star266105

star266105



Skrzynka biegów 105

Skrzynka biegów 105

Rys. 4-51. Zamontowanie wspornika kątowego mocującego cięgło z przegubami kulowymi


4.    Nałożyć uszczelkę na powierzchnię uszczelniającą obudowy skrzynki biegów.

5.    Wykorzystując uchwyt podnoszenia zawiesić pokrywę sterowania za pomocą wciągnika.

6.    Nałożyć pokrywę sterowania na obudowę skrzynki biegów w taki sposób, aby kamienie ślizgowe wieszaków wsunęły się do odpowiednich rowków prowadzących sprzęgieł przesuwnych a zabierak czwartego i piątego biegu znalazł się w wybraniu wieszaka czwartego i piątego biegu.

7.    Posmarować gwint śrub mocujących wieszaki oraz płaskie powierzchnie podkładek sprężystych pastą uszczelniającą.

8.    Wkręcić z obydwu stron skrzynki biegów śruby wraz z podkładkami mocujące wieszaki pierwszego — wstecznego biegu i drugiego — trzeciego biegu. Dokręcić śruby (moment 20 kGm). Przy wkładaniu śrub zwracać należy uwagę na współosiowe wprowadzenie czopów łożyskowych w łożyska igiełkowe wieszaków sterowania.

9.    Założyć tulejki oporowe w odpowiednie miejsca w pokrywie sterowania.

10. Nałożyć wspornik kątowy zamocowany do cięgła z przegubami kulowymi (rys. 4-51), założyć śruby z łbem sześciokątnym i podkładki sprężyste.

11.    Wprowadzić śrubę przegubu kulowego do odpowiedniego otworu tarczy, nakręcić nakrętkę koronową, dokręcić i zabezpieczyć.

12.    Założyć śruby mocujące, oraz podkładki sprężyste na obwodzie pokrywy sterowania i dokręcić równomiernie naprzeciw siebie leżące śruby (moment 5 kGm).

13.    Korek spustu oleju, oraz korek przelewu oleju dokręcić (moment 5 kGm).

4.9. PRÓBA SKRZYNKI BIEGÓW PO NAPRAWIE

Prawidłowość przeprowadzonej naprawy skrzynki biegów (zgodnie z BN-71/3612-05) ocenić należy po sprawdzeniu:

—    działania mechanizmów

—* cichobieżności

—    szczelności

—    wodoszczelności.

Przed sprawdzeniem należy zalać skrzynkę biegów wraz z przystawką olejem Hipol 15F w ilości 9 1.

Sprawdzenia dokonuje się na stanowisku umożliwiającym:

—    zamocowanie skrzyni w położeniu jak w samochodzie,

—    napęd wałka napędowego silnikiem elektrycznym o mocy — 10 KW i obrotach 2000 obr/ /min

—    hamowanie wałka głównego skrzyni biegów hamulcem hydraulicznym lub elektrycznym (praca skrzyni pod obciążeniem)

—    podłączenie sprzęgła i dźwigni zmiany biegów.

4.9.1. Sprawdzenie prawidłowości działania mechanizmów

W czasie próby należy sprawdzić łatwość przełączania biegów, oraz włączania przystawki. Zmiana biegów powinna odbywać się płynnie, bez zacięć i nadmiernych oporów a działanie zatrzasków wodzików powinno być wyczuwalne.

Włączanie więcej niż jednego biegu, oraz samoczynne wyłączanie się biegów w czasie pracy pod obciążeniem jest niedopuszczalne. Obracanie się wałków zarówno przy wyłączonych jak d włączonych poszczególnych biegach powinno się odbywać ze stałymi momentami oporowymi bez wyczuwalnych zacięć i luzów poosiowych. Przy obracającym się wałku napędowym synchronizatory biegów 2 i 3 oraz 4 i 5 powinny zapewniać włączanie przełożeń bez zgrzytów.

4.9.2.    Sprawdzenie cichobieżności

W czasie próby na każdym biegu bez obciążenia i z obciążeniem należy sprawdzić równomierność pracy uzębień kół zębatych. Niedopuszczalne są stuki, zgrzyty, wycia i gwizdy. Ocenę poziomu hałasu należy przeprowadzić na odpowiednim stanowisku badawczym umożliwiającym porównanie otrzymanych wartości z zatwierdzonym wzorcem.

4.9.3.    Sprawdzenie szczelności

Przecieki oleju są niedopuszczalne. Przy uszczel-nianiach ruchowych wałków mogą występować jedynie zawilgocenia. Odrywanie się kropli oleju z nagrzanej skrzynki biegów jest niedopuszczalne.

4.9.4.    Sprawdzenie wodoszczelności

Skrzynka biegów powinna być wodoszczelna przy pracy w zanurzeniu 1500 mm pod powierzchnią lustra wodnego w czasie minimum 30 minut. Sprawdzenie wodoszczelności należy przeprowadzić w następujący sposób:

—    zanurzyć skrzynkę biegów pod lustro wody

—    przez końcówkę przewodu gumowego doprowadzić powietrze o ciśnieniu 0,3 kG/cm2

—    w czasie 5 minut po odcięciu dopływu powietrza spadek ciśnienia na manometrze połączonym z przestrzenią wewnętrzną skrzynki biegów nie może być większy niż 0,05 kG/ /cm2.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
star266217 Hamulce hydrauliczne 217 Hamulce hydrauliczne 217 Rys. 12-21. Wspornik szczęk hamulcowych
star266089 Skrzynka biegów 89 Skrzynka biegów 89 9. Nakręcić na wałek końcówkę (rys. 4-19), oraz&nbs
star266103 Skrzynka biegów 103 Skrzynka biegów 103 Rys. 4-46. Pomiar odległości pierścienia zewnętrz
star266078 i i <1co Naprawa samochodu terenowego STAR 266 Rys. 4-1. Skrzynka biegów S5-45 1 — obu
82784 star266099 Skrzynka biegów 99 Skrzynka biegów 99 Rys. 4-37. Zakładanie pierścienia ciernego sy
50713 star266078 i i <1co Naprawa samochodu terenowego STAR 266 Rys. 4-1. Skrzynka biegów S5-45 1
star266077 4SKRZYNKA BIEGÓW4.1. CHARAKTERYSTYKA SKRZYNKI BIEGÓW Rodzaj skrzynki biegów: mechaniczna
star266087 Skrzynka biegów 87 6.    Na sprzęgło przesuwne drugiego — trzeciego b
star266091 Skrzynka biegów 91 kie wykruszenia na powierzchni zewnętrznej (swobodnej). Wykruszenia i
star266093 Skrzynka biegów 93 Tablica 4.3. Parametry regulacyjne oraz momenty
16579 star266101 Skrzynka biegów 1014.8.2. Wmontowanie podzespołów4.8.2.1. Wałek pośredni 1.
star266077 4SKRZYNKA BIEGÓW4.1. CHARAKTERYSTYKA SKRZYNKI BIEGÓW Rodzaj skrzynki biegów: mechaniczna

więcej podobnych podstron