skanuj0264

skanuj0264



Tabela 2.3. Charakterystyka szkół myśli strategicznej

Ol

co


Racjonalizm - szkoła poznawania (cognitłvism)

Szkoła rozwoju (deve-łopmentalism)

Determinizm wewnętrzny i zewnętrzny

Szkoła zachowań strategicznych (probabilism)

Szkoła chaosu

1

2

3

4

5

6

Fundamenty

szkoły

Fundamentem jest zdolność poznawcza człowieka (pozyskiwania, organizowania i interpretowania informacji), zdolność do wyjaśniania, nadawania znaczenia zjawiskom zaistniałym w otoczeniu i ich rozważnego przewidywania

Fundamentem są wiedza, zasoby organizacji (materialne i niematerialne) i jej wewnętrzny potencjał oraz zdolność do uczenia się przez działanie t dostosowywania się na pod-stawie zdobytych do-świadczeń

Oparta na selekcji. Wydarzenia są uwarunkowane przeszłością (poprzednimi wydarzeniami)

Fundamentem są wzajemne oddziaływania (interakcje) -postrzeganie otoczenia konkurencyjnego charakteiyzują-cego się zmiennością wzajemnych oddziaływań

Fundamentem jest złożoność i nieprzewidywalność zarządzania

Podstawowe

założenia

Możliwość przewidywania i planowania

Możliwość zmiany i rozwoju człowieka i organizacji

Brak możliwości (lub bardzo ograniczona możliwość) rozwoju i zmiany na poziomie organizacyjnym. Bierna rola zarządzania w rozwoju organizacji i jej przetrwaniu

Zależność od wewnętrznych i zewnętrznych czynników

Brak możliwości lub ograniczona możliwość przewidywania i planowania, dlatego ważna jest koncentracja na umiejętności szybkiego reagowania organizacji na zmiany i kreatywność

Postrzeganie

przyszłości

Przewidywanie i planowanie przyszłości

Tworzenie wiedzy i umiejętności organizacji (wewnętrznego potencjału) koncentrując się na przyszłości

Przyszłość jest zdeterminowana przez zewnętrzne czynniki wpływające na czynniki wewnętrzne organizacji

Przyszłość zależy od interak-cji z innymi czynnikami środowiska

Przyszłość jest niepoznawalna w wielu wymiarach

Czynniki ograniczające osiągnięcie sukcesu przez organizację

Posiadana informacja, zdolność poznawcza człowieka, kreatywność w analizowaniu i planowaniu. Błędna interpretacja zjawisk i informacji

Zasoby, wiedza, umiejętności i zdolność do uczenia się

Organizacja dopasowuje się do zewnętrznego otoczenia

Różne, np. luki na rynku, bariery uniemożliwiające zmianę (barriers to change)

Brak kreatywności i szybkich działań dostosowawczych


1

2

3

4

5

6

Najważniejsze problemy organizacji wyróżniane przez szkołę

Ryzyko

Brak odpowiednich wewnętrznych zasobów w organizacji

Sity zewnętrzne (czynniki otoczenia), przetrwanie organizacji

Różne, np. uzyskanie udziału w zewnętrznych zasobach, aspekty polityki wewnętrznej

Nieprzewidywalne siły

Podstawowe cele realizowane przez strategię

Zmniejszenie ryzyka działania, maksymalizacja zysku, sprawność działania

Budowanie i tworzenie dla przyszłości

Różne

Różne, cele zmieniane przez różne czynniki, np. oferta konkurencji, bariery wewnętrzne uniemożliwiające zmianę

Stać się liderem lub nadążać za trendami i technologią.

Zuklutlu, że juicuiduaiA i

Poku/tyc wpływ zmiany

Uwypuklił zagadnieniu iwie-

Koncentruje się na zagad-


Rozdział 2 i    Podstawowe koncepcje formułowane



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
45758 skanuj0210 47 1.3. Charakterystyka procesu zarządzania strategicznego w otoczeniu powodują kon
57384 skanuj0206 43 1.3. Charakterystyka procesu zarządzania strategicznego strategii w celu poszuki
74 Andrzej Kozina Tabela 4. Charakterystyka koalicji jako strategii
skanuj0002zm 5. Tabela 2. Wyniki pomiaru amplitudy > II Ol Ol ID fmin [HZ] fmax

więcej podobnych podstron