Tablice przyrządów pokładowych samolotów :
A — jak-12, B — Jak-12R. C — J»k-12M, D — J*k-ł2A
1 — busola magnetyczna, 2— prędkościomierz, 3 — wysokościomierz, 4 — wzriometr, 5 — sztuczny horyzont, 6 — zegar czasowy, 7 — obrotomierz, 8— termometr głowic cylindrów, 9 — ciśnienie powietrza, 10 — zawór instalacji powietrznej, 11 — amperomierz, 12 — woltomierz, 13 — woltoamperomicrz, 14 — termometr powietrza wchodzącego do g» znika, 15— trój wskaźnikowy kontroler pracy silnika, 16 — wskaźnik podciśnienia, 17 — wskaźnik kursu, 18 — oświetlenie busoli, 19 — zawór ogrzewania kabiny, 20 — pulpit 21 —
regulacja światła, 22 — podręczny bagażnik, 23 — iskrownik, 24 — odcięcie paliwa, 25 — uchwyt zastrzyku paliwa, 26 — przycisk rozruchu silnika, 27 — uchwyt sterowania podgrzewaniem gażnika, 28 — uchwyt sterowania trymercra steru wysokości, 29 — regulacja chłodzenia oleju, 30 — dźwignia poprawki wysokości, 31 — pulpit sterowania radiostacją, 32 — pulpit sterowania RPKO, 33 — wskaźnik RPKO, 34 — pulpit sterowania ARK-5, 35 — wskaźnik zyrokompasu, 36 — dźwignia obrotów silnika, 37 — uchwyt sterowania skokiem śmigła, 38 — uchwyt sterowania zasłonkami silnika. 39 — przycisk rozrzedzania oleju, 40 — wyłącznik reflektora, 41 — wyłącznik świateł pozycyjnych, 42 — wskaźnik paliwo-mierzą, 43 — przełącznik paliwomierza,
44 — sygnalizacja ładowania prądnicy, 45 — wolant
Tablice przyrządów pokładowych samolotów Jak-122*4 i Jak-12A nic są tablicami standardowymi, ponieważ zależnie od serii produkcyjnej przyrządy i przełączniki były umieszczane różnic, zmieniano je także podczas remontów. Również sami użytkownicy rozmieszczali je niejednokrotnie odmiennie.
A
skrzydeł (od żebra nr 2 do żebra nr 8) znajdują się zbiorniki paliwa. W profilowanej końcówce skrzydeł umieszczono światła pozycyjne: w lewym czerwone i prawym zielone. Skrzydła połączone są z kadłubem ia pomocą dwóch okuć i pojedynczymi wspierającymi duralowymi zastrzałami o kroplowym przekroją usztywnionymi dodatkowo wspornikami.
USTERZENIE. Samolot posiada klasyczne usterze-nic poziome i pionowe o profilu symetrycznym.
Ustcrzenie poziome metalowe o trapezowym obrysie z zaokrąglonymi końcówkami. Nicdzielony statecznik łączy się z kadłubem trzema okuciami. Na krawędzi natarcia kryty blachą, a pozostała część płótnem. Ster wysokości szkieletowej konstrukcji — kryty płótnem, wyważony masowo i odciążony aerodynamicznie — posiada trymer. Ustcrzenie pionowe szkieletowe. Statecznik pionowy łączy się z kadłubem dwoma okuciami, na krawędzi natarcia kryty blachą, pozostała część płótnem. Ster kierunku kryty płótnem, posiada klapkę odciążającą i białe światło pozycyjne. Ustcrzenie poziome usztywnione jest czterema stalowymi cięgnami. Wychylenie steru kierunku — obustronnie 25°. W’ychylenie steru wysokości: w górę — 30°, do dołu — 20°.
PODWOZIE SAMOLOTU stałe, dwugoleniowe spawane z rur stalowych 30HGSA. Układ goleni kształtu V z pomocniczym zastrzałem i pólosiami zawieszenia kół. Oprofilowanie goleni płótnem. Podwozie posiada złożoną amortyzację sznurami gumowymi z hydraulicznym tłumikiem skoku powrotnego. Koła główne o wymiarach 595x185 mm mają pneumatyczne hamulce szczękowe. Ciśnienie w kolach 0,25—0,28 MPa. Rozstaw podwozia 2,20 m. Podwozie tylne sterowane, samonastawne o amortyzacji olejowo-powietrznęj. Wymiar kółka 255 X X 110 mm. Goleń podwozia tylnego ma możliwość obrotu o 360° i może być blokowane z kabiny przez pilota. Zimą przy pokrywie śnieżnej samolot wyposa-
13