SNB13945

SNB13945



178

ich aktywności wiasnej i wspólnej, wymagającej oczywiście więcej „zachód» i czasu, jak na przykład:

—    wspólny przegląd i ocena aktualnego stanu wyposażenia, ustalenie potrm, w tym zakresie;

—    wspólne co do tego planowanie wyposażenia i podejmowania decyzji;

—    gromadzenie oszczędności, ewentualne przesuwanie środków na te cele z udziałem obu stron;

—    wspólne nabywanie lub wytwarzanie określonych elementów wyposażenia, dokonywanie racjonalnych wyborów;

—    ustalanie właściwych sposobów wykorzystania, przechowywania, okresu eksploatacji tych przedmiotów itp.

Jakkolwiek zasygnalizowane operacje nie wyczerpują całej stosowanej lub możliwej do zastosowania w praktyce procedury w zaopatrzeniu podopiecznych w odzież, obuwie i inne elementy osobistego wyposażenia, to i tak widoczna jest ogromna wychowawcza różnica między tymi wersjami, wynikająca z wprowadzenia modyfikacji formalnych do zaspokajania tych samych przecież potrzeb*.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia, z jednej strony, z niewykorzystaniem wielu potencjalnych możliwości wychowawczego oddziaływania na podopiecznych, tkwiących w procedurze zaopatrzenia, a z drugiej, z wytwarzaniem u nich postaw bierno-konsumpcyjnych, a nawet aspołecznych. W wersji drugiej wychowankowie stawiani są w sytuacjach współrzędnego i aktywnego pozyskiwania i użytkowania osobistego mienia, uczą się gospodarności, domowej ekonomiki, współdziałania i współpracy, nabywają wiele społecznych doświadczeń i praktycznych umiejętności samoobsługowych i innych, a w sumie kreują ważny element przygotowania do wartościowego, samodzielnego życia.

Przykład ten potwierdza, że stosowanie w praktyce tej zasady polega na tworzeniu na tle określonej sytuacji opiekuńczej wielu możliwych sytuacji wychowawczych. Tutaj zatem należy szukać w dużym stopniu odpowiedzi na pytanie, jak wychowawczo modyfikować opiekę. Mamy już aktualnie w literaturze pedagogicznej wiele wskazań, jak tworzyć sytuacje wychowawcze40. Jednak swoistość wychowania przez opiekę implikuje tu jeszcze wiele niewiadomych, możliwych do wyjaśnienia na płaszczyźnie metodyk instytucjonalnych, a przede wszystkim metodyki opieki w rodzinie41. Generalną wytyczną jest tutaj postulat uświa-

w Oryginalne i wychowawcze formy zaspokojenia tej potrzeby znajdujemy w odczycie pedagogicznym E. Skibowej [W:] Praca wychowawcza w domach dziecka, pod red. J. Prokopowicz, Warszawa 1957, s. 56—57. Por. także J. Raczkowska, Wychowanie w domu dziecka, rozdz. „Treści i sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej". Warszawa 1983, s. 91—141.

Por. przede wszystkim H. Muszyński, Zarys teorii wychowania. Warszawa 1976.

41 Wszystko wskazuje na to. ze podstawowy przedmiot tej metodyki — to określona instytucja opiekuńcza (specyficzny teren działalności opiekuńczo-wychowawczej). Chodzi tu więc o metodykę pracy opiekuńczo-wychowawczej w domu dziecka, internacie, na kolonii itd.. zawierającą w swej

,a sobie przez opiekuna możliwości i konsekwencji wychowawczych Rwanej opieki oraz obmyślanie odpowiednich form » sposobow realizacji

ijch możliwości p 5.2. Osobolwórcze skulki zaspokojeń potrzeb


Wychowawcze znaczenie opieki wykracza dalece poza stosowaną dla celów wychowania modyfikację drogi od podmiotu potrzeby do przedmiotu potrzeby, chociaż—jak wskazuje na to treść tej zasady — wiele tutaj można urzeczywistnić wartości wychowania. Wszelako znacznie więcej możliwości pod tym względem kryje się w skutkach określonych standardów samych zaspokojeń potrzeb podopiecznego. Istotę tych możliwości można zawrzeć w uprawnionym twierdzeniu, że opiekun-wychowawca może realizować relatywnie duży zakres wychowania spolcczno-moralnego poprzez sam fakt optymalnego zaspokajania powszechnych ponadpodmiotowych potrzeb podopiecznego. Oczywiście, cały problem polega tu na osiąganiu tego optymalnego standardu, tak w wymiarze obiektywnym, jak i subiektywnym. To zaś uwarunkowane jest przestrzeganiem zinterpretowanej wyżej zasady „optymalizacji opieki”. Można to też wyrazić sentencją: sprawujmy dobrze opiekę (zaspokajajmy na właściwym poziomie potrzeby) a pożądane wychowawczo cechy osobowe podopiecznego „będą nam dane"41.

W tym, zapewne najistotniejszym, znaczeniu osobotwórstwo podopiecznego--dztecka poprzez określone zaspokajanie jego potrzeb stanowi wielce złożony, doniosły dla opieki i wychowania problem, podejmowany w specjalistycznych psychologicznych badaniach empirycznych, dostrzegany w refleksyjnej opiece i wyrażany w uprawnionych hipotezach, ale wciąż daleki od pełnego rozwiązania. Niemniej składa się to już w sumie na dostateczne podstawy do stwierdzania zależności między zaspokajaniem potrzeb a wychowaniem i formułowania ogólnej zasady postępowania opiekuńczego.

swoistej całości odpowiednie podsystemy melodyczne. Może tu powstać wątpliwość co do zasadności postulatu szczegółowej melodyki wychowania przez opiekę, którą można by ewentualnie zastąpić inicjatywą wychowawcy. Wątpliwość ta wynikać może z dwóch przesłanek: identyfikowania takiej metodyki z recepturalnymi, praktycznymi przepisami oraz przekonania o wystarczalności intuicji wychowawcy dla procesu wychowania. Są to jednak przesłanki w dużym stopniu subiektywne. Wykazał to A. Lewin, Metodyka wychowania w zarysie. Warszawa 1964, s. 16 i 59, dowodząc, że „metodyka wychowania jest teorią działania wychowawczego, pojętego całościowo, jest wiedzą o charakterze syntetycznym” i jako taka nie da się zastąpić „improwizacją, intuicją i indywidualizmem" wychowawcy.

42 To C7y kształtowanie charakteru może się odbywać w klasie szkolnej, czy książki, wykłady, katechizmy i napomnienia są najlepszymi środkami, jakie tu można zastosować — czy też raczej ' /,cic kształtuje dobrego człowieka, czy miłość, serdeczność, przyjaźń, poważanie i właściwe godziwe ^ dzieckiem bardziej skutecznie kształtuje jego późniejszą strukturę charakteru: to właśnie postępów - nrzedstawiana zgodnie z taką lub inną teorią kształtowania charakteru i wychowania". Por    Motywacja i osobowość. Warszawa 1990. s. 112.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SNB13945 178 ich aktywności wiasnej i wspólnej, wymagającej oczywiście więcej „zachód» i czasu, jak
30 (267) Siła, z jaką narzuca się charakterystyka twarzy, jest oczywista i w portretach mniej reprez
PRZYKŁADY Zadanie 1 Obliczyć wymaganą średnicę D pręta osłabionego otworem jak na rysunku,
IMG 1406182959 3. Wytrzymałość zmęczeniowa: Obliczyć wymaganą średnicę D pręta osłabionego otworem
IMG 1406183044 Grupa 3.1 Obliczyć wymaganą średnicę D pręta osłabionego otworem jak na rysunku, roz
6. Literki do gry w Scrabble Nakrętki wymagają oczywiście zrobienia większej planszy. Do ich wnętrza
skanuj0071 (38) Rozdział 3.5 telefoniczną. Wprowadzone zamówienie wymaga oczywiście potwierdzenia i
możliwie największego poziomu bezpieczeństwa główny cel ich aktywności, co krótko podsumował J.
skanowanie0026 2 ich w logiczną i spójną-całość. Wymagania te mogą poważnie obciążyć umysł, a przez
14484 IMGu22 2. Uchwały Zgromadzenia Wspólników wymaga:.....................— a.    n
slang, czasem branżowy żargon. Ich poznanie nie zawsze wymaga skomplikowanych zabiegów. Gdy przygoto
zagadnienia Zagadnienia do egzaminu Enzymy, czynniki wpływające na ich aktywność i budowa. Substancj
Pttmiar czynników X. VII. V. II polega na ocenie ich aktywności z zastosowaniem modyfikacji testu&nb

więcej podobnych podstron