skanuj0275

skanuj0275



Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 69

nymi (np. między maksymalizacją wartości rynkowej przedsiębiorstwa, maksymalizacją dochodowości kapitału a maksymalizacją zysku w długim okresie). Strategiczny cel główny jest hierarchicznie nadrzędny i najistotniejszy do realizacji spośród wiązki celów składających się na ścieżkę rozwoju przedsiębiorstwa. Wskazuje na kierunek działalności, bez odniesienia czasowego formułowanej projekcji strategicznej. Z kolei strategiczne cele pochodne są wyróżnione ze względu na ich ważność, niezbędną do uzyskania strategicznego celu głównego.

Celu przedsiębiorstwa nie można utożsamiać z jego rozmaitymi funkcjami, które ono pełni w społeczeństwie i gospodarce. Cele mogą mieć charakter czynnościowy. przedmiotowy bądź efektywnościowy. Z kolei funkcja w ogólności mówiąc wynika z założonego celu, tj. potrzeby i jest przezeń określona. Funkcje trzeba rozważać zawsze w płaszczyźnie sposobu wyznaczania celów. Z powyższego wynika, że celom przyznaje się rolę nadrzędną w stosunku do funkcji. Między celami a funkcjami występuje relacja przyporządkowania, która wyznacza prawidłowość doboru sposobów i procedur (a więc i określających je funkcji), adekwatnych do zaprojektowanych celów.

W systemie gospodarki rynkowej nie dąży się do wspólnego uzgodnienia celów w szerokiej skali, lecz do określenia reguł uczestnictwa podmiotów w grze rynkowej, które nierzadko mają różne lub rozbieżne cele. Uczestnicy procesów rynkowych, zgodnie z klasycznym założeniem, konkurują ze sobą w dążeniu do realizacji własnych, partykularnych interesów, a niezależnie od tego działają na rzecz interesu ogólnego. Założenie to jest uzasadnione, gdy odwołamy się do motywów, którymi kierują się przedsiębiorcy.

Z punktu widzenia strategii długookresowych określenie celów strategicznych jest trudnym, ale koniecznym zadaniem. Zależy to w określonej mierze od specyfiki i dziedziny działalności. Zasadniczą kwestią pozostaje identyfikacja celów strategicznych funkcjonowania przedsiębiorstw i doprowadzenie do określonej integracji poszczególnych cząstkowych celów strategicznych, tj. merytorycznej zgodności między poszczególnymi dążeniami podmiotu oraz równowagi w procesie realizacji strategii.

W procesie formalizacji celów działania przedsiębiorstw pojawia się zatem, (obok kwestii systemu wartości i preferencji generalnych), zagadnienie zintegrowania poszczególnych strategicznych celów cząstkowych. Na miano zintegrowanego zbioru celów w działalności biznesowej może przykładowo służyć model R. Oldcoma, który podaje określoną listę dążeń przedsiębiorstw i organizacji nierynkowych według następującego rankingu ważności41:

-    przetrwanie,

-    dostarczanie produkcji (usług),

R. Oldcom, Management, Macmillan, London 1989, s. 22-29.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0279 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 73 określonym poziomem zysku
skanuj0281 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 75 jest zapewnienie satysfak
skanuj0289 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 83 Modele taksonomiczne prze
13648 skanuj0287 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa    81 P
50611 skanuj0253 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 47 Podstawowe koncepcj
62839 skanuj0271 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 65 W praktyce zarządza
89414 skanuj0261 Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 55 •    

więcej podobnych podstron