skanuj0088 (31)

skanuj0088 (31)



Rozdział 4.2 9,5 m, zanurzenie - 2,5-4,5 m, nośność 1250-2500 t. Drogi wodne o międzynarodowym znaczeniu oznaczone są literą E i numerami 2-, 4- i 6-cyfrowymi. Tworzą one sieć rzek, kanałów i dróg morskich, które obejmują 37 krajów i prowadzą do portów wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, Morza Północnego, Morza Czarnego i Morza Kaspijskiego. W Polsce do międzynarodowych dróg wodnych należą:

•    Odra od Świnoujścia - Szczecina przez Wrocław do Koźla,

•    Kanał Gliwicki,

•    Wisła od Gdańska do Warszawy i połączenie wodne Warszawa - Brześć,

•    połączenie Kostrzyn - Bydgoszcz (rzeka Brda), Zalew Wiślany - Kaliningrad.

Wizerunek polskiej żeglugi śródlądowej jest skromny w porównaniu z innymi krajami Unii

Europejskiej. Udział procentowy żeglugi śródlądowej w poszczególnych krajach UE kształtuje się na poziomie 14% w Belgii, 12% w Niemczech, 44% w Holandii i 0,9% w Polsce. Analiza struktury transportu towarowego w Polsce pokazuje znaczące różnice wielkości transportu towarów z krajami Europy Zachodniej. Przyczyny tego zupełnie odmiennego stanu upatrywać należy w niemal zupełnym braku infrastruktury żeglugi śródlądowej. Podstawową barierą dla rozwoju tej branży jest brak sieci kanałów spełniających wymogi umożliwiające ich eksploatację przez jednostki pływające. Obecnie w Polsce tylko 5% długości polskich dróg wodnych spełnia kryteria stawiane drogom wodnym IV i V kategorii i jest to kilka niepołączonych odcinków o łącznej długości ok. 200 km. Istnieje zatem około 100 km dróg wodnych klasy IV i powyżej, podczas gdy w Europie sieć dróg wodnych dostępnych dla typowych barek (o tonażu 1350 t) sięga 10 tys. km długości. Dla porównania, odsetek dróg wodnych IV i V kategorii wobec reszty sieci dróg wodnych wynosi we Francji - 29%, w Belgii - 55%, w Holandii - 50%, w Niemczech - 70%. Jest to od 6 do 14-krotnie więcej niż w Polsce. Średnio w krajach Unii Europejskiej transportem śródlądowym przewozi się 7,1% ogółu towarów, a więc 14-krotnie więcej niż w Polsce.

Do głównych czynników ograniczających rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce zaliczyć należy:

•    brak konsekwentnej polityki państwa w obszarze finansowania i promowania żeglugi śródlądowej,

•    duże wahania poziomu wód w polskich rzekach w ciągu roku,

•    brak regulacji największych rzek Polski i ich dopływów,

•    stosunkowo długi okres zlodzenia, zwłaszcza rzek Polski wschodniej,

•    niedorozwój techniczny infrastruktury punktowej - portów.

Czy wiesz, ze ...

Wisła jest jedną z największych nieuregulowanych rzek Europy.

Linie lotnicze

Infrastruktura liniowa w transporcie lotniczym wykazuje analogie do infrastruktury pozostałych gałęzi transportu. Składają się na nią elementy liniowe - drogi lotnicze i elementy punktowe - lotniska. Problematyka infrastruktury liniowej stanowi z przyczyn technicznych idealny przykład ilustrujący zależność środka transportu od elementów infrastruktury. Transport lotniczy może się tylko odbywać pomiędzy odpowiednio przystosowanymi punktami transportowymi - lotniskami.

92


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
41572 skanuj0086 (31) Rozdział 4.2 —    drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść g
skanuj0097 (31) Rozdział 4. ♦ Tablice i obiekty 109 foreach($kolory as Sklucz -> Skolor){ echot&q
skanuj0075 (31) Rozdział 3.6 Dzięki jednemu uniwersalnemu interfejsowi z użytkownikiem, platformy lo
10024 skanuj0082 (31) Rozdział 4.1 Tabela 4-4. Cechy transportu wodnego śródlądowego Gałąź transpo
12372 skanuj0073 (31) Rozdział 3.6 Czym jest współczesny Internet? Internet to ogromny, rozbudowany
skanuj0254 48 Rozdział 2 sować, czy też strategia przedsiębiorstwa nie ma znaczenia ze względu na se
skanuj0284 78 Rozdział 2 występują również poglądy odmienne postrzegające relację między wizją a mis

więcej podobnych podstron