sryle w archH6

sryle w archH6



486


A F N W


szyszka pinii

świecznik. Po lewej: kandelabr, późny renesans Po prawej: świecznik siedmioramienny, ok. 1300, gotyk



meluzyna, k. XVI w., renesans


świecznik kolisty (fragment), z tyłu 2 pręty do zawieszenia, Hildesheim, katedra, ok. 1070

kinkiet, barok

świecznik z postacią ludzką, Wiedenbruck, XI w., styl romański


legary spoczywają w poprzek na oczepie i podtrzymują deski podłogowe. Często mają wysunięte ostatki, knagi (—» wsporniki*) podtrzymują ostatki; —> nadwieszenie*; „cruck construction”, 354*.

6941 sznurowy ornament, ornament romański, 95*, 130,7*

|    6951 szpon, żabka, element dekorujący narożniki kwad

ratowej plinty pod okrągłą bazą kolumny, stosowany głównie w stylu romańskim i gotyckim, 98*.

696j sztuczny kamień -4 rzeźba II.

6971 sztuka bizantyjska*, chrześcijańska sztuka Cesarstwa Wschodniorzymskiego i jego strefy wpływów, 38 n.*, z ośrodkiem w Bizancjum (= Konstantynopolu). W sztuce bizantyjskiej stopiły się elementy wczesnochrześcijańskie, małoazjatyckie i aleksandryjskie, wydając twórczość o tematyce wyłącznie religijnej. Jej rozwój dzieli się zazwyczaj na 3 główne epoki:

1.    Pierwszy rozkwit pod rządami cesarza Justyniana (527-65). Budowa świątyni Hagia Sophia (głównego kościoła w Konstantynopolu). Ruch obrazoburców (726-843) = ikonoklazm zakończył się zwycięstwem odrzucanego kultu obrazów chrześcijańskich.

2.    Nowy rozkwit nastąpił pod rządami cesarzy macedońskich (renesans macedoński, IX-XII w.) którego promieniowanie dotarło do Wenecji (katedra św. Marka) i Rosji, aż do najnowszych czasów pozostającej pod wpływem sztuki bizantyjskiej.

3.    Ostatni okres świetności za rządów Paleologów (1261-1453). W 1453 Konstantynopol zdobyli Turcy; od tej pory sztuka bizantyjska trwa do dziś w greckim prawosławiu. Jej wpływy można wyczuć w niemieckim i francuskim stylu romańskim i gotyckim, jak również w „maniera greca” albo „byzantina” sztuki włoskiej XIII w.

Preferowanymi formami w architekturze są budowla —> centralna z kopułami i bazylika kopułowa (np. Hagia Sophia i katedra św. Marka). Rzeźba pełnoplastyczna schodzi na plan dalszy, natomiast rozkwita szczególnie płaskorzeźba w kości słoniowej. Arcydzieła malarstwa powstają w dziedzinie mozaiki, miniatury i ikony*. Posągowa, uroczysta surowość figur, przedstawianych w sposób całkowicie płaski (przeważnie bez krajobrazu), wynika z lat trwania przy tym samym, obowiązującym w malarstwie kanonie*, co wprawdzie uniemożliwiło swobodny rozwój, zapewniło wszelako sztuce bizantyjskiej przetrwanie ponad półtora tysiąca lat - zjawisko w dziejach sztuki bez precedensu.

6981 sztuka hellenistyczna*, 24 n.*

6991 sztuki plastyczne, w ścisłym znaczeniu („plastyka”) to rzeźba, malarstwo i grafika; jednak w potocznym języku bywa też zaliczana do nich architektura oraz rzemiosło artystyczne.

1    700] szyszka pinii*, wieńczący element architektoniczny,

antyczny symbol płodności; w chrześcijaństwie symbol rajskiego drzewa życia.

7011 ślemię, poprzeczka z drewna lub kamienia dzieląca poziomo okno (lub drzwi), tworząc razem z pionowym słupkiem krzyż okienny.


7

8 9

135

31


153

134


398

830


609


798


7

8 9

783

412


702

62


7

8 9

758

277

202


725

122


7

8 9

321

308


713

70


67

325

74

66

90

75

631

574

601

435

364

406



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sryle w archH2 482 A F N W Po lewej: fontanna barokowa, XVIII w., Nancy Po prawej: fontanna klasycys
sryle w arch4 194 Architektura sakralnaSKLEPIENIA Sklepienie krzyżowo-żebrowe. Po lewej: schemat. P
sryle w arch$7 Barok 247GZYMS GIEROWANY Gzymsy gierowane (wyłamywane). Po lewej: Palermo, kościół S.
skanuj0159 (11) 170 PHP i MySQL dla każdego lewej stronie występuje typ całkowity, a po prawej stron
img349 O Uwaga: Dziecko może namalować Indianina po prawej stronie namiotu oraz Indiankę po lewej st
IMG365 kontrapost. Po lewej: „Idolino”, ok. 420 p.n.e., rzymska kopia rzeźby greckiej. Po prawej:
IMG366 labirynt, Droga Jerozolimska. Po lewej: St-Omer (Francja pin.), St-Bertin, XIII w., zniszczon
jp1450 15506 Bechter wykonany w Poznaniu w 1580 r. (po lewej przód, po prawej tył) rzemienie i sprz
Obraz0 (128) 332 Podstawy fizjoterapii Ryc. 209. Mobilizacje górnych żeber (po lewej) i dolnych (po
Obraz3 (60) znajduje się po lewej, a w ustawieniu II po prawej stronie w stosunku do linii środkowe

więcej podobnych podstron