skanuj0029 (40)

skanuj0029 (40)



138 6. Zagospodarowanie turystyczne

(na 130 miejsc), zaczęto zastępować samolotami Boeing 757 (235 miejsc), Boeing 767 (282 miejsca) oraz Airbus A320 [Perry, Ashton 1994, 317]. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w niektórych samolotach pasażerskich wprowadzono ponadto zmiany w konstrukcji samolotów, które pozwoliły zmniejszyć opór powietrza podczas lotu, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa. Jak podaje E. Cater [1995, 23], używane przez British Airways samoloty Boeing 747-400 podczas dziesięciogodzinnego lotu zużywają około 10% mniej paliwa niż starsze typy samolotów Boeing 747, co wpłynęło na obniżenie kosztów przewozu pasażerów i ładunków.

Wszystkie te osiągnięcia techniczne sprawiły, że przeloty samolotami stały się relatywnie znacznie tańsze niż ćwierć wieku temu i dzięki rozwojowi lotnictwa cywilnego turyści mogą w krótkim czasie docierać do miejsc oddalonych o tysiące kilometrów i niemal niedostępnych dla innych środków transportu (np. Antarktyda). Tym samym można stwierdzić, że turystyka międzykontynentalna rozwija się obecnie głównie dzięki transportowi lotniczemu.

Większość największych portów lotniczych świata znajduje się w Stanach Zjednoczonych, Japonii i krajach zachodnioeuropejskich. Wśród 25 głównych portów lotniczych świata aż 16 znajduje się w Stanach Zjednoczonych, 2 we Francji, 3 w Japonii oraz po jednym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Korei Południowej i w Hongkongu. Należy zwrócić uwagę na to, że wśród nich kilka zawdzięcza swoją wysoką pozycję mchowi turystycznemu (przede wszystkim amerykańskie lotniska w Miami i w Orlando na Florydzie oraz lotniska w: Phoenix w Arizonie, Honolulu na Hawajach i w Las Vegas w stanie Newada). W porównaniu z podanymi wyżej lotniskami największy polski port lotniczy, Warszawa-Okęcie, należy do średnich (w 1989 r. przyjął 3,0 min pasażerów, w następnych latach tylko około 2,2 min, aby później znowu zanotować wzrost liczby pasażerów). W lipcu 1998 r. w Hongkongu otwarto największy port lotniczy świata. Liczący 1248 ha ma być gotowy do przyjmowania rocznie aż 87 min pasażerów (obecnie może obsłużyć 35 min pasażerów). Wybudowany kosztem 19,9 mld USD, dysponuje min. 300 punktami odpraw i 48 „rękawami” łączącymi terminale z samolotami. Lotnisko zbudowano na połączonych wyspach Chek Lap Kok (od której wzięło nazwę) i Lam Chau w odległości 25 km od centrum Hongkongu, aby można było zamknąć dotychczasowe lotnisko Kai Tak (które znajduje się w śródmieściu Koulun).

Rozwojowi turystyki związanej z pokonywaniem przez turystów odległości na pokładzie samolotów towarzyszy pewien regres w turystyce odbywanej na pokładach statków morskich. Przykładem regionu, gdzie lotnictwo zaczęło wypierać morską żeglugę pasażerską, może być Oceania. W 1978 r. np. Tonga odwiedziło ponad 52 000 turystów przybyłych statkami wycieczkowymi i tylko 12 000 turystów przybyłych samolotami. W kilka lat później, w 1986 r., liczba turystów przybyłych statkami wycieczkowymi spadła do 14 000, natomiast korzystających z samolotu wzrosła do 16000 osób. Jednocześnie popularność zaczęła zdobywać tu-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0014 (337) —* 138 — RUCH TURYSTYCZNY NA ŚWIECIEIW POLSCE Liczba turystów, w przeciwieństwie do
76173 skanuj0014 (337) —* 138 — RUCH TURYSTYCZNY NA ŚWIECIEIW POLSCE Liczba turystów, w przeciwieńst
skanuj0006 (20) 3.2. Planowanie zagospodarowania turystycznego na obszarach stricte turystycznych 15
skanuj0010 (16) 3.2. Planowanie zagospodarowania turystycznego na obszarach stricte turystycznych 18
40237 skanuj0008 (18) 3.2. Planowanie zagospodarowania turystycznego na obszarach stricte turystyczn
Geografia turyzmu8 I łH ft /ii(M>n
skanuj0017 (80) 126 6. Zagospodarowanie turystyczne Tabela 14. Główne łańcuchy hotelowe na świecie w
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św

więcej podobnych podstron