skanuj0081 (26)

skanuj0081 (26)



162 Edukacja alternatywna

Zmianie bądź modyfikacji podlegają wszystkie podstawowe kategorie procesu dydaktycznego (cele, treści, metody, zasady, środki, formy organizacyjne i ocenianie) pod kątem kształcenia wyzwalającego.

Cele kształcenia. Stosuje się operacyjne cele spersonalizowane typu ucieszę się, gdy się przekonam pod koniec lekcji, że potrafię to a to. Do ich artykułowania służą trzy strategie.

*    Strategia O. Jest najprostsza i polega na odpowiednim przekształcaniu heterogennych celów operacyjnych („uczeń potrafi to a to") w spersonalizowane i oferowanie ich uczniom (stąd symbol „O").

*    Strategia D. Jej stosowanie wymaga spełnienia szeregu warunków wstępnych, takich jak:

—    pobudzanie jednostkowych doświadczeń uczniów w określonej dziedzinie,

—    uprawomocnienie „głosów własnych" uczniów,

—    dialog edukacyjny,

—    merytoryczne przygotowanie się uczniów do teoretyzacji w dialogu,

—    oraz teoretyzacja w dialogu.

Spełnianie tych warunków odracza moment dwupodmioto-wego (stąd symbol strategii D) ustalania celów zajęcia.

*    Strategia E. Dochodzenie do spersonalizowanych celów kształcenia, przy zastosowaniu tej strategii, wymaga również spełnienia określonych warunków wstępnych, takich jak:

—    eksponowanie opisu egzystencjalnej sytuacji problemowej (symbol strategii od egzystencjalnych potrzeb uczniów),

—    dialog sytuacyjno-problemowy („głosy własne" uczniów)

—    oraz teoretyzacja w dialogu.

Spełnienie tych warunków otwiera emocjonalno-intelektual-ną podstawę uzewnętrzniania przez uczniów ich potrzeb edukacyjnych w dziedzinie poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej. Potrzeby te są równoznaczne ze szczegółowymi celami kształcenia.

Strategie uzewnętrzniania spersonalizowanych celów kształcenia wywierają bezpośredni wpływ na budowę i przebieg określonego zajęcia dydaktycznego, w którym występują nowe jego ogniwa, takie jak:

—    wizja zajęcia,

—    oferowanie spersonalizowanych celów kształcenia,

—    pobudzanie jednostkowych doświadczeń uczniów w danej dziedzinie,

—    /,głosy własne" uczniów,

—    dialog edukacyjny,

—    teoretyzacja w dialogu,

—    eksponowanie egzystencjalnej sytuacji problemowej,

—    działania ukierunkowane celami kształcenia.

Treści kształcenia. Ogół treści kształcenia podlega maksymalnemu powiązaniu z doświadczeniami oraz egzystencjalnymi i edukacyjnymi potrzebami uczniów, obejmując nie tylko to, co było, jest i będzie, ale i także to, co jest możliwe, chciane i prawdopodobne.

Zasady kształcenia. Oprócz klasycznych zasad nauczania, uwzględnia się ogólne normy uczenia się i motywowania oraz specyficzne zasady wynikające bezpośrednio z koncepcji kształcenia wyzwalającego.

Metody kształcenia. Ogranicza się metody podające na rzecz metod eksponujących, pracy badawczej, dialogu edukacyjnego i działań praktycznych uczniów. Metody pracy proponują sami uczniowie lub oferuje im nauczyciel. Obowiązuje wielość i różnorodność ofert.

Środki dydaktyczne. Aby środki aktywizowały ucznia, musi on mieć do nich swobodny dostęp, możliwość wyboru, korzystania z nich tak długo, jak długo podtrzymują jego zainteresowanie.

Organizacyjne formy pracy. Uczniowie sami decydują, w jakiej formie organizacyjnej chcą wykonywać określone zadania. Dopuszcza się możliwość wykonywania zadań w zróżnicowanych formach organizacyjnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0081 (26) 162 Edukacja alternatywna Zmianie bądź modyfikacji podlegają wszystkie podstawowe ka
IMGD73 (2) 162 Edukacja alternatywna Zmianie bądź modyfikacji podlegają wszystkie podstawowe kategor
IMGD73 (2) 162 Edukacja alternatywna Zmianie bądź modyfikacji podlegają wszystkie podstawowe kategor
42889 skanuj0078 (26) 156 Edukacja alternatyw u< —    uczenie się z wyobraźni, a n
30248 skanuj0083 (26) 166 Edukacja alternatywnaLiteratura 1.    Cackowska M., Integra
skanuj0079 (25) 158 Edukacja alternatywna interesowań itd. Zamiast tego określa się zakres doświadcz
skanuj0086 (26) 172 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszknhn m miewaniu się sprzyja praca
skanuj0088 (26) 176 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnyi 11 zasad. Dlatego tak ważne
skanuj0090 (26) 180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym Do innych koncepcji metodyc
skanuj0080 (25) 160 Edukacja alternatywa9.4.3. Koncepcja kształcenia wyzwalającego Władysława Puślec
skanuj0086 (26) 172 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszknhn m miewaniu się sprzyja praca

więcej podobnych podstron