skanuj0002 (252)

skanuj0002 (252)



94 B Jurij Łotman, Zara Minc

jqc ze sobą mit, tekst artystyczny, a częstokroć i utożsamiane z mitem sytuacje historyczne (por. na przykład wykładnię w Petersburgu A. Biełe-go historii Azefa jako „mitu o światowej prowokacji"). Jednakże z drugiej strony tego rodzaju zrównywanie mitu i dzieł sztuki znacznie poszerza ogólny obraz świata w tekstach neomitologicznych. Wartość świata archaicznego, mitu i folkloru nie przeciwstawia się wartościom artystycznym późniejszych epok, lecz na rozmaite sposoby konfrontuje się z najważniejszymi zdobyczami kultury światowej.

\



, ty

Jurij Łotman Semiotyka sceny

W pierwszej scenie Romeo i Julii słudzy wymieniają repliki: „Ale czy szanowny pan gra nam na nosie" - „Nie, szanowny panie, nie gram wam na nosie, gram sobie na nosie" [przekład St. Barańczaka]..W pierwszym wypadku „granie na nosie" jest związane z określonym znaczeniem (tutaj - z niechęcią), w drugim natomiast nie ma żadnego znaczenia. Ruchy przekazujące pewne, znaczenia nazywa się gestami, połączenia fonemów - słowami, zaś bardziej ogólnie można mówić o rozmaitych znakach, przekazujących określone, właściwe im znaczenia. Wszelką komunikację pomiędzy ludźmi (i nie tylko pomiędzy ludźmi), która opiera się na systemie znaków uporządkowanych zgodnie z odpowiednimi regułami, można określić jako komunikację językową. Badaniem tych systetnów i warunków komunikacji zajmuje się nauka zwana semiotyką. Ma ona głęboko społeczny charakter, gdyż jest nauką, o komunikacji, o przekazywaniu komunikatów, o rozumieniu i nierozumieniu przez człowieka innych ludzi i siebie samego, o formach społeczno-kulturowego kodowania.

Sztuka jest zawsze środkiem poznania i komunikacji. Poszukuje ona prawdy i wyraża ją we własnym, sobie tylko właściwym języku. Język filmu dźwiękowego różni się od języka filmu niemego, balet rozmawia z widzem jeszcze inaczej. To te różnice miał na myśli Goethe, zauważając w rozmowie z Eckermannem: „Rzecz, która by zachwyciła w książce,\ być może wcale was nie poruszy, gdy ujrzycie ją na scenie". Semiotyka sztuki zajmuje ważne miejsce w ogólnej teorii systemów znakowych. Semiotyka teatru jest istotną i do tej pory mało jeszcze poznaną częścią tego złożonego zagadnienia.

Niniejszy artykuł nie rości sobie pretensji do wyczerpującego zbadania tego zjawiska. Będą tu rozpatrzone tylko niektóre ważne zagadnienia semiotyki sceny.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia3 94 ■ Jurij totman, Zara Minc jqc ze sobq mit, tekst arty
47255 J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia7 82 ■ Jurij Łotman, Zara Minc Wszystkie te okoliczn
J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia2 92 ■ Jurij Łotman, Zara Minc ni się tutaj bardzo, chocia
14217 skanuj0010 (153) 110" Jurij Łotman się do mnie ze słowami: - Leżałem tam i przysłuchiwałe
J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia3 74 * Jurij toiman, Zara Minc go opowiadania, lecz poprze
J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia0 88 ■ Jurij Łotmon, Zara Minc - panteizm. Później niemito
J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia0 Jurij Łofman, Zara Minc Literatura i mitologia Wzajemne
34173 J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia1 70 ■ Jurij Łołman, Zara Minc ków, niezauważalnych
34497 J Łotman, Z Minc Literatura i mitologia5 78 ■ Jurij totmon, Zara Minc ny nie tworzy mechani

więcej podobnych podstron