Sztuka i percepcja wzrokowa3 []

Sztuka i percepcja wzrokowa3 []




KSZTAŁT


4


Ryt. 42


i ostateczny, zdecydowany kształt. Przybiera najprostszą możliwą strukturę, zgodną z danym bodźcem.

Regułę podpowiada rycina 43. Kiedy kwadrat (a) podzielimy na pól, cały wzór będzie dominował nad częściami, ponieważ symetria kwadratu 1 : 1 jest prostsza, aniżeli kształty dwóch prostokątów o proporcjach 1 :2. Równocześnie potrafimy jednak bez większego wysiłku wyróżnić obie połówki. Jeżeli teraz podzielimy w podobny sposób prostokąt (b), mający proporcję 1:2- figura rozłamie się, ponieważ prostota dwóch kwadratów przeciwstawi się skutecznie mniej zwartemu kształtowi całości. Z drugiej strony, gdybyśmy chcieli otrzymać prostokąt szczególnie spoisty, moglibyśmy zastosować zasadę złotego podziału (prostokąt c), według której dłuższy, poziomy bok pozostaje w takim samym stosunku do boku krótszego, pionowego, jak suma obu do dłuższego. Właśnie ta proporcja 1 : 0.618 uważana jest tradycy jnie, a także ze względów psychologicznych, za szczególnie zadowalającą, łączy bowiem jedność z dynamiczną różnorodnością. Stosunek całości do części i części do całości jest taki, że całość dominuje nie zagrożona rozłamem, ale równocześnie części zachowują pewną samodzielność. ^


X


A 2 - 0-4 G (J-


0/


c


Ryt. 43


to.


CL


Gdy podział zależy od prostoty całości w porównaniu z prostotą części, stosunek tych dwóch czynników możemy badać zmieniając konfiguracje części o niezmiennych kształtach. Na rycinie 44 przechodzimy od maksymalnej spoistości kształtu krzyża do wzoru, którego części zupełnie się ze sobą nie wiążą. W dwóch przykładach środkowych dostrzegamy również wyraźne napięcie wzrokowe: większa prostota i odpowiadający jej spadek napięcia pojawiłyby się wtedy, gdyby paski odsunęły się od siebie albo na bok, albo w wymiarze głębi (i rzeczywiście oba paski wyglądają tak, jakby leżały na nieco innych płaszczyznach). Napięcie to


6 - Sauka i percepcja wmkovą 81


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sztuka i percepcja wzrokowa4 [] KSZTAŁT duplikat posągu. Albo, powiada Alberta, połowę postaci wyko
Sztuka i percepcja wzrokowa7 [] KSZTAŁT Kiedy w książce tej wspominam o częściach, mam zawsze na my
77806 Sztuka i percepcja wzrokowa0 [] KSZTAŁT formy, a wtedy szczegółów rysunku nie należy traktowa
73732 Sztuka i percepcja wzrokowa5 [] KSZTAŁT korzysta również natura, żeby chronić zwierzęta. Oczy
29841 Sztuka i percepcja wzrokowa1 [] KSZTAŁT na formowaniu „pojęć postrzeżcniowych”. Z uwagi na mi
29940 Sztuka i percepcja wzrokowa7 [] KSZTAŁT dr jednak elementarnymi. To samo dotyczy bizonów z pr
49814 Sztuka i percepcja wzrokowa6 [] KSZTAŁT Ryc. 49 Edouard Manet. CH«xysU. 1861. Mosoum ot Aa. N
50754 Sztuka i percepcja wzrokowa5 [] KSZTAŁTPROSTOTA Co należy rozumieć przez prostotę? Najłatwiej
Sztuka i percepcja wzrokowa9 [] 2. Kształt Widzę przedmiot. Widzę świat, który mnie otacza. Co ozna
Sztuka i percepcja wzrokowa0 [] KSZTAŁT łośd, lecz również do każdego szczegółu, który przykuwa nas
Sztuka i percepcja wzrokowa2 [] KSZTAŁT cztery kropki z ryciny 26 teraz postrzegani jako kwadrat, d
Sztuka i percepcja wzrokowa6 [] KSZTAŁT Linia prosta nie jest skomplikowana, ponieważ występuje w n
Sztuka i percepcja wzrokowa9 [] KSZTAŁT PRZYKŁADY UPROSZCZEŃ Zgodnie z podstawowym prawem percepcji
Sztuka i percepcja wzrokowa1 [] KSZTAŁT potęguje to napięcie. Będą o tym świadczyć przykłady z ryci
Sztuka i percepcja wzrokowa2 [] KSZTAŁT Szczególnym przypadkiem podobieństwa położenia jest styczno
Sztuka i percepcja wzrokowa5 [] KSZTAŁT ■ero i dzieli całość na dwie symetryczne części. Lewy bok,

więcej podobnych podstron