P1010715

P1010715



41


2.5. Racjonalność zachowań konsumenta

bywcze. Podstawowe rodzaje zachowań konsumenckich, które są najczęściej przedmiotem rozważań badaczy tego zagadnienia, przedstawia rysunek 2.9.

Pierwszą grupę zachowań stanowią zachowania racjonalne. Są one oparte na trzech założeniach41:

1)    jednostka ma określone preferencje i potrafi w pewnych granicach określić swoje potrzeby,

2)    jednostka zdolna jest uporządkować swoje potrzeby w sposób wewnętrznie spójny, od najbardziej intensywnie odczuwanych do najmniej pożądanych,

3)    jednostka dokonuje wewnętrznie spójnych wyborów w celu maksymalizacji swojego zadowolenia.

Zachowanie konsumenta


Racjonalne


cechy:

-rozważne

—przemyślane

-    wewnętrznie spójne

-    zaplanowane -sensowne

-    wykaikuiowane -zamierzone -świadome -celowe


Zamierzone


Irracjonalne


cechy:

-    nierozważne

-    nierozsądne

-    wewnętrznie niespójne


Niezamierzone


cechy:

-    przypadkowe

-    impulsywne

-    nieświadome


cechy:

-    świadome

-    zaplanowane

-    celowe (np. chęć wyróżnienia się, zwrócenia na siebie uwagi)

Rysunek 2.9. Rodzaje zachowań konsumenckich

Drugą grupą zachowań są zachowania irracjonalne, które określa się jako niespójne i sprzeczne z najlepiej pojętym interesem jednostki. Nieracjonalność ozna-

41 L Rudnicki, Zachowanie konsumentów, s. 10.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
57993 P1010721 (2) 47 2.5. Racjonalność zachowań konsumenta jest sprawą łatwą ustalenie wyczerpujący
28043 P1010717 43 2.5, Racjonalność zachowań konsumenta rst/nych impulsów . Konsumenci w niektórych
img020 (82) Levi-Strauss gie, okazuje się, że istnieją różne zespoły zachowań i postaw, które są uzn
P1010711 2.5. Racjonalność zachowań konsumenta 37 określonym poziomie nakładów. Natomiast w drugim u
38249 P1010713 39 •jSBte    Racjonalność zachowań konsumenta metodę, osąd lub rachune
14081 P1010740 (2) 5.1. Typologia badań - metody ilościowe i jakościowe 107 , podstawowe rodzaje ska

więcej podobnych podstron