ScannedImage 75

ScannedImage 75



78 Rozdział II. Postacie sacrum

Rysunki naskalne ukazują wondżiny stojące lub spoczywające na boku, statyczne. Moc, którą reprezentowały nie była mocą seksualną (na rysunkach tylko kobiety-wondżiny mają zaznaczone organy płciowe), ojej potędze świadczyły rozmiary malowideł dochodzących do 5 m wysokości.

Przed odejściem do Snu wondżiny nakazały odnawianie swych wizerunków przez mistrza ceremonii — strażnika, tuż przed nastaniem pory deszczowej. Dzięki temu rytuałowi, który przynosi deszcze i burze, jak i zarodki dzieci, możliwy jest wzrost wszystkich istot, a zaniedbanie go powoduje suszę i głód. Kiedy wizerunek wondżina, nie odnawiany, zniknie, odchodzi tym samym sam wondżin zabierając ze sobą wodę i urodzaj81.

Analogiczną do wondżinów funkcję pełnią u plemienia Wa(r)daman wizerunki Braci Gromu: Tcabuinji, Chabuin-gee bądź Jabiringi (starszego) i Yagchadbulla, Yerkerbulla, Yagjagbula (młodszego)82 w okolicach Delamere (Ziemia Amhema). Bracia Gromu zgodnie z mitem wędrowali po kraju. Starszy, który był subincyzo-wany, miał żonę o imieniu Karnanda/Kaa-nan-da. Po wykonaniu na nim operacji obaj bracia wprowadzili praktykę subincyzji w tym obszarze83.

Rys. 15. Wizerunek Braci Gromu z Delemere

Yagchadbulla, młodszy, wyższy, z dłuższym penisem i przystojniejszy, zapragnął wdzięków Karnandy, a jako bratu klasyfikacyjnemu było mu to zakazane (w wersji mitu odnalezionej przez Arndta nie byli oni braćmi krwi). Bracia pobili się o nią

81    Ch. M ountford, Sztuka pierwotnych mieszkańców Australii, [w:] A. B u h 1 e r, T. B a r r o w, Ch. P. Mountford, Sztuka Oceanii i Australii, Warszawa 1989, s. 272.

82    Hamey nazywa ich Badjo/Morlu i Yaba. W. E. H ar n e y, Tales from the Aborigines, London 1959.

83    Wg D. S. Davidsona, odkrywcy wizerunku Braci (1936) i pierwszego ich badacza, zwyczaj subincyzji był praktykowany u Wardamanów dopiero od niedawna. Znakiem, że bracia zostali poddani subincyzji, był pokryty czerwoną ochrą rowek wyryty na ich penisach na rysunku skalnym.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ScannedImage 35 38 Rozdział II. Postacie sacrum mieniu te nigdy nie więdnące kwiaty”. Po powrocie cz
76366 ScannedImage 51 54 Rozdział II. Postacie sacrum penis) przeciwstawianego ogniu52 i Słońcu. Tęc
ScannedImage 33 36 Rozdział II. Postacie sacrum letniego sporu wywołanego przez A. Langa (podtrzyman
ScannedImage 49 52 Rozdział II. Postacie sacrum Plemię Murinbata nazywają Mutjingga47 przydając przy
ScannedImage 55 58 Rozdział II. Postacie sacrum i zjedzeniu węża, wówczas totemem poczęcia będzie Wo
ScannedImage 65 68 Rozdział II. Postacie sacrum Rys. 12. Dwie kobiety — Tęczowe Węże (Ungud) z Kimbe
ScannedImage 67 70 Rozdział II. Postacie sacrum który inicjuje czarowników Pitjanjara. Jest źródłem

więcej podobnych podstron