skanuj019e

skanuj019e



tego typu wyzwania, pobudzając w ten sposób do wysiłku, motywując do nauki. Jednocześnie dobrze jest poczynić starania w kierunku uświadomienia i odwoływania się do wewnętrznej motywacji dorosłych uczniów, wskazując na wartość nauki samej w sobie w kontekście możliwości ubogacania siebie, poszerzenia horyzontów myślowych, nie zasklepiania się tylko w dotychczasowym Świecie.

W celu podniesienia efektywności nauczania należy odwołać się do następujących kluczowych zasad, ó których nauczyciel powinien pamiętać pracując z dorosłymi:

1.    Uczyć się można zarówno poprzez słuchanie wykładów, jak i wykonywanie czynności. Uczenie się nie jest procesem pasywnym. Działanie uaktywnia więcej procesów psychicznych, dając lepsze rezultaty uczenia się. Nie należy oczekiwać od uczestników, że nauczą się jedynie przez słuchanie. Nikt nie nauczy się wypełniania formularza PIT-u słuchając tylko opisu. Uczestnik musi taki kwestionariusz zobaczyć i wypełnić pod kontrolą nauczyciela, aby później potrafił sprawnie i dokładnie wykonać to samodzielnie.

2.    Nauka przebiega lepiej, gdy treść nauczania ma odzwierciedlenie w rzeczywistości otaczającej uczestnika. Jest istotne, aby odwoływać się do rzeczywistości zawodowej lub życiowej uczniów, ważne jest łączenie teorii z praktyką. Nauczyciel powinien podawać przykłady, które odwołują się do specyfiki danej grupy. Należy „budować” powiązania pomiędzy treściami nauczanymi a rzeczywistością. W innym przypadku będziemy obracać się w świecie nierealnym. Jeżeli zakładamy praktyczne wykorzystanie przez słuchaczy zdobytej wiedzy, to powinniśmy zapewnić im wielorakie możliwości wykorzystania nabytych umiejętności w różnorodnych sytuacjach. Możliwości takie pozwolą uczestnikowi na sprawdzenie i zaprezentowanie zdobytych umiejętności w praktyce. Zwłaszcza w pracy z osobami dorosłymi powinno się często nawiązywać do ich doświadczeń, zarówno życiowych, jak i zawodowych. Dorośli nie są jak puste naczynia, w których nauczyciel umieszcza wiedzę, ale są osobami, które przepuszczają przez własne sito poznawcze odbierane informacje, lokująje w określonym kontekście.

3.    W celu ułatwienia organizowania wiedzy w system kognitywiści opracowali strategię uczenia się PQ4R1, która może być wykorzystywana w celu przyswojenia obszernych partii materiału. Uaktywnia ona różne strategie poznawcze, przyczyniając się do lepszego rozumienia treści, tym samym trwalszego pamiętania, co sprzyja późniejszemu jej wykorzystaniu. Warto zastosować jej następujące etapy:

•    przeglądanie tekstu;

•    stawianie pytań do każdej wyodrębnionej w nim części;

•    uważne czytanie każdej części, w celu znalezienia odpowiedzi na pytania;

•    zastanawianie się nad danym fragmentem, tak by spróbować zrozumieć go w kontekście już posiadanej wiedzy;

•    zaktualizowanie informacji zamieszczonych w danej części, z uwzględnieniem odpowiedzi na postawione pytania;

•    myślowe przejrzenie tekstu związane z odtworzeniem głównych punktów i sformułowaniem odpowiedzi na pytania.47

4.    Nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę z czynników, które warunkują zapamiętywanie i przechowywanie. Istotnym warunkiem skutecznego zapamiętywania jest związek z działaniem. Im większe znaczenie dla naszej działalności ma przedmiot lub jakaś jego cecha, tym szybciej utrwala się w pamięci. Dużą rolę w zapamiętywaniu odgrywa nastawienie, chęć zapamiętania danych treści nie tylko na następne zajęcia czy egzamin, ale na dłużej. Jeśli człowiek skoncentruje świadomie uwagę na danym przedmiocie lub postawi sobie wyraźne zadanie zapamiętania jakiegoś materiału pamięta go potem lepiej i bardziej trwale. Dobrze, aby nauczyciel starał się skupić uwagę dorosłego ucznia na treściach istotnych, pobudzić do zapamiętania przez specjalnie sformułowaną instrukcję. Ponadto w procesie zapamiętywania ważną rolę odgrywają emocje. Pomimo wielości i pewnej niejednoznaczności badań z tego zakresu wiadomym jest, że przyjemne przeżycia wywołują lepsze nastawienie do uczenia się, a informacje przyswojone w atmosferze życzliwości pamiętamy trwalej. Zatem uczenie się powinno łączyć się z miłymi doznaniami, korzystnym jest wprowadzanie elementów humoru. Łatwiej zapamiętuje się treści zgodne z przekonaniami i postawami jednostki.

5.    W celu poprawienia efektów uczenia się istotne jest posiadanie i wykorzystywanie wiedzy dotyczącej metapamięci czyli zarówno ogólnych właściwości procesów pamięciowych (powtarzanie sprzyja podtrzymywaniu śladów pamięciowych), jak i właściwości pamięci danej jednostki (lepiej przyswajam treści rano, kiedy jest cicho i spokojnie). Dorosły powinien na bazie własnych doświadczeń nabywać świadomości własnych predyspozycji i ograniczeń. Korzystnym w procesie nauczania-uczenia się jest wykorzystywanie mnemotechnik, poprawiających skuteczność zapamiętywania. Poniżej zastaną omówione wybrane uniwersalne techniki o potwierdzonej skuteczności:

•    akronimy - metoda ta polega na wymyśleniu słowa albo wyrażenia, w którym pierwsze litery odwołują się do zapamiętywanych informacji. Np. chcąc ułatwić zapamiętanie kolejnych etapów rozwiązywania konfliktów Zimbardo nazwał je scenariuszem DESC - 2 3

43

1

Od pierwszych liter P - preview, Q - ąuestion, 4R - reading, reflect, recite, review.

2

M. Lcdzińska, Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, w: J. Strelau (red.),

3

Psychologia. Podręcznik akademicki, L 2., GWP, Gdańsk 2000, s. 127.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
K ?jna DIALEKTY POLSKIEz8 199 Do ustalenia się tego typu toponimów doszło w ten sposób, że w służący
skanuj0012 (149) 1 39)    Co pobudza rdzeń nadnerczy do wydzielania adrenaliny i nora
skanuj0268 (2) Kominy 267 Kominy 267 W ten sposób „wyciąga” się komin. Przy tym należy uważać by: kl
niewrbalne nowe0006 tif I Nieadekwatne doświadczenia dotykowe nie ksztatują tego typu skojarzeń, st
skanuj0031(1) 2. Cukrzyca typu 2 - wyzwanie XXI wiekuWSTĘP Diabetes = greckie słowo „syfon”, ale tak
skanuj0034 3 2. Cukrzyca typu 2 - wyzwanie XXI wieku Wśród niektórych osób, w związku z brakiem wyst
46 Tomasz Dyczkowski w sprawozdaniach jednostki. W ten sposób do badania zakwalifikowano 177 OPP spo
rynków finansowych, przyczyniając się w ten sposób do makroekonomicznej stabilności strefy euro.17 N
ScannedImage 64 Struktura rewolucji naukowych czony w ten sposób do opisu jakiegoś z góry znanego św

więcej podobnych podstron