Werbalna5

Werbalna5



Rozdział 9

Czego nauczysz się z tego rozdziału?

Po przeczytaniu tego rozdziału będziesz umiał:

1)    wyjaśnić różnicę między wiedzą „co" i wiedzą „jak" komunikować,

2)    omówić podobieństwa i - różnice między repertuarami zachowań, skryptami i regułami.

3)    omówić, jak cele wpływają na plany komunikacyjne i sub-płany/plany cząstkowe.

4)    zidentyfikować czynniki, które mogą utrudniać tworzenie programów działań komunikacyjnych.

5)    wyjaśnić rolę prototypów w spostrzeganiu kompetencji,

6)    wyjaśnić rolę pozytywnych i negatywnych oczekiwań w spostrzeganiu kompetencji,

7; wyjaśnić, wj jaki sposób bezrcIU-ksyjność i refleksyjność może utrudniać kompetentną komunikację.

H /drfinkma^ pojęcie egocentryzmu w komunikacji.

9) omówić, w jaki sposób samoobserwacja, empatia i przyjmowanie innych perspektyw' wspiera uczenie się kompetentnej komunikacji.

/



9) omówić, jak strategie zbierania informacji wspierają uczenie HnB kompetentnej komunikacji.

Związki międzyludzkie a wiedza

Efiah była młodą, atrakcyjną studentką, pracującą jako barmanka w pubie W miasteczku uniwersyteckim. Preston, świeżo upieczony absolwent, odwiedzał swych przyjaciół - Grega i Jaffa. Zdecydowali, że spotkają aę w pubie, żeby podzielić się swymi ostatnimi doświadczeniami w szukaniu pracy. Po krótkiej rozmowie, jeden z nich wspomniał, że podoba mu się Efiah. Wszyscy trzej zgodzili się z tyrn i zaczęli rozmawiać o tym. jak niezręcznie jest proponować komuś randkę. Mówili o różnych sposobach poznawania się z kobietami, zagadywania,

0    ogólnych strategiach pośrednich i bezpośrednich kontaktów, o poważnym

1    dowcipnym podejściu do podrywana ild. Po krótkiej dyskusji o właściwych im „teoriach" dotyczących zagadywania. Preston przeprosił i odszedł na chwilę, podczas gdy Greg i Jaff kontynuowali debatę nad zaletami ich ulubionych sposobów inicjowania rytuału zalotów. Kilka minut później Preston wiódł do stolika i oznajmił, że udało mu się zdobyć numer Efiah i że ma do niej zadzwonić w nadchodzącym tygodniu. Zupełnie zaskoczeni, Greg i Jeff zapytali, jak zdołał zdobyć numer. Preston wyjaśnił, że podszedł do baru z wielkim uśmiechem na ustach, położył swój kalendarz na barze i zapytał, w jaki dzień chciałaby, żeby do niej zadzwonił. Na początku wydawała się nieco zbita z tropu, ale gdy odzyskała zimną krew, wykręciła ae napiętym rozkładem zajęć. Preston zdał sobie sprawę, że Efiah jest zawstydzona tym, że znajduje się w centrum uwagi. Zaczął więc mówić

0    tym, że bar wygląda na pełny i wyrażać współczucie z powodu wielu obowiązków w pracy. Powiedział, że chciałby się z nią spotkać i że chętnie dostosuje swój rozkład zajęć do jej rozkładu. Zapytał, kiedy mogliby się umówić, tak żeby jej to odpowiadało. Po tym jak początkowa niezręczność sytuacji została złagodzona przez pogawędkę, Efiah przejrzała jego terminarz i wpisała swój numer przy takiej dacie, kiedy Preston nie miał żadnych planów. Greg i Jeff popatrzyli na siebie

1    niedowierzaniem, a gdy minęła już dłuższa chwila. Jeff po prostu powiedział „Proszę! Moja teoria się sprawdza".

Sytuacja ta stanowi ilustrację kilku ważnych aspektów roli wiedzy w komunikacji interpersonalnej. Po pierwsze, ludzie często mają różne teorie odnośnie do tego, jak powinno być i jakie sposoby są lepsze od innych, których podstawą są


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10022 Werbalna8 Rozdział 2Czego nauczysz się z tego rozdziału? Po przeczytaniu lego rozdziału będzi
Werbalna4 Rozdział 3Czego nauczysz się z tego rozdziału? Po przeczytaniu tego rozdziału będziesz um
Werbalna9 Rozdział 1CtCzego nauczysz się z tego rozdziału? Po przeczytaniu tego rozdziału będziesz
23267 Werbalna8 Rozdział 8Czego nauczysz się z tego rozdziału? Po przeczytaniu tego rozdziału będzi
01 (55) Rozdział 5Czego nauczysz się z tego rozdziału? Po przeczytaniu tego rozdziału będziesz umiał
63054 Werbalna2 Rozdział 4Czego nauczysz się z tego rozdziału? Pd przeczytaniu tego rozdziału będzi
40514 skanuj0001 (369) J ►•SjjSJg V:Czego nauczysz się z tego rozdziału?; Po przeczytaniu tego rozdz
01 (55) Rozdział 5 -n T:lTHkJw.^ag ..V . •;> KivV-r-rfCzego nauczysz się z tego rozdziału? To prz

więcej podobnych podstron