skanuj0007

skanuj0007



TOMASZ KŁYS

kerta - jego raczej niski wzrost, korpulentność, wyłupiaste oczy, wysoki, niemę-ski głos. nerwowość ruchów, histeryczna ekspresja, pewien rys zniewieściałości czy androgyniczności - od razu piętnowała go jako „obcego”, „nienormalnego”, „psychopatę”. W roku 1940 obszerny fragment filmu Langa, w którym Beckert przed „sądem” czyni swe konwulsyjne wyznanie, porażające zarówno dla we-wnątrzdiegetycznych, jak i ekstradiegetycznych widzów, został wykorzystany w jednym z najbardziej odrażających filmów nazistowskiej propagandy, osławionym antysemickim filmie montażowym Fritza Hipplera Wieczny Żyd (Der ewige Jude). Identyfikując aktora z rolą, film twierdził, ii „Żyd Lorre” uczynił z mordercy dzieci kogoś w rodzaju godnej współczucia ofiary, tak wywracając do góry nogami jakiekolwiek poczucie prawa i porządku. (...) Nie-niemiecka (nie-nordyc-ka) skłonność Beckerta do SiidfrUchte (owoców południowych), jak i implikowane wzajemne powiązanie seksualnej perwersji, szaleństwa i zbrodni, łatwo konoto-wało „żydowskość” dla odbiorców z góry skłonnych do antysemickich stereotypów już w roku 1931 . W takim kontekście pochwała filmu przez Goebbelsa przestaje budzić zdziwienie. Choć, z drugiej strony, tenże Goebbels w roku 1934 zakaże rozpowszechniania M - powodem zakazu wydaje się jednak raczej wyjazd Langa z Trzeciej Rzeszy (i być może odkrycie jego żydowskiego pochodzenia) niż przekonanie Reichspropagandaministra o wymowie filmu.

Hans Beckert umknął podziemnemu wymiarowi sprawiedliwości — dzięki dedukcji i sprytowi komisarza Lohmanna, reprezentanta porządku demokratycznego państwa, wyrok w jego sprawie wydał normalny, państwowy sąd. Dwie ostatnie, króciutkie sceny filmu przedstawiają sędziów, którzy za chwilę obwieszczą wyrok, i trzy matki ofiar w żałobie. Jedną z nich jest Frau Beckmann. która z błędnym wzrokiem, pełnym żałości głosem mówi, że to nie wróci nam naszych dzieci. „Co?” - chcielibyśmy zapytać; zapewne wyrok, którego narracja ostentacyjnie wzbrania nam poznać. Ale może to i lepiej. Przez to nieprzyjemny, dwuznaczny, budzący skrajnie sprzeczne odczucia i sądy, choć formalnie niewątpliwie mistrzowski film Langa tym bardziej daje do myślenia.

TOMASZ KŁYS

Odsyłam tu do opublikowanego wcześniej na łamach ..Kwartalnika Filmowego" mojego tekstu Wyobrażony film Fritza Langa („Kwartalnik Filmowy", wiosna-lato 2005, nr 49-50, s. 6-14).


3 Odsyłam tu do omówienia i interpretacji tych filmów w mojej książce Dekada doktora Ma-buse. Nieme filmy Fritza Langa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.


Resources, G. K. Halla & Co., Boston 1981. s. 61.


Die Tagebucher von Joseph Goebbels: Sdmtliche Fragmente, vol. 1:1924-1941, wyd. E. Frohlich. Saur, Munchen 1987 (cyt. za: Fritz Lang. Leben und Werke. Bilder und Dokumen-te, red. R. Aurich, W. Jacobsen, C. Schnauber, Filmmuseum Berlin - Deutsche Kinemathek und jovis Verlag. Berlin 2001, s. 169).

4 Datowanie premiery na podstawie: E. A. Kapłan, Fritz Lang: A Guide to References and

5 Fritz Lang Film ohne Titel, „Film-Kurier” 20 April 1931 (cyt. za: A. Kaes, M, BFI Publishing. London 2001, s. 16). Trzeba jednak pamiętać, iż porzucony przez Langa pierwotny tytuł został - w nieznacznie zmodyfikowanej postaci - przejęty przez pierwszy niemiecki film powojenny Die Morder sind unter uns (Mordercy są wśród nas, reż. Wolfgang Staudte, 1946). Film ten, zrealizowany dla nowo utworzonej na terenach dawnego studia Ufy w Neubabelsbergu wytwórni DE-FA (stanie się ona bazą przyszłej kinematografii NRD), należy do tzw. Trttmmerfilme. obrazujących polityczną klęskę narodu i kraj po wojennych zniszczeniach. Por.: S. Hake.

CAŁE MIASTO O TYM MÓWI

German National Cinema, Routledge, London - New York 2002, s. 88,90-91.

6    Kaes wskazuje dwa inne filmy ze słowem Mdrder w tytule, które pojawiły się na niemieckich ekranach w roku 1931: Der Mann, der seinein Mdrder suclit (Człowiek, który szuka swego mordercy) Roberta Siodmaka i Der Mdrder Dimitri Karamazoff (Morderca Dymitr Karamazow) Fiodora Ozcpa. Zob.: A. Kaes, dz. cyt., s. 83.

7    Polski tytuł: M — morderca na powrót wprowadza słowo, którego producent, dystrybutor czy też sam Lang, zdecydowali się w końcu uniknąć. „Uatrakcyjnia" on tytuł oryginalny - ale zarazem ujednoznacznia, choć tytuł ten jednoznaczny nie jest, o czym - dalej.

8    S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. W. Werten-stein, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1958, s. 186.

9    A. Kaes, dz. cyt., s. 16.

0 Por. T. Gunning, The Films of Fritz Lang: Allegories ofVision and Modemity, BFI Pub-lishing. London 2000, s. 198-199. Jeśli chodzi o ten nowy, metonimiczno-pizedmiotowy styl, pojawił się on już w ostanich dwóch niemych filmach Langa - Szpiegach i Kobiecie na Księ-iycu (zob.: T. Kłys, Dekada doktora Mabuse... dz. cyt, s. 221-226, 325-329).

11 T. Gunning, dz. cyt., s. 199.

2 S. Kracauer, dz. cyt., s. 186.

13    A. Kaes, dz. cyt., s. 15.

14    Tamże. s. 15-16.

15    Parał cl ność w czasie sprawy Kiiitena i przygotowań oraz realizacji i premiery filmu Langa wskazuje A. Kaes w swej monografii filmu M i dz. cyt., s. 30). Kaes nie poświęca jednak zbyt wiele miejsca samemu „wampirowi z Dusseldorfu”, w dodatku źle datując jego egzekucję (na sierpień 1931). Wiele informacji o samym KUrtenie - jak i o innych wzmiankowanych w niniejszym tekście seryjnych mordercach z okresu Republiki Weimarskiej: Grossmannie, Denkem, Haarman-nie - można znaleźć na zupełnie rzetelnie zredagowanych i dobrze udokumentowanych stronach internetowych; są one zbyt liczne, by je tu wymieniać (czy zainteresowanie nimi to nie signum temporis także naszej epoki? - jak u schyłku okresu weimarskiego?). Kompetentnym, acz popularnym źródłem informacji na ten posępny temat, jest: B. Lane, W. Gregg. The Encyclopedia of Serial Kil-lers, Berkley Boulevard, 1995.

16    G. Gandert, Fritz Lang on „M": An Inteniew, transl. Barry W. K. Joe, w: Fritz Lang: lnter-views, wyd. Barry Keith Grant, Umversity Press of Mississippi, Jackson 2003, s. 33-34 (prwdr.: G. Gandert, Fritz Lang uber „M": Ein lnterview, w: „M": Protokoll, red. G. Gandert, U. Gregor, M. von Schroder Verlag, Hamburg 1963).

17    Por. A. Kaes, dz. cyt., s. 33; M. Tatar. Lust-mord: Sexual Murder in Weimar Germany, Princeton University Press, Princeton, NJ 1995, s. 42. Arcyciekawa książka Marii Tatar, rozważająca z perspektywy feministycznej fenomen seryjnych zbrodniarzy w okresie weimarskim i odbicie tego zjawiska w kulturze weimarskiej, niewolna jest jednak od nieścisłości - i tak np. podaje autorka mylnie imię Grossmanna („Wilhelm” zamiast „Georg Karl").

18    W dobie szalejącej inflacji Denke sprzedawał je jako wieprzowinę na targach Wrocławia.

9 T. Dudź. Ziębicki kanibal, „Gazeta Wrocławska" 30 lipca 1999. Por. także: map. Kanibal z Ziębic, „Słowo Polskie”, 2 sierpnia 1999; M. Tatar, dz. cyt., s. 42-44.

■ Do tego przerażającego aspektu jego postaci nawiązuje piosenka zespołu T. Love Kiełbasy Haarmanna (1992).

" T. Lessing, Haarmann: The Story of a Were-wolf, w: Monsters of Weimar, Nemesis Books. London 1993, s. 11-156.

~ A. Kaes, dz. cyt., s. 34. Kontrowersyjne procedury. jak wskazuje Kaes, to np. paragraf 51, umożliwiający umieszczenie niepoczytalnego umysłowo zabójcy w szpitalu psychiatrycznym. skąd może wyjść na wolność, by powrócić na drogę zbrodni (tak zresztą stało się w przypadku Haarmanna). Tłum przestępców w M - mordercy »v podziemnym procesie wytoczonym Hansowi Beckertowi szydzi z paragrafu 51, żądając śmierci dla seryjnego dzieciobójcy. To stanowisko, jak się zdaje, podziela William Friedkin, twórca szokującego i dającego do myślenia thrillera Furia (Rampage, 1988).

23    Por. M. Tatar, dz. cyt., s. 5; A. Kaes, dz. cyt., s. 9-10.

24    Film ten przedstawia serię przesłuchań Haarmanna (w tej roli rewelacyjny Gótz Gcorge) przez sądowego biegłego, ptof. dr. Ernsta Schultze. W TVP1 pokazano go w latach 90. w programie pt. Rzeżnik.

25    M. Tatar, dz. cyt., s. 67-152.

26    Jeżeli rozumieć ekspresjonizm - tak jak Barry Salt - bardzo wąsko, sprowadzając go do kilku filmów, reprezentujących Juno mala-rzy-scenografów", powstałe między rokiem 1919 a 1924 (zob. B. Salt, Fram Caligari to

153


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
68439 skanuj0003 TOMASZ KŁYS Społeczeństwo masowe W swej znakomitej analizie tekstualnej filmu Noel
31833 skanuj0005 TOMASZ KŁYS wi (voice over) towarzyszą statyczne obrazy pokazujące rozmaite miejsca
48447 skanuj0004 TOMASZ KŁYS Lang do tematu zbiorowej psychozy i realizacji mechanizmu kozła ofiarne
skanuj0002 TOMASZ KŁYS jących śmiertelne ofiary, starciach i atakach. Współczesna, nagłośniona w med
53527 skanuj0006 TOMASZ KŁYS koniaki pod rząd wypijając je łapczywie. Ale zaspokaja go także obdarow
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronav 77 się postępu liniowego, a raczej odnotowuje wzrost róż

więcej podobnych podstron