skanuj0039 (23)

skanuj0039 (23)



148 6. Zagospodarowanie turystyczne

Chociaż niektóre biura podróży powstały już w XIX w. lub na początku XX w., ich prawdziwa ekspansja nastąpiła dopiero po II wojnie światowej, a zwłaszcza wraz z pojawieniem się turystyki masowej. Jako przykład mogą posłużyć Niemcy, w których co prawda niektóre z największych biur podróży założono już wcześniej (np. związane z liniami kolejowymi Deutsches Reiseburo - DER powstało w 1947 r.), ale np. Touristik Union International (TUI) i Gemeinwirtschaft-liche Untemehmung fur Touristik (GUT) założono w 1969 r. (początki TUI sięgają jednak 1962 r.), ITS (należący do sieci domów towarowych Kaufhof Holding AG) powstało w 1970 r. itd. Wraz z rozwojem turystyki masowej, w celu opanowania jak największej części rynku niemieckiego (a potem również europejskiego), w następnych latach część biur podróży zaczęła wchodzić w fuzje. W 1977 r., w celu przeciwstawienia się ekspansji Touristik Union International, wspomniane Gemeinwirtschaftliche Untemehmung fur Touristik połączyło się z (również związanym z siecią domów towarowych) biurem Neckermann und Reisen Touristik (NUR-Touristik), a w 1992 r. koncern Kaufhof Holding AG w celu wzmocnienia firmy ITS przejął 50,1% udziałów w szwajcarskim biurze podróży Kuoni [Sapru-nova 1997, 86-87].

Biura podróży odgrywają istotną rolę również w regionach, które są celem wyjazdów turystycznych. W latach osiemdziesiątych niemieckie biura podróży miały na rynku hiszpańskim wieloletnie umowy z przedsiębiorstwami hotelowymi, np. klienci Touristik Union International (TUI) korzystali z sieci hoteli Iberotel (35 hoteli) i RIU (17 hoteli), a turyści podróżujący za pośrednictwem Neckermann und Reisen Touristik (NUR-Touristik) mogli się zatrzymać w hotelach sieci Roy-altur i Aldiana Clubs. Tylko na Majorce oba wspomniane przedsiębiorstwa niemieckie dysponowały w tym czasie liczbą łóżek większą niż ówczesna baza noclegowa w Grecji [Shaw, Williams 1996]. Ich aktywność sprawiła, że liczba zatrudnionych w obsłudze mchu turystycznego na Majorce wzrosła z 16 000 w 1981 r. do 20 000 w 1988 r. Jednak monopolizacja nawet jednego segmentu rynku usług turystycznych przez obce firmy może być zjawiskiem bardzo groźnym dla gospodarki turystycznej kraju recepcyjnego, gdyż oznacza, że zagraniczne biura podróży mogą praktycznie dyktować ceny miejscowym usługodawcom, a ich ewentualne wycofanie się z rynku grozi załamaniem się znacznej części sektora turystycznego danego państwa lub regionu.

Z punktu widzenia geografii turyzmu istotne miejsce zajmują badania programów imprez turystycznych oferowanych przez biura podróży [Matjas 1994], jak również zakres świadczonych przez nie usług oraz ich rozmieszczenie [Flahaux 1986, Grzelka 1996, Kozyra 1995]. Innym, szybko rozwijającym się, rodzajem usług związanych z obsługą turystów, są usługi pośrednictwa w zakresie rezerwacji miejsc hotelowych, wynajmowania samochodów i jachtów, jak również usługi ubezpieczeniowe.

Od mniej więcej lat sześćdziesiątych coraz większego znaczenia nabierają usługi w zakresie rezerwacji turystycznej. Początkowo dotyczyły one głównie re-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
skanuj0013 (107) 122 6. Zagospodarowanie turystyczne wyposażone w urządzenia sportowo-rekracyjne (
skanuj0015 (91) 124 6. Zagospodarowanie turystyczne (powstały w 1945-1946 r.). Jednak większość najp
skanuj0017 (80) 126 6. Zagospodarowanie turystyczne Tabela 14. Główne łańcuchy hotelowe na świecie w
skanuj0005 (566) 9.2. Planowanie zagospodarowania turystycznego 237 funkcjonowaniu własnych przedsię

więcej podobnych podstron