skanuj0015

skanuj0015



164 Magdalena Podsiadło

obiektywizm poznania i brak możliwości zachowania dystansu wobec jego przed-otu prowadzą do zakwestionowania zdolności weryfikacji jego wyników. Prawda 3Że być już tylko cząstkowa i subiektywna, zależna od poznającego podmiotu i ję-ka, w którym jest przekazywana.

Jonas Mekas realizując projekt Balazsa, nie był wyjątkiem. Twórcy awangar-wi zacierali rozdział między rzeczywistością i fikcją, między tym, co było sztuką, ym, co należało do sfery prywatności. Kluszczyński do grupy tej włącza: Stana •akhage’a, Kena Jacobsa, Mayę Dereń, Kennetha Angera, Gregory ego Mar-poulosa, Marie Menken i Jonasa Mekasa. „Wśród gatunków filmowych przez :h uprawianych szczególne znaczenie posiadają oddające chwilowy nastrój twórcy ny poetyckie, różne formy autobiograficzne: dziennik intymny, zapis z podróży, tatnik oraz różnego rodzaju portrety i formy epistolarne”23. Awangarda stworzyła rzyjający klimat filmowym realizacjom autobiograficznych potrzeb: związek sztuki zeczywistością, usytuowanie autora w centrum przekazu, łączenie spraw niearty-'cznych z twórczością, subiektywizm i indywidualizm, cytowanie, a nie naśladowa-; życia, przy równoczesnej dbałości o odkrywczość formy wyrazu.

W swoich autobiograficznych obrazach Mekas pojawia się osobiście w filmach, dź opatruje je komentarzem dodanym do materiału filmowego czasem kilka lat póź-;j, dzięki czemu tworzy w dziele namiastkę filmowej narracji pierwszoosobowej24, iżyser pojawia się jako uczestnik wydarzeń, w krótkich błyskach autoportretu (uję-. twarzy artysty rozpoczynają oraz zamykają filmy Walden i Kiedy szedłem przed bie, widziałem krótkie mgnienia piękna), w padającym cieniu rzucanym podczas nowania, w odbiciu w lustrze. Trudno nazwać jednak filmy Mekasa dziennikami, anowią one raczej formę pośrednią między dziennikiem a autobiografią. Wrażenie stansu narracyjnego25 — nietypowego dla filmowej narracji — osiąga reżyser dzięki żniejszej perspektywie: komentarzowi dodanemu po latach. W takich filmach jak st, Lost, Lost dystans sięga nawet dziesięciu lat, w innych obrazach jest znacznie uejszy - na przykład w Walden komentarz dołączony został bezpośrednio po za-ńczeniu filmowania. Zbierany materiał filmowy bliższy jest porządkowi dziennika, jego późniejsze opracowanie - wybór, porządek, kolejność scen oraz dodana nar-:ja z offu — porządkowi autobiografii. David E. James określa tę drogę przejściem „film diary” do „diary film”26, procesem od sporządzania prywatnych notatek nowych do ich upublicznienia. Równocześnie jednak następuje przekształcenie :u świadectwa, jakim było gromadzenie materiału filmowego, w osobiste wyznanie iz połączenie zarejestrowanych obrazów z pracą pamięci zapisaną w komentarzu.

Uzyskanie dystansu wobec własnego życia, „podwojenie świadomości”, pozwala na autointerpretagę, „spotkanie z samym sobą”27 jako kimś Innym. „Dzieło przekracza wówczas poziom dosłowności, dzieje się coś nowego, otwiera się inny wymiar”28. Dystans buduje nie tylko komentarz, ale także charakterystyczne dla Mekasa opracowanie materiału: śródtytuły, migotanie obrazu, brak płynności montażowej, kilkusekundowe ciemne kadry wskazujące na sytuację wypowiadania. Mekas przyjmuje rolę widza i podejmuje trud reinterpretaqi samego siebie jako Innego. Materiał filmowy dostarcza twardego gruntu, który daje mu oparcie w kolejnych aktach auto-kreacji. Nie tylko autor z kabiny projekcyjnej tłumaczy siebie z przeszłości, to raczej historia zapisana na taśmie filmowej i proces przyswajania tego, co minęło, wyznacza jego obecne współrzędne. Oba podmioty oświetlają się wzajemnie i tworzą dwugłos, który opowiada równocześnie o czasie uobecnionym i utraconym.

Cudzym głosem

Zanim Jonas Mekas odkryje swoje filmowe powołanie diarysty, przejdzie przez czyściec debiutu fabularnego. Zapatrzony w Cienie (Shadows, 1959) CassaveteSa, Puli My Daisy (1959) Roberta Franka i Alfreda Lesliego oraz francuską Nową Falę zrealizuje wspólnie z Edouardem de Laurot, współpracującym z „Film Cul-ture”, film Guns of the Trees (1961), w założeniu mający być rodzajem manifestu epoki bitników. Film opowiada historię czwórki bohaterów (dwóch par): murzyńskiej (Ben Carruthers, Argus Spear Juillard) oraz białej (Adolfas Mekas, Frances Stillman). Jego akcja rozgrywa się w ówczesnym Nowym Jorku, w cieniu zimnej wojny i zagrożenia nuklearnego. Mekas natarczywie zderza z sobą dwa podejścia do rzeczywistości: czarnoskórych bohaterów cechuje pełna afirmacja życia i głębokie wzajemne porozumienie; parę drugą — rozczarowanie światem, przygnębienie i zniechęcenie. Pogrążona w depresji Frances, którą przepełnia gniew i wstręt do świata bliski Sartre’owskim mdłościom, zmierza ku samobójstwu. Mekas zapisał w filmie własne doświadczenia i emocje oraz obserwacje nowojorskie (manifestacje uliczne i filmowane miejsca znajdą się w jego filmach autobiograficznych), ale trudno uznać obraz za diagnozę ówczesnego czasu. Za mało w filmie znalazło się „odcieni”, za wiele ostrych kontrastów i czarno-białych postaw. Mekas nie mówi tutaj własnym głosem i nie jest to jedynie wina wieloautorstwa projektu filmowego. Zabrakło obrazowi finezji i dezynwoltury Nowej Fali, szczerości filmu Cassavetesa i kpiarstwa Puli My Daisy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0018 170 Magdalena Podsiadło korzenienia i samotności. Im pewniej twórca czuje się w teraźnie
skanuj0019 172 Magdalena Podsiadło edy filmuje Nowy Jork zasypany śniegiem, „choć w rzeczywistości w
skanuj0020 174 Magdalena Podsiadło cząstek”. Mimo to opuszcza Brooklyn i przenosi się na Manhattan.
skanuj0021 176 Magdalena Podsiadło (Raj jeszcze...) czy pierwotny porządek (Kiedy szedłem przed sieb
skanuj0022 178 Magdalena Podsiadło wygnania. Obrazy Mekasa zaczynają obejmować całą ludzką egzystenc
skanuj0016 166 Magdalena Podsiadło Praca nad tym filmem była dla twórcy bardzo mało satysfakcjonując
skanuj0018 170 Magdalena Podsiadło korzenienia i samotności. Im pewniej twórca czuje się w teraźnie
skanuj0019 172 Magdalena Podsiadło edy filmuje Nowy Jork zasypany śniegiem, „choć w rzeczywistości w
skanuj0020 174 Magdalena Podsiadło cząstek”. Mimo to opuszcza Brooklyn i przenosi się na Manhattan.
skanuj0021 176 Magdalena Podsiadło (Raj jeszcze...) czy pierwotny porządek (Kiedy szedłem przed sieb
skanuj0022 178 Magdalena Podsiadło wygnania. Obrazy Mekasa zaczynają obejmować całą ludzką egzystenc
skanuj0014 162 Magdalena Podsiadło Inicjatywy Jonasa Mekasa nie tylko cementowały wspólnotę, ale tak
skanuj0017 168 Magdalena Podsiadło Twórca potrzebuje wspólnoty, wokół której jak bluszcz oplata swą
67132 skanuj0013 160 Magdalena Podsiadło Proust (konstytuujący swoją tożsamość w odzyskanym przez pa

więcej podobnych podstron