Scanned at 10 11 15 56 (14)

Scanned at 10 11 15 56 (14)



Całościowe spojrzenie na materiał mający służyć do odtworzenia treści obowiązującej obecnie zwyczajowej normy międzynarodowego prawa publicznego w dziedzinie immunitetu jurysdykcyjnego państwa skłania do podzielenia stanowiska o braku dostatecznych podstaw do stwierdzenia wyjątku wyłączającego spod immunitetu państwa sprawy o roszczenia z objętych działaniami zbrojnymi czynów niedozwolonych popełnionych na terytorium państwa sądu orzekającego, które były wynikiem naruszenia praw człowieka. Wprawdzie część tego materiału, w szczególności wyrok greckiego Sądu Najwyższego w sprawie Distomo oraz wyrok włoskiego Sądu Kasacyjnego w sprawie Ferrini, oraz głosy piśmiennictwa popierające stanowisko zajęte w tych wyrokach, może wskazywać na zaczątki procesu zmierzającego do ukształtowania się reguły wykluczającej immunitet państwa we wszelkich sprawach związanych z poważnymi naruszeniami praw człowieka, ale inne argumenty, zwłaszcza wyrok greckiego Najwyższego Sądu Szczególnego w sprawie Margellos przeciwko Republice Federalnej Niemiec, wyrok Izby Lordów w sprawie przeciwko Arabii Saudyjskiej oraz wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Al.-Adsani

-przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nie-pozwalają przyjąć, że taka reguła już się

ukształtowała. Choć więc mogłaby ona być pożądania w świetle aksjologii praw człowieka, nie można przyjąć, że ona już obowiązuje. Ewentualne zaś wątpliwości w tym względzie powinien rozstrzygnąć Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, przed którym zawisła sprawa ze skargi Republiki Federalnej Niemiec przeciwko Republice Włoskiej, zarzucającej Włochom naruszenie swego międzynarodowego zobowiązania przez nierespektowanie immunitetu jurysdykcyjnego przysługującego Niemcom w sprawie Ferrini i innych podobnych sprawach.

Poza tym, nie negując doniosłości współczesnej koncepcji praw człowieka, należy pamiętać również o znaczeniu immunitetu państwa. Oparty na zasadzie równości państw, zakładający niepodleganie suwerennych państw swojej wzajemnej jurysdykcji, służy utrzymywaniu przez państwa przyjaznych stosunków. Eliminując więc oddziaływanie sądów krajowych na sytuację prawną państw obcych, zapobiega powstawaniu napięć między państwami na tle poszanowania suwerenności. Oprócz tego, immunitet państwa nie wyklucza załatwiania spraw nim objętych metodami


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scanned at 10 11 15 56 (19) idzie równoczesny postęp® two dla obywateli swycfs ągraniczną i bezpiec
Scanned at 10 11 15 56 (29) instytucji, powierzeniem im kompetencji i przyznaniem takich samych kor
12011 Scanned at 10 11 15 56 (16) ZASADA PIERWSZEŃSTWA PRAWA WSPÓLNOTOWEGO Traktat ustanawiający Ko
12986 Scanned at 10 11 15 56 (6) Strona drukuj    V_yNiemcy zapłacą za zbrodnię w To
20921 Scanned at 10 11 15 56 (7) Piątek I 10 września 2010 nina, której prezentacja ajwiększą liczb
21434 Scanned at 10 11 15 56 (15) 2 właściwymi prawu międzynarodowemu. O roszczeniach majątkowych w
Scanned at 10 11 15 56 (21) •etcncje nieprzyznane Uą
Scanned at 10 11 15 56 (25) ’m°cnicy złożyli swoje pod o roku tysiąc dziewięćs (Podpisy
Scanned at 10 11 15 56 (27) / I / I 3MPETENCJI UNII czną kompetencję w okreśło
Scanned at 10 11 15 56 (8) Page of 1 DRUKUJBiznesmen wygrał z Rosją Piotr Jeudroszcsyk 25-09-2009.
42585 Scanned at 10 11 15 56 (2) Nasz Dziennik - wersja do wydruku Page 3 of 3 Zamek Praski, 3 list
43547 Scanned at 10 11 15 56 (20) M i) Artykuł 4 1.    Zgodnie z artykułem 5 wszelki
46253 Scanned at 10 11 15 56 (10) INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE Peace Pałace, Camegieplein 2, 2517

więcej podobnych podstron