również przeniesiona dyskusja nad dalszym rozwojem USMARC. W tej chwili, dzięki ist
Problemy filozofii krytycznej Immanuela Kanta 33 odnoszą się do jakiegokolwiek przedstawienia przedm
KPP 3/2007 60 Michał Królikowski dzynarodowego stają się zatem kwestie dotyczące tego, do jakiego st

więcej podobnych podstron