SNC00201

SNC00201



AM. 60 Ustawa o Kospodarec

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zapewnia obsługę: Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, stałych komitetów Rady Ministrów oraz Kolegium do Spraw Służb Specjalnych. Kancelarią kieruje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje Kancelarii statut, w którym określa szczegółowy zakres zadań i organizację Kancelarii oraz jednostki organizacyjne nadzorowane przez Szefa Kancelarii (art. 26. 27 i 31 ustawy z dnia S sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania Rady Ministrów — Dz.U. Nr 106, poz. 492).

Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją, zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi. zgodności przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe - z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami, zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych oraz w sprawach skargi konstytucyjnej. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne (art. 188 i 190 Konstytucji RP z 1997 r.).

Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i prawa człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych. Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm. za zgodą Senatu, na 5 lat. Rzecznik jest w swojej dziulalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie (art. 208. 209 i 210 Konstytucji RP z 1997 r.).

Sąd Najwyższy sprawuje nadzór na działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego (art. 183 Konstytucji RP z 1997 r.).

Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej. Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (art. 184 i I8S Konstytucji RP z 1997 r.).

Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej. Kontroluje ona działalność organów administracji rządowej. Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. Może również kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych

l punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest powoływany przez Sejm. za zgodą Senatu, na 6 lat i może być ponownie powołany tylko raz (art.202, 203 i 205 Konstytucji RP z 1997 r.).

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są powoływani przez Sejm, Senat i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (art. 213 i 214 Konstytucji RP z I997r.).

Krajowe Biuro Wyborcze jest organem wykonawczym Państwowej Komisji wyborczej. Do zadań Krajowego Biura Wyborczego należy zapewnienie warunków organizacyjno-administracyjnych, finansowych i technicznych, związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów i referendów w zakresie określonym ustawą (art. 54 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. — ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 46. poz. 499).

Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Państwowa Inspekcja Pracy podlega Sejmowi; twor/ą ją Główny Inspektorat Pracy i okręgowe inspektoraty pracy oraz działający w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy inspektorzy pracy. Statut Państwowej Inspekcji Pracy ustala Prezydium Sejmu na wniosek Głównego Inspektora Pracy (art. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy —jedn. tekst; Dz.U. z 1985 r. Nr 54, poz. 276 z późn. zm.).

2.    Pojęcia „potrzeby statutowe" nie należy interpretować jako „potrzeby określone w statucie", ponieważ przepisy Konstytucji i ustaw określających zakres działania wymienionych organów i instytucji nie we wszystkich przypadkach przewidują obowiązek nadawania statutów jednostkom wykonawczo-po-mocniczym organów i instytucji państwowych. Sformułowanie „potrzeby statutowe" należy rozumieć jako potrzeby związane z działalnością organów i instytucji państwowych.

3.    Określenie „stały im się zbędne” zdaje się wyłączać możliwość wydania z urzędu przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu z przyczyn wymienionych w art. 46 ust. 2 pkt 1 — 5. Odpowiednie stosowanie art. 46 należy odnieść do ust. 3 tego przepisu, zgodnie z którym wygaśnięcie trwałego zarządu jest równoznaczne z wypowiedzeniem umów najmu, dzierżawy lub użyczeniu / zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, jeżeli nieruchomość, w stosunku do której wygasi trwały zarząd, była wynajęta, wydzierżawiona lub użyczona. Za taką interpretacją przemawia brzmienie art. 46 ust. 4, z którego wynika, że wystąpienie jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1 -6 nie jest wystarczającą przesłanką do wydania decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego jednostkom orpnizacyjnym resortów obrony narodowej, spraw wewnętrznych i administracji. sprawiedliwości i Urzędowi Ochrony Państwa. W przypadku tych jedno-

197


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Wykaz skrótów kpa - ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks post
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Ustawa powinna regulować dane zagadnienie precyzyjnie i w sposób z
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Materiały na szkolenie„Zarządzanie zasobami ludzkimi w urzędzie
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW charakter pracy i będą wykonywać swoje zadania, jeśli będą one
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Naukowe zarządzanie, obecne również współcześnie, jako tzw. twarde
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW •    monotonia produkcji opartej na linii montażowe
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Koncepcja stosunków międzyludzkich opiera się na trzech założeniac
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW jak w tayloryzmie, to żeby pracownicy zaakceptowali definicję sytu
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW nowych procesów i metod pracy. Wobec tego musiały zmienić się meto
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW McGregor sądził, że kierownicy, którzy wyznają założenia Teorii X
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW4. Przegląd teorii motywacji - teorie treści Wśród teorii motywacji
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Maslow wyróżnił następujące grupy potrzeb21: Potrzeby
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW jasne zasady regulujące współżycie pracowników w organizacji (brak
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW Spis Treści ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W URZĘDZIE ADMINISTRACJI
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW lub negatywnymi więziami, wykazują mniejszą tendencję do
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W URZĘDZIE ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ -
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW •    teoria trzech potrzeb D.C. McClellanda; •
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW2. Podstawowy proces motywacji Motywację łączy się z potrzebami. Lu

więcej podobnych podstron