skanuj0064 (30)

skanuj0064 (30)



Uczenie się wspomagane mikrokomputerem

Ryszard Dobrowolski Wprowadzenie

Pisząc współcześnie, pod koniec lat osiemdziesiątych, o procesie uczenia się nie sposób nie wspomnieć o zjawisku zwanym uczeniem się wspomaganym komputerem10. Niestety jest ono niemal wyłącznie opisywane z punktu widzenia praktyki pedagogicznej. Podręczniki psychologii na ogół milczą na temat specyfiki wspomagania procesu uczenia się za pomocą mikrokomputera. W najlepszym wypadku o zjawisku ,,Computer aided learning" wspomina się tylko, i to w sposób wnoszący mało wiedzy, o jego psychologicznych aspektach.

Niektórzy autorzy, pisząc o tym zagadnieniu, podkreślają aktywny udział podmiotu, istnienie informacyjnego sprzężenia zwrotnego i możliwość indywidualizacji procesu uczenia się. Czynią to jednak przede wszystkim w kontekście wpływu Computer aided learning na wyniki uczenia się, nie zaś w związku ze specyfiką samego procesu przyswajania wiadomości. (Atkin-son, Atkinson i Hilgard, 1983).

W literaturze przedmiotu brak jest informacji o mikrokomputerach w uczeniu się, opartych na konkretnych danych empirycznych. Ewentualne opracowania dotyczą porównań skuteczności tradycyjnie organizowanego procesu dydaktycznego z efektywnością procesu organizowanego z wykorzystaniem mikrokomputera.

Gdy jednak będziemy mówić o uczeniu się jako o procesie poznawczym, a nie jedynie o jego wynikach, to okazuje się, ze będzie to wymagać stawiania całkowicie nowych, nie weryfikowanych dotychczas hipotez psychologicznych. Siłą rzeczy dalsze rozważania muszą więc mieć, przynajmniej w części, charakter hipotetyczny.

Zastosowania mikrokomputerów

Z uwagi na coraz liczniejsze, przeznaczone również dla laików, polskie opracowania dotyczące mikrokomputerów (Madej i in., 1987; Rydzewski, Sacha, 1986; Kleiber, Szuniewicz, 1988), zbędne wydaje się definiowanie w tym miejscu podstawowych pojęć informatycznych oraz opisywanie zasad

10 W literaturze angielskojęzycznej spotykane są terminy Computer aided learning lub Computer assistedlearning. Wywodzące się z nauk pedagogicznych pochodzenie terminu wiąże go przede wszystkim z zagadnieniami organizacji i efektywności procesu uczenia się, podczas gdy jego psychologiczny aspekt jest centralnym zagadnieniem niniejszego podrozdziału. Z tego powodu użycie polskiego tłumaczenia tego terminu w tytule podrozdziału jest sprawą raczej umownej sygnalizacji tematyki, niż jej precyzyjnym określeniem.

w


ą:


zze~ am ze a

i syut


Znając :ć — < rok omc citi  Dot- cz% -tc a ąc — rrroęrarró.*. e.ęt^cs: r.pp en złozo z : a p o s -;; siczegó " • ; -OOŚC:    -

Roz eg* • _spra a ec a - potezę.


Uczenie s

Zastana a la.ąi ranów wsp .wodrębnie z programów


Takim el

5

uruchom i

D !

cel i sposi

P1

reaiizow a-

u)

możliwe k

e)

symbo i<a

f)

wymaga^

g)

konsekwe

h)

polecep a

i)

sposób pr

j)

obsługa s

Dla psy<


162


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
84284 skanuj0065 (29) :esie uczenia się wspomaganym wane z punktu 5 ogół milczą na oc
skanuj0054 •    przypisują uczeniu się wysoką wartość, •    umożliwiaj
66671 skanuj0023 (67) 3.    Uczenie się harmonijnego współdziałania: to dziś najważni
44867 skanuj0007 (375) Uczenie się nowych form zachowania Uczenie się we właściwym sensie tego słowa
56199 skanuj019c cji w uczeniu się.1 Warto przytoczyć należący już dziś do klasyki eksperyment, w kt
87025 skanuj0054 •    przypisują uczeniu się wysoką wartość, •    umoż
skanuj0009 (30) A co się dzieje, gdy dzieło ma kilku autorów ? i) Reguluje to art. 9 ustawy, który w
skanuj0002 (6) 3 ] 6. Działanie, stało się - w psychologii - obok poznania, przedmiotem refleksji me
59012 skanuj0040 twardości przyjmuje się w tej metodzie albo obciążenie (wyrażone w mutonach (gramac
skanuj0040 twardości przyjmuje się w tej metodzie albo obciążenie (wyrażone w niutonach (gramach) ko
Haczów *W Haczowie znajduje się drewniany gotycki kościół o konstrukcji zrębowej, zbudowany pod koni

więcej podobnych podstron