skanuj045a

skanuj045a



V. Zasady kształcenia dorosłych

Specyfikę uczenia się dorosłych M. Konowles ujął w pięciu zasadach:

1.    Dorosły jest autonomiczny i samodzielnie kieruje uczeniem się.

2.    Dorosły ma bogate doświadczenie.

3.    Potrzeby uczenia się wynikają ze zmiennych ról społecznych.

4.    Dorośli zorientowani są na problem a nie przedmiot uczenia się.

5.    Dorośli posiadają wewnętrzną motywację do uczenia się1.

Stały się one podstawą tworzenia dyscypliny o uczeniu się dorosłych - andra-gogiki w latach 70-tych XX w. Efektywne realizowanie procesu kształcenia zależy od respektowania owych właściwości i odnajdywania dla nich miejsca w poszczególnych ogniwach procesu dydaktycznego. Zaakceptowanie tej logiki to początek budowy własnej metodyki pracy edukacyjnej z dorosłymi, która w harmonii z wybranym modelem kształcenia gwarantuje osiągnięcie zamierzonego wyniku2.

Podstawą metodyki nauczania są zasady dydaktyczne: „Zasady w pedagogice oznaczają zarówno normy postępowania uznane za właściwe w celu osiągnięcia założonych celów pedagogicznego postępowania, jak też formułują podstawy, na których opiera się postępowanie właściwe dla procesu wychowania lub nauczania”3.

W niniejszym rozdziale prezentuję zasady dydaktyczne pracy z dorosłymi opracowane przez autorytety andragogiki polskiej, amerykańskiej i niemieckiej w odniesieniu do modelu technologicznego (Józef Półturzycki), humanistycznego (Malcolm Knowels) i krytycznego (Horst Siebert) edukacji dorosłych. Przegląd tych zasad prezentuje tabela 7 i 8.    ,

Tabela 7: Zasady kształcenia dorosłych w modelu technologicznym i krytycznym

Zasady kształcenia dorosłych w modelu technologicznym

Zasady kształcenia dorosłych w modelu krytycznym

1.    poglądowości

2.    przystępności

3.    systematyczności

4.    świadomego i aktywnego uczestnictwa

5.    kształtowania umiejętności uczenia się

6.    łączenia teorii z praktyką

7.    wykorzystania doświadczeń osób dorosłych

8.    indywidualizacji i zespolowości.

1.    zorientowania na grupy docelowe

2.    zorientowania na uczestników

3.    pracy nad wzorami interpretacyjnymi

4.    dostosowania języka zajęć do odbiorców

5.    skrzyżowania perspektyw ucznia i nauczyciela

6.    zorientowania na cele uczenia się

7.    konfrontacji z treściami kształcenia

8.    wdrażania do samokształcenia

1    M.S. Knowels, E.F. Holton III, R.A. Swanson, Edukacja dorosłych, Warszawa 2009.

2    K. Pierścieniak, Specyfika uczenia.się dorosłych, w: M. Owczarz (red.), Poradnik edukatora, Warszawa 2005.

3    J. Półturzycki, Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991, s. 141.

9^integracji ogólnej, zawodowej

9.    trwałości wiedzy

10.    ustawiczności kształcenia


i obywatelskiej edukacji    I

10; wpływu emocji na proces kształcenia

11.    zorientowania dorosłych na działanie

12.    estetyzacji

13.    optymalnego wykorzystania czasu

14.    prawdopodobieństwa błędu

15.    wykorzystywania humoru_

W praktyce oświatowej wszystkie zasady mogą być twórczo i wymiennie wykorzystywane w różnych modelach pracy edukacyjnej z dorosłymi. Zachęcam czytelników do ich krytycznej oceny w kontekście własnej pracy zawodowej.

1. Zasady kształcenia dorosłych w modelu technologicznym

Józef Półturzycki w książce Dydaktyka dorosłych dokonał przeglądu zasad dydaktycznych w ujęciu różnych autorów i na tej podstawie przedstawił układ zasad dydaktycznych, które prezentuje tab. 7. W tym miejscu przejdźmy do ich omówienia.

Zasada poglądowości

Zasada ta wskazuje na konieczność zdobywania wiedzy o rzeczywistości przez bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk, wydarzeń i procesów lub przez zetknięcie ich z „zastępnikami”, czyli pomocami naukowymi, takimi jak: obrazy, modele, słowa, wykresy, tabele. W drugim przypadku możemy mówić o wizualizacji procesu kształcenia. Zasada poglądowości obowiązuje w podających i poszukujących metodach kształcenia, powinna uwzględniać właściwości psychiczne uczestników, zasób ich doświadczeń, umiejętność obserwacji itd.

Zasada ta ułatwia realizowanie następujących zadań:

•    wprowadzenie do świadomości odpowiedniej znajomości faktów,

•    kształtowania pojęć,

•    zrozumienia i zapamiętania myśli, uogólnień i praw naukowych,

•    zrozumienia istoty i sposobu wykonywania danych czynności.

Zasada przystępności

Zasada ta polega na stopniowaniu trudności, wyraża konieczność dostosowania treści i metody nauczania do rozwoju i możliwości uczniów. Z zasady tej wynika, że w nauczaniu należy:

•    przechodzić od tego, co jest bliższe, do tego co dalsze,

•    przechodzić od tego, co jest dla uczniów łatwiejsze, do tego co trudniejsze,

•    przechodzić od tego, co jest uczniom znane, do tego co nowe i nieznane,

•    uwzględniać różnice w tempie pracy i stopniu zaawansowania w nauce poszczególnych uczniów.

103


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
V. ZASADY KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH Specyfikę uczenia się dorosłych M. Konowles ujął w pięciu zasadach:
skanuj0056 (30) Rys. 22. Porównanie uczenia się skomasowanego (6 sek. przerwa między próbami) z ucze
skanuj0069 (24) inne klasyczne formy uczenia się. Forma wspomaganego komputerowo uczenia się stwarza
42889 skanuj0078 (26) 156 Edukacja alternatyw u< —    uczenie się z wyobraźni, a n
14 3. Proces kształcenia Proces nauczania - uczenia się zawsze obejmuje pewną całość dydaktyczną, na
I EDUKACJA WYCHOWANIE KSZTAŁCENIE A A ▼ A T NAUCZANIE UCZENIE SIE System
Dzieci ze specyficznymitrudnościami w uczeniu się matematyki
EDUKACJA I WYCHOWANIE KSZTAŁCENIE A ▼ NAUCZANIE 1 UCZENIE SIĘ A A A ▼
23741 skanuj045f Zasada zorientowania na cele uczenia się Zorganizowany proces kształcenia dorosłych
Istotną zasadą także dla dorosłych jest zasada kształtowania umiejętności uczenia się, tak by potraf
skanuj007 I. Z PROBLEMATYKI ROZWOJU I UCZENIA SIĘ OSÓB DOROSŁYCH Rozdział I jest poświęcony wybranym

więcej podobnych podstron