ScannedImage 21

ScannedImage 21



J 35


CZTERECH WESZŁO IX) PARDES

gosławiony odkryje im tajemnicę w przyszłym świecie, bo powiedziane jest: Którym tajemnica54 napłynęła jak strumień (Hi 22,16).

Samuel powiedział du li Hiji b. Raw: Synu !wa,ss chodź, a będę ci mówił

0    wspaniałych rzeczach, o których mówił mi twój ojciec. Każdego dnia aniołowie posługi stwarzani są z ognistego strumienia, wznoszą pieśń

1    zaprzestają być, bo powiedziane jest: Każdego poranka objawiają się na nowo; wielka jest Twoja wierność (Lm 3,23). A więc nie zgadza się on z R. Samuelem b. Nahmani, bo R. Samuel b. Nahmani powiedział, że R. Jonatan powiedział: Z każdego głosu, który wychodzi z ust Świętego Błogosławionego stworzony jest anioł, bo powiedziane jest: Słowem Pana uczynione zostały niebiosa; A tchnieniem jego ust wszystkie ich zastępy56 (Ps 33,6).

Jeden werset powiada: Jego szata biała jak śnieg, a włosy na głowie czyste jak wełna (Dn 7,9), a [gdzie indziej] napisane jest: Kędziory Jego włosów czarne jak kruk (Pnp 5,11)! - Nie ma sprzeczności’, jeden werset [odnosi się do Boga] w sądzie,57 a drugi na wojnie.5* Bo Mistrz powiedział: W sądzie nikt bardziej nie pasuje niźli człowiek stary, a na w'ojnie nikt bardziej nie pasuje niż młodzieniec.

Jeden fragment mówi: Jego tron płomienie ogniste (Dn 7,9), a inny fragment mówi: Aż postawiono trony i usiadł Sędziwy (Dn 7,9, początek wersetu)! - Nie ma sprzeczności, jeden [tron] dla Niego i jeden dla Dawida; taki jest pogląd R. Akiby. R. Jose Galilejczyk powiedział mu: Akiba, kiedy wreszcie przestaniesz traktować Boską Obecność jak coś pospolitego? Raczej [to musi znaczyć] jeden dla sprawiedliwości i jeden dla łaski. Czy przyjął on od niego [to wyjaśnienie], czy też nie? Chodźcie i słuchajcie [czego się naucza]; Jeden dla sprawiedliwości i jeden d la łaski — taki jest pogląd R. Akiby. R. Eleazar b. Azariasz powiedział mu: Akiba, co tobie do agady?59 Przestań i zabierz się za objawy trądu i opony

54    Gra słów oparta na podobieństwie wyrazów isodem, „ich podstawa, fundament” oraz sodem, „ich tajemnica”.

55    Tzn. wielkiego człowieka.

56    A zatem nie z ognistego strumienia.

57    Gdyż Dn 9.10: „Zasiadł sad i otworzono księgi”.

58    Fragmenty Pieśni nad pieśniami interpretowano jako odnoszące się do wyjścia z Egiptu, kiedy to Bóg objawił się jako wojownik. Pieśń nad pieśniami czytana jest w synagodze podczas święta P esach.

59    Eleazac b. Azariasz nawet ten pogląd Akiby uważa za niebezpieczny jaku sugeru-jący dualistyczną istotę Boga.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ScannedImage 15 129 CZTERECH WESZŁO IX) PARDES... rozciągnięte uad ich głowami w górę (Ez 1,22). Do
ScannedImage 15 129 CZTERECH WESZŁO IX) PARDES... rozciągnięte uad ich głowami w górę (Ez 1,22). Do
56251 ScannedImage 39 153 CZTERECH WESZŁO IX) PARDES... objaśnianie?”. Odpowiedział mu; „A Pan dał m
ScannedImage 15 129 CZTERECH WESZŁO IX) PARDES... rozciągnięte uad ich głowami w górę (Ez 1,22). Do
87051 ScannedImage 23 137 CZTERECH WESZŁO IX) PARDES... pokoleniu, tak jak na przykład R. Iianinie b
ScannedImage 13 127 CZTERECH WESZŁO DO PARDES... dnia wyznacza Pan łaskę swoją. Dlaczego? Bo: Jego p
ScannedImage 13 127 CZTERECH WESZŁO DO PARDES... dnia wyznacza Pan łaskę swoją. Dlaczego? Bo: Jego p
84829 ScannedImage 13 127 CZTERECH WESZŁO DO PARDES... dnia wyznacza Pan łaskę swoją. Dlaczego? Bo:
ScannedImage 37 151 CZTERECH WESZŁO IX) PARO ES... spośród ognia mówiąc: „Według twych słów, Ełeazar
ScannedImage 43 ! 57 CZTERECH WESZŁO DO PARDES... nie wolno dociekać tego, co ponad, co pod, co prze
ScannedImage 49 163 CZTERECH WESZŁO DO PARDES... Sziur koma — (hebr.) „miara ciała”; mistyczne speku

więcej podobnych podstron