ScannedImage 10

ScannedImage 10



MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG

sądu statecznego) oraz założeń społecznych (na przykład, czy po śmierci można zachować swój status społeczny). Myślenie teoretyczne oznacza znajomość teoretycznych ram różnych zapisów, raportów i komentarzy, sformułowanych, czy to przez antropologów, czy przez kogoś innego.

Trzeci krok w myśleniu teoretycznym wymaga znalezienia jasnego związku między pracami pisemnymi czy egzaminacyjnymi a założeniami i ramami teoretycznymi, zarówno heurystycznymi, jak i substancjalnymi, ważnymi dla antropologii i innych dziedzin badań. Inaczej mówiąc, bez względu na poziom koncentracji na przedstawianiu faktów, trzeba powiązać te fakty z teoriami autorów i innymi teoriami obowiązującymi w antropologii. Należy więc znać teorie i umieć dostrzec, kiedy leżą one u podstaw dyskusji albo kiedy wywierają nań jakiś wpływ oraz wyjaśnić ten fakt we własnej pracy.

Wreszcie, myślenie teoretyczne oznacza zastosowanie teorii, czy to heurystycznej, czy substancjalnej, we własnym myśleniu i prezentacjach. Propozycje teoretyczne poczynione przez innych ludzi, nawet najsłynniejszych antropologów, nie są ostatnim słowem, lecz stanowią bazę, na której można rozwijać i budować teoretyczne idee. Niech mi będzie wolno posłużyć się własnym przykładem z czasów studenckich. Merton mówił o jawnych i ukrytych funkcjach obyczajów i instytucji: do funkcji jawnych należały pożądane i uznawane konsekwencje, a do ukrytych - konsekwencje niepożądane i nieuznawane24. O ile wolność seksualna była funkcją jawną w okresie rewolucji seksualnej lat sześćdziesiątych minionego wieku, o tyle rodzenie dzieci przez samotne nastoletnie matki stanowi ukrytą 24 R. Merton, dz. cyt.

funkcję rewolucji seksualnej. Doszedłem jednak do wniosku, że niektóre skutki mogą być pożądane, lecz nieuzna-wane, jak na przykład (to może, ale nie musi być prawda) wzrost intelektualnych możliwości u dzieci w efekcie oglądania telewizji, albo też niepożądane, lecz uznawane, jak redukcja władzy i kontroli rodzicielskiej na skutek wysyłania dzieci do szkoły. Mimo iż ta niewielka innowacja konceptualna nie dokonała żadnego socjologicznego przełomu, a na mnie nie spłynęła sława, moi wykładowcy byli pod wrażeniem. Najważniejsze jednak, że pomogła mi w wypracowaniu myślenia teoretycznego.

I ZAGADNIENIA DO ANALIZY |

1.    W świetle pierwszego pytania sformułowanego w tym rozdziale zastanów się, dlaczego myślenie teoretyczne może ci pomóc w myśleniu antropologicznym?

2.    Wybierasz się na płaskowyż w głębi Nowej Gwinei, żeby przebadać pewną lokalną kulturę. Wybierz heurystyczną teorię, którą uznajesz za szczególnie interesującą, i opisz w jaki sposób można by ją wykorzystać w twoich badaniach.

| BIBLIOGRAFIA |

Anthropology and Cultural Cńtiąue: An Experimental Moment in the Humań Sciences, red. G. E. Marcus, M. J. Fisher, Chicago: University of Chicago Press 1986. Binford, L. R., An Aichaeological Perspective, New York: Seminar Press 1972.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ScannedImage 9 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG mieszkający obecnie w strefie równikowej mają ciemniejszą karna
75442 ScannedImage 6 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG 3.    Brak środków transportu; 4.  &n
16183 ScannedImage 3 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG postrzega się jako ideologiczne wsparcie i uzasadnienie i
ScannedImage 2 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG ności, organizacji i zachowania (patrz: rozdział 2). Po ustalen
ScannedImage 5 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG rakter probabilistyczny i mamy tu do czynienia z wyjątkiem od r
ScannedImage 7 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG Koncepcja kultury, za którą się opowiadam [...] jest zasadniczo
ScannedImage 8 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG przeszłym, gdyż koncentrują się na kulturze człowieka w przeszł
61682 ScannedImage 4 MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG heurystyczną, rządzącą naszymi badaniami. Ale ma niezwykl

więcej podobnych podstron