skanuj0021

skanuj0021



424 Mieczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny r=;

Tabela 1. Różnice między badaniami ilościowymi i jakościowymi

Wymiary różnic

Badania ilościowe

Badania jakościowe

tradycja

metodologiczna

scjentyzm

orientacja humanistyczna

cel badań

ustalenie ogólnych trendów

odkrywanie znaczeń

i zależności pomiędzy zmień-

poszczególnych badanych

nymi zależnymi i niezależnymi

układów społecznych

rola badacza

badacz jest niezależny od

badacz wywiera wpływ

przedmiotu i sytuacji

na badaną rzeczywistość

badawczej

i sam doznaje wpływu

kategorie

przyjęte a priori,

naturalne, wyłaniające się

pojęciowe

narzucone przez teorię

w trakcie badań

techniki

testy, pomiary

wywiad, obserwacja, doświadczanie przez uczestnictwo

narzędzia

sondaże, kwestionariusze

empatia (jaźń)

wyjaśnianie

sformułowanie problemu

pojawiają się w miarę

i systematyczne testowanie

dziania się zdarzeń

odpowiadających mu hipotez

i gromadzenia się danych

postulowane

odnoszenie danych do

traktowanie myśli

związki

szerszych układów

i jednostkowych odczuć

< determinizm - M.M.)

jako czynników sprawczych (indeterminizm)

ważność

prawomocność, powtarzalność

niepowtarzalność, wyniki

i porównywalność danych

są następstwem interakcji między badaczem i badanymi

ograniczenia

badanie tylko tego, co można

nieporównywalność wyni-

zawrzeć w hipotezach i testo-

ków z uwagi na niepowta-

wać poprzez posiadane narzędzia

rzalność badań

krytyka

atomistyczne, redukcjonistycz-

niewyraziste, nienaukowe,

ne. wnioski oczywiste, zdrowo-

wyniki oparte na danych

rozsądkowe

anegdotycznych

Źródło: M.O. Jones, in Search of Meaning. Using Qualitative Methods in Research and App -cation. (in:) M.O. Jones. M.D. Moore and R.Ch. Snyder (eds.). Inside Organizations Understanding ihe Humań Dimension. Newbury Park 1988, Sagę, 35.

wskazują, że podejście jakościowe jest miękkie, nieścisłe, nieweryfikowalne. relatywistyczne, mało predyktywne i niedyrekty walne4,Jakkolwiek zarzuty te

4,) S. Palka: Ilośćiowo-ja/cościowe badania pedagogiczne. Referat przedstawiony na konferencji „Metodologiczne problemy podwyższania efektywności nauk pedagogicznych i zwiększania ich wpływu na praktykę pedagogiczną” (Sulejówek, 17-19 X 1988 r.).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0009 412 Mieczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny nau*e
skanuj0013 416 Mieczysław Malewski- Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny nauk?.
72246 skanuj0006 410 Mieczysław Malewski- Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny
73996 skanuj0002 408 Mieczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscyplin
50831 skanuj0019 422 Mieczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny
skanuj0011 414 r. eczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny ra_
skanuj0017 420 Mieczysław Malewski-Andragogika ijej metodologiczne dylematy jako dyscypliny na.-: 42
49100 skanuj0025 428 . eczysław Malewski - Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypli

więcej podobnych podstron