skanuj0026 (161)

skanuj0026 (161)



60

Międzypaństwowe granice nie mają znaczenia zwłaszcza dla najmłodszego pokolenia, które kieruje się jedynie kwestią walki o przetrwanie.

Są jak ławica ryb żyjąca w wielkim oceanie; cały czas się przemieszczają, ale kiedy mają umierać, chcą powrócić do miejsca, gdzie się urodzili23.

Kurdystan ukazany jest w zgaszonych kolorach, dominują brązy, sepie i szarości. Samira Machmalbaf od początku zdecydowała, że jedynym tłem akcji będą kamieniste, zakurzone drogi. Świadomie unikała górskich zakątków, które cechowały się żywymi, bardziej radosnymi barwami. Warstwa wizualna koresponduje z treścią filmu - ludzkim cierpieniem we wszelkich jego przejawach. To cierpienie - zdaniem irańskiej reżyserki - jest nieodłącznym elementem niespokojnych czasów, w jakich żyjemy.

Chciałam uchwycić ducha epoki, nie tylko Kurdystanu czy Halabdży, którą dosięgło chemiczne bombardowanie. To historia, która mogła się zdarzyć również gdzie indziej i w podobnych warunkach historycznych. W moim filmie wciąż jest nadzieja. Ta nikła nadzieja pojawia się, kiedy niesiona jest tablica z wyznaniem miłości, co ukazuje przełamanie barier24.

Początkowo tablice pokryte są przypadkowymi słowami i cyframi. Kiedy na jednej z nich pojawia się zdanie: „Kocham cię", oznacza to pojednanie wiedzy i uczucia, które ją ożywia. Nie pomaga ono co prawda w próbie kontaktu - zirytowany Said kończąc lekcję stawia Halele i sobie najniższą ocenę: zero. Jednak mimo wszystko, to pragnienie miłości, chociaż niespełnione, pozostaje wartością samą w sobie.

*

I rzucali proch sobie na głowy,

I wołali plącząc i żaląc się w słowach: „Biada, biada, bo wielka stolica, w której wzbogacili się wszyscy, co mają okręty na morzu, dzięki jej dostatkowi, przepadła w jednej godzinie".

Apokalipsa św. Jana 18,19

23    Kaufman, dz. cyt.

24    Dżahanbaksz, dz. cyt, s. 20.

Wkrótce po zamachu na World Trade Centre w Nowym Jorku Alain Brigand, producent Studia Canal, postanowił zaproponować jedenastu reżyserom różnych narodowości, aby w subiektywny, osobisty sposób spojrzeli na wydarzenia z 11 września 2001 roku. Podstawowym założeniem dzieła był precyzyjny limit czasowy - 11 minut, 9 sekund i jedna klatka oraz całkowita wolność ekspresji.

Tymczasem obraz płonących i rozsypujących się w pył bliźniaczych wieżowców, powtarzany niezliczoną ilość razy na ekranach telewizorów i w fotografii prasowej stał się niemal graficznym znakiem na błękitnym tle. Charakterystyczną cechą wizualną każdego znaku jest jego płaskość. Samira Machmałbaf, autorka pierwszej noweli zbiorowego filmu 11'09"01 (2002), dostrzega, że obraz ten został zredukowany do jednego wymiaru. Dzięki przedsięwzięciu Briganda, klisza, którą media epatowały aż do znudzenia, stała się zaczynem dialogu różnorodnych kultur i horyzontów myślowych.

W swojej części pt. Bóg, konstrukcje i dekonstrukcje (God, Construction, and Deconstruction, 2002) Machmałbaf, podobnie jak większość reżyserów nowego kina irańskiego, przyjmuje perspektywę dziecięcego bohatera. Wkrótce po tragedii na Manhattanie, młoda nauczycielka usiłuje uświadomić afgańskim uczniom wagę tego wydarzenia. Szybko jednak okazuje się, że znalezienie dla niego płaszczyzny odniesienia w ich rze-

O piątej po południu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NW12 Puste kratki na schemacie nie mają znaczenia - narysowano je, by układ graficzny wzoru był
P1120679 50 ttoti wIktom    ipnia^idi^Diuretyki osmotyczne leki te nie mają znaczenia
31 (18) pewną cechę (cechy), które zasadniczo nie mają znaczeni* społecznego Kategorii społeczna — J
81955 skanuj0098 (33) zgadzają, pośrodku, jeśli nie mają określonego zdania, w części NIE ZGADZAM SI
DWUSTOPNIOWOŚĆ SYSTEMU JĘZYKOWEGO. Składa się on z fonemów, które nie mają znaczenia, ale mają zdoln
Dla objęcia utworu ochroną autorskoprawną nie mają znaczenia okoliczności, takie jak naukowa czy art
Uchwały oiganizacji międzynarodowych o charakterze niewiążącym mają znaczenie dla zwyczaju. —> Dl
NW38 Liczba o. podzielna przez 14 + 12 + 2 o. brzeg. Puste kratki nie mają znaczenia. Na szerokość z
Folder(2013 11 26)0003 JPEG Wymiana gazowa Płazińce nie mają układu oddechowego. Dla gatunków pasoży
skanuj0024 Z początku, a może i potem też, nie chciała wierzyć, że Emil jest jej autorem, dopominała
g┬▒siorowski Kręgi lędźwiowe (vertebrac lunćales), masywne, nie mają powierzchni stawowych dla żeber

więcej podobnych podstron