skanuj0017 (232)

skanuj0017 (232)



Dziecko z FAS w systemie edukacji

dziecko, stymulował jego rozwój. Jeszcze inną grupą dzieci, nie spełniającą oczekiwań, są dzieci z ilorazem inteligencji niższym niż przeciętny. Te trzy wymienione grupy dzieci mają ze sobą coś wspólnego, co obrazuje na kolejnej stronie tabela.

Tabela 3.

FAS a inne zaburzenia

FAS

ADHD

Niższy niż przeciętny

•    trudności z samokontrolą

•    zaburzenia procesów poznawczych (myślenia, pamięci, przetwarzania informacji)

•    niska świadomość własnej osoby, ciała, sytuacji

•    nieumiejętność rozwiązywania problemów

•    słaba kontrola impulsów

•    niski poziom koncentracji uwagi

•    często brak empatii

•    ogromne trudności w przyswajaniu informacji

•    niski poziom rozwoju społecznego, emocjonalnego :

•    zaburzenia przywiązania

•    zaburzenia samokontroli

•    zaburzenia procesów poznawczych (myślenia, uwagi, procesów przestrzennych)

•    obniżenie świadomości dotyczącej własnej osoby

•    zależność od kontekstu sytuacyjnego - nie potrafi wygenerować

i wdrożyć planu działania („żyje chwilą”)

•    trudności w regulowaniu pobudzenia emocjonalnego

•    kierowanie się zasadą przyjemności

•    trudności z samokontrolą

•    niski poziom procesów poznawczych, w tym myślenia i pamięci

•    problemy z uwagą

•    bierne zapamiętywanie

•    brak umiejętności organizowania sobie wiedzy

•    słabe rozumienie poleceń i problemów

•    niska świadomość siebie, emocji, trudności w regulowaniu pobudzenia

•    opóźnienie rozwoju funkcji percepcyjnych

Już pobieżna analiza objawów ukazuje nam ich podobieństwo i to spostrzeżenie może zmniejszać lęk czy opór przed podjęciem się pracy z dzieckiem z FAS, wynikający z poczucia braku kompetencji. Narzędzia i techniki pracy z dziećmi o innych zaburzeniach można wykorzystywać również w tych przypadkach. Inne jest oczywiście podłoże zaburzeń, wymagają też one specyficznych tylko dla nich metod terapii, ale część oddziaływań może być taka sama lub podobna. Ponadto same dzieci mogą wzajemnie się


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0018 (225) Dziecko z FAS w systemie edukacji wspierać i stymulować, np. dzieci z ADHD, tak sam
572,573 (2) opieki i objęcie go systematycznymi oddziaływaniami wychowawczymi stymulującymi jego roz

więcej podobnych podstron