skanuj0090 (26)

skanuj0090 (26)



180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym

Do innych koncepcji metodycznych, których racjonalne stosowanie w klasach niższych pozwala doskonalić nauczanie „tradycyjne", należy nauczanie: czynnościowe, problemowe, problemowo-grupowe oraz indywidualne153.

Poniżej zaprezentowano w zarysie korzystne składniki praktyki w okresie nauczania początkowego, dotyczące dzieci w wieku siedmiu(sześciu)—dziesięciu lat.

10.3. Składniki praktyki korzystnej

w programach nauczania dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Składniki    Praktyka korzystna

1. Cele kształcenia • Program jest tak zaprojektowany, aby roz-w programach    szerząc wiedzę dziecięcą i umiejętności we

klas I-III    wszystkich sferach rozwoju: fizycznego, in

telektualnego, socjalno-emocjonalnego. Pomoc dziecku w uczeniu się przez pokazanie jak należy się uczyć i rozwijać daje dobry fundament uczenia się w dalszych latach.

•    Wszystkie programy są tak zaprojektowane, aby rozwijać ambicje, poczucie narastających kompetencji, powodować wzrost wiedzy i umiejętności oraz pozytywnych uczuć w procesie uczenia się.

•    Każde dziecko postrzegane jest jako odrębna jednostka posiadająca sobie właściwe tempo rozwoju. Programy są dostosowane do indywidualnych różnic pod względem zdolności i zainteresowań. Przy różnych projektach nauczycielskich i uczniowskich są uwzględniane różne poziomy zdolności i umiejętności, różne style nauczania i uczenia się.

Is’ Kujawiński J, Rozwijanie aktywności twórczej ttcznióio klas początkowych. Zarys melodyki. Warszawa 1990, s. 17-73.

Dzieci mają swobodę w zdobywaniu umiejętności związanych z czytaniem, pisaniem, rozumieniem pojęć liczbowych i formuł matematycznych itp. zgodnie z własnym tempem rozwoju. Np. nie każde dziecko w wieku siedmiu—ośmiu lat potrafi opanować naukę czytania; niektóre spośród dzieci osiągają biegłość w tej dziedzinie w wieku dziewięciu—dziesięciu, inne czynią to doskonale już w wieku sześciu lat. Różnią się też między sobą umiejętnością wnioskowania, kojarzenia związków przyczynowo-skutkowych, sprawnością fizyczną. Strategia zgody na pójście przez dziecko własną drogą rozwojową jest niezbędna dla jego indywidualnego rozwoju.

2. Strategie kształcenia


•    Program jest zintegrowany tak, aby uczenie się odbywało się poprzez projekty (takim spoiwem może być w tradycyjnym programie tematyka). Organizuje się, uwzględniające zainteresowania i zdolności dzieci, centra uczenia się planowane przez nauczyciela razem 7 uczniami. Nad całością pracy czuwają same dzieci wspólnie z nauczycielem, który spełnia rolę kontrolera, oraz stymulatora i kieruje uczeniem się, tak aby przybierało postać przedmiotową1M.

•    Uczenie się ma miejsce przede wszystkim poprzez projekty, centra uczenia się i aktywność zabawową, która odzwierciedla obecne zainteresowania dzieci. Projekt może dotyczyć np. sklepu i obejmować jego budowę, obsługę, przedmiot sprzedaży i może to być projekt naukowy, np. budowa akwarium. Zamiar projektu dostarcza dzieciom wielu okazji do planowania czynności, jakie będą musiały być wykonane, zestawu potrzebnych materiałów, gromadzenia tych materiałów, do ćwiczenia

151 Powyższy model nauczania w klasach I—III zawarły jest w cytowanej już pracy pod red. M. Cackowskiej, Integralny system nauczania początkowego. Spoiwem jest tematyka.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0090 (26) 180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym Do innych koncepcji metodyc
16882 IMGD91 180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym Do innych koncepcji metodyczny
skanuj0086 (26) 172 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszknhn m miewaniu się sprzyja praca
skanuj0088 (26) 176 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnyi 11 zasad. Dlatego tak ważne
skanuj0086 (26) 172 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszknhn m miewaniu się sprzyja praca
11021 skanuj0084 (26) 168 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnyni Integracji można dok
83371 skanuj0088 (26) 176 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnyi 11 zasad. Dlatego tak
skanuj0091 (25) 182 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym mowy (omawianie kolejnych e
skanuj0093 (25) 186 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszknlnym 4. Społeczno--emocjonalny
skanuj0094 (24) 188 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym emocjonalnej, wolicjonalnej

więcej podobnych podstron