skanuj0546

skanuj0546



96 Rozdział 3 ptategie rozwoju przedsiębiorstwa

-    działalności, która będzie realizowana, i alokacji zasobów między różne zastosowania,

-    rynków, na których przedsiębiorstwo będzie funkcjonować,

-    zachowań (koncepcji) konkurencyjnych.

Biorąc pod uwagę kierunek rozwoju (zmian) można wyróżnić tzw. makro-strategie, do których L.W. Rue i P.G. Holland zaliczają8:

1.    Strategie wzrostu:

-    koncentracji,

-    integracji pionowej,

-    dywersyfikacji,

2.    Strategie stabilizacji,

3.    Strategie defensywne,

-    restrukturyzacji,

-    zbycia udziałów,

-    likwidacji,

4.    Strategie złożone, które są kombinacjami wyżej wymienionych.

Ze zbliżonym podziałem podstawowych typów strategii zarządzania występuje A. Stabryła, który dzieli strategie na poziomie korporacji następująco9:

-    strategie rozwojowe,

-    strategie stabilizacyjne,

-    strategie restrukturyzacyjne,

-    strategie defensywne.

Strategie rozwojowe wiążą się z określoną ekspansywnością przedsiębiorstwa. Wyrazem tej ekspansywności może być opanowywanie nowych rynków zbytu, czemu najczęściej towarzyszą dywersyfikacja produkcji i wzrost działalności inwestycyjnej. Wyrazem tych zmian będą odpowiednie przekształcenia strukturalne (produktowe, technologiczne, organizacyjne) jako składowa całej strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Zaliczyć do nich trzeba także przekształcenia własnościowe: nowe rozwiązanie strukturalne (tworzenie koncernów, korporacji, połączeń, jak przejęcia i fuzje).

Strategie stabilizacyjne zmierzają do utrzymania aktualnie wdrażanej koncepcji podmiotu w otoczeniu. Tego typu strategie wynikają bądź ze stabilności sektora, w którym działa podmiot, bądź z przesłanek występujących w jego wnętrzu (rutyna, wyczerpywanie się zasobów, niechęć do ryzyka itp.).

Strategie restrukturyzacyjne mogą mieć charakter naprawczy bądź dynamiczny. Pierwszy jej rodzaj odnosi się do usuwania nieprawidłowości i błędów występujących w funkcjonowaniu organizacji (reorganizacja) i tworzenia mechanizmów regulacyjnych chroniących przed zakłóceniami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Ten drugi rodzaj dotyczy ciągłego doskonalenia procesów wystę-

gojących w przedsiębiorstwie (teefl Seansowa), co z kolei pociąga za i arolnych (system wczesnego ostrze;

Strategie defensywne uważał sastawione na przetrwanie i minia fywania z niektórych rynków ge* poziomu produkcji, redukcji części westycje), a niekiedy likwidacji czj

■    Strategie złożone (kombinowd strategię postępowania: rozwofH w różnych jednostkach strategiczny

Biorąc pod uwagę dwa kryteria •na Zdywersyfikowana i charakta Umić siedem ogólnych typów stral -skupienie na jednym biznesie.

[f- integracji wertykalnej, ^dywersyfikacji pokrewnej, i ^dywersyfikacji niepokrewnej, I -redukcji,

■    likwidacji i pozbycia się, Hkombinowane.

■    Zbliżoną klasyfikację strategii dCerto i J. Peter, wyróżniając^dtrategię koncentracji,

■    stabilizacji,

^drzrostu,

-redukcji,

^ffikombinowana.

■Przedstawione wyżej typy rarI fcrategiami, które mogą być wyi wyspecjalizowanych, jak i zdyw i małych.

p.4. Strategie dziedzin gos

f W teorii i praktyce, w różnych j Bacowano wiele modeli, któfyj


8    L.W. Rue. P.G. Holland. Strategie managenient..., op. ciL, s. 40.

9    A. Stabryła, op. cit., s. 59.


K 10 A. A. Thompson, A. J. Strickland. SI Irwin, Boston 1993, s. 80.

W1 S. Certo, J. Peter, Strategie Managem


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0546 96 Rozdział 3 ptategie rozwoju przedsiębiorstwa -    działalności, kt
skanuj0540 90    Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa stwach. W przedsi
skanuj0548 98 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsieni rozwoju przedsiębiorstwa12. W latach pięćdzies
skanuj0554 104 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa -    potrzeby społe
skanuj0563 114 Rozdział 3 Strategie rozwoju przedsiębiorstwa Z każdym z wymienionych typów orga
skanuj0567 118 Rozdział 3 ■kategie rozwoju przedsiębkrst* Strategie rozwoju rynku/podmiotu. Str

więcej podobnych podstron