skanuj0522

skanuj0522



84    Część I. Podstawy zarządzania strategicznego

Strukturalne warianty podejścia zasobowego oznaczają koncentrację zarządzania strategicznego na tworzeniu odpowiednich form organizacyjno-własnościowo-prawnych przedsiębiorstwa oraz struktur i procedur zarządzania. Opracowano wiele nowych modeli przedsiębiorstwa, które mają cechy odpowiednie dla nowych wyzwań. Są to między innymi koncepcje przedsiębiorstwa wirtualnego oraz informacyjnego, uczącego się, reagującego na czas, zindywidualizowanego. W nowych warunkach zarządzania strategicznego niezwykle ważne jest tworzenie struktur sieciowych, czyli określonych układów powiązań miedzy niezależnymi przedsiębiorstwami. Nowe koncepcje wewnętrznych struktur i procedur zarządzania to między innymi struktury wyodrębniające strategiczne jednostki biznesu (SJB), struktury macierzowe, odchudzone (lean management), z rozbudowanym podsystemem informacji, z rozbudowanym działem marketingu.

W niektórych ujęciach innowacje i przedsiębiorczość są traktowane jako wiodące źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz jego potencjału rozwojowego. Niektórzy autorzy (między innymi Porter, Hamel i Prahalad) wyróżniają dwa sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej:

1)    przez ciągłą restrukturyzację,

2)    przez ciągłe innowacje.

Osiągnięcie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej przez wdrażanie innowacji i przedsiębiorczość stanowią, według tych koncepcji, jedyną skuteczną drogę działania. Przedsiębiorstwa rozwijające swoje zdolności do tworzenia i wprowadzania innowacji zdobywają przewagę przez nowość produktu, jakościową, kosztową oraz w dziedzinie promocji, systemów sprzedaży oraz serwisu. Przedsiębiorczość oznacza nie tylko zdolność do innowacji produktowych i procesowych, ale także zdolności do dostrzeżenia i wykorzystania okazji pojawiających się w otoczeniu, zdolności do wprowadzania nowych koncepcji marketingowych, nowych form organizacyjnych przedsiębiorstwa, nowych struktur zarządzania oraz innowacyjnych strategii (strategie innowacyjne w ujęciu Druckera przedstawiono w punkcie 8.3).

2.4. Procedury i etapy zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne jest procesem, w którym są tworzone i stosowane określone strategie. Proces ten, w zależności od przyjętej koncepcji zarządzania strategicznego, można przedstawić w postaci sformalizowanej lub jako ogólne schematy postępowania. Strukturalizacja procesu zarządzania strategicznego ma duże znaczenie dla praktyki, gdyż ułatwia organizację prac, pozwala też lepiej zrozumieć zarówno poszczególne podejścia, jak i istotę metod analizy i syntezy strategii.

Planistyczne podejście do zarządzania strategicznego jest z natury mocno sformalizowane. Dotyczy to zarówno procedury tworzenia, wdrażania, kontroli i weryfikacji strategii, jak i metod oraz technik analiz strategicznych realizowanych na poszczególnych etapach procedury, a także metod generowania, oceny i wyboru strategii (metod syntezy). W planistycznej koncepcji zarządzania strategicznego procedury opracowania i wdrażania strategii można przedstawić w postaci czynności analitycznych

2. :


i planistycznych, zgrupe'* ryć realizowane sekwencj elejnych przybliżeń (ze sj Procedura tworzeni j. i :;ę oraz etap końcowy. P : :oczenia firmy bądź też a : :> formułowania strategii

1)    podejście zorienzd

*    nątrz firmy,

2)    podejście zorier : .1 nia firmy.

Podejście zorientow ai nadzania strategicznej: rganizacji. Jest to wiec *- otoczeniu. Dostoscwyi *anie zmian oraz nac.-Z zmian i wyprzedzając, i dada, że firma ma sze: :il maniami wynikającymi ze -zentowanego na otocz er : toczenia konkurenci.;zk Podejście zorientewa

*    procesie tworzenia 't zrostu i rozwoju - jem a

z. punktem wyjścia i r : mających firmę zdoln; >; : rczenia do zasobów d zrzez poszukiwanie taki których wyróżniające dostosowywanie otoczę zrzez wywoływanie pzzi zmian w otoczeniu, prze Podejścia zorienn v ako jednokierunkow e s

- w drugiej:

W grze dwóch poił iwa wymienione wy żej •: rre przez kolejne i:.: postępowania okreśimi



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0533 96 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego jest powierzchowna, podczas gdy wiadomo,
skanuj0511 74 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego2.2. Wizja strategiczna oraz misja Ważnymi
skanuj0513 76    Część I. Podstawy zarządzania strategicznego będą mierzyć swe wyniki
skanuj0517 80 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego ekspansji (w tym dywersyfikacją), ekspans
skanuj0524 86    Część I. Podstawy zarządzania strategicznego Iteracyjne procedury mo
skanuj0509 72    Część I. Podstawy zarządzania strategicznego Wybór tych celów nie st
skanuj0515 78 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego 2. a W planistycznej koncepcji zarządzani
15362 skanuj0533 96 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego jest powierzchowna, podczas gdy wia
77239 skanuj0532 94 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego2.5. Kryteria zastosowania zarządzan

więcej podobnych podstron