skanuj0047 (60)

skanuj0047 (60)



94

Formy organizacyjni

Tabela 4. Syntaksa modelu nauczania pojęć.

Faza

Postępowanie nauczyciela

1. Przedstawianie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel wyjaśnia cele i stronę techniczni) lekcji; nastawia uczniów na uczenie się.

2. Wprowadzenie przykładów i nieprzykładów

W metodzie bezpośredniej nauczyciel nazywa pojęcia, wskazuje cechy krytyczne, ilustruje je przykładami i nieprzykładami.

W metodzie przyswajania pojęć podaje się przy kłady i nieprzykłady; uczniowie indukcyjnie odkrywają pojęcie i jego cechy.

3. Sprawdzanie przyswojenia

Nauczyciel podaje dodatkowe przykłady i nie przykłady w celu sprawdzenia zrozumienia pojęcia. Uczniowie mają podawać własne przykłady i nieprzykłady pojęcia.

4. Analiza myślenia i scalanie efektów uczenia się

Nauczyciel wywołuje u uczniów proces myślenia o własnym myśleniu. Uczniowie mają przemy śleć swoje decyzje i konsekwencje swoich wyborów. Nauczyciel pomaga uczniom scalić nowe efekty uczenia się, wiążąc pojęcie z innymi pojęciami w jednostce tematycznej.

Model lekcji nauczania poszukującego dotyczy dyskusji, gdyż jest to metoda najczęściej występująca w tym typie nau czania 91.

Struktura środowiska dydaktycznego, w którym toczy się dyskusja, ma ogromne znaczenie. Środowisko to charakteryzuje aktywność uczniów oraz jawne procesy społeczne. Tok interakcji jest bardziej uzależniony od samych uczniów.

R. I. Arends podaje jeszcze jeden model lekcji, który jest formą biorącą pod uwagę aktywność uczniów w lekcji, jest to tzw. uczenie się we współpracy, czyli mówiąc prościej grupowe. Przykład struktury takiej lekcji zawiera tabela 692.

Skuteczność tego typu uczenia się wymaga łatwego dostępu do bogatych materiałów dydaktycznych i źródeł.

Arends R., Uczymy się nauczać..., op. cit., s. 362. 92 Op. cit..., s. 335.

l iiim*Ih 5. Syntaksa dyskusji.

Fazy

Postępowanie nauczyciela

1 l'i ulanie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel omawia kolejno cele dyskusji i wywołuje w uczniach gotowość do uczestniczenia w niej.

' l Ikierunkowanie dyskusji

Nauczyciel podaje podstawowe reguły dyskusji, zadaje wstępne pytanie, demonstruje sytuację problemową, albo charakteryzuje kwestię stanowiącą przedmiot dyskusji.

1 l’mwadzenie dyskusji

Nauczyciel czuwa nad interakcjami uczniów, zadaje pytania, wysłuchuje wypowiedzi, czuwa nad przestrzeganiem reguł, rejestruje postęp dys-dyskusji, wypowiada własne sądy.

1 Zakończenie dyskusji

Nauczyciel pomaga w zakończeniu dyskusji, uczestnicząc w jej podsumowaniu, lub przedstawia własny na nią pogląd.

'i Omówienie dyskusji

Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się nad przebiegiem dyskusji i własnymi procesami myślenia.

Modelom tym poświęcono sporo uwagi, po to aby nau-i zydel mógł odejść od schematycznych interpretacji procesu I i/.tałcenia. Przykładowo w jednej z prac proces kształcenia jest analizowany jako zbiór uporządkowanych czynności nauczyciela i uczniów, skierowanych na realizację określonych zadań; przebiegają w związku z tym według ustalonej kolejności. Czy Ink zawsze jest? A gdzie miejsce na współtworzenie sytuacji edukacyjnych przez uczniów? A co z planowaniem alternatywnym, które bywa nieplanowane, a występuje pod wpływem emocji, przeżyć itp.?

Cele oczywiście porządkują strukturę lekcji, a jeśli te cele powstają w procesie edukacyjnym, to muszą tę strukturę zaburzać.

Cała ta analiza form ma tylko to na celu, aby w pracę nauczyciela wprowadzić ład i porządek, szczególnie zaś w pracę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0048 (56) 96 Formy organizacyjni• Tabela 6. Syntaksa modelu uczenia się we współpracy. Faza
skanuj0048 (56) 96 Formy organizacyjni• Tabela 6. Syntaksa modelu uczenia się we współpracy. Faza
skanuj0046 (60) 92 Formy organizacyjni Planowanie to dotyczy tzw. nauczania: —    pod
18028 skanuj0025 (155) 50 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Tabela 1 Syntaksa modelu
skanuj0044 (63) 88 Formy organizacyjni Schemat 3 Formy organizacji kształcenia ^----......... zajęci
skanuj0049 (53) 98 Formy organizacyjni Zasady, których należałoby przestrzegać przy jej zadawaniu —
78568 skanuj0045 (63) 90 Formy organizacyjni• Są to prace wspierające główny proces kształcenia i wp
skanuj0017 (78) 94 4. Przyrodnicze aspekty turystyki zrównoważonej które formy turystyki zawierające

więcej podobnych podstron