8.1. OGÓLNE WYMAGANIA
8.1.1. Odwodnienie drogi należy tak zaprojektować, aby woda z korony drogi mogła być odprowadzona poza korpus drogowy w sposób nie stanowiący przeszkód dla ruchu i zgodnie z wymogami ochrony Środowiska.
8.1.2. Drogę chroni się przed działaniem wody za pomocą odwodnienia powierzchniowego oraz odwodnienia wgłębnego korpusu drogi i podłoża gruntowego.
8.1.3. W celu ustalenia wymiarów urządzeń odwadniających należy określić:
- jednostkowy spływ wody z powierzchni zlewni drogowej,
- natężenie deszczu miarodajnego,
- prawdopodobieństwo pojawienia się deszczu,
- charakterystykę obszarów, przez które przebiega droga,
- charakterystykę gruntowo-wodną pasa drogowego,
- granice, rozmiary, ukształtowanie wysokościowe i pokrycie zlewni drogowej,
- możliwość odprowadzenia wody z pasa drogowego do istniejących odbiorników naturalnych lub sztucznych, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska.
lloSć dopływającej wody ze zlewni do urządzeń odwadniających zależy od przyjętego praw-dopodobieństwa częstotliwości pojawienia się takiej wody. Dla dróg III klasy zaleca się przyjmowanie prawdopodobieństwa p=2Q% tj. częstotliwości powtarzania deszczu co 5 lat, a dla dróg IV i V klasy p=50% (częstotliwość deszczu co 2 lata).
8.1.4. W celu określenia zdolności przejęcia spływającej ze zlewni wody należy sprawdzić zdolność przepustową zastosowanych przekrojów urządzeń odwadniających.
Obliczenia zaleca się wykonywać według [47]. Należy również sprawdzić prędkoSci przepływu wody, dobierając stosowny typ umocnienia skarp i dna rowu.
8.1.5. Wodę należy odprowadzać do naturalnych lub sztucznych odbiorników urządzeniami umożliwiającymi spełnienie wymagań ochrony środowiska w zakresie czystości (12], (62], (58].
-
GP
8.2. ODWODNIENIE POWIERZCHNIOWE
8.2.1. Odwodnienie powierzchniowe drogi uzyskuje się za pomocą: +* 5lv-
- pochylenia poprzecznego i podłużnego drogi, • ĄCfijt —
- wyniesienia korpusu drogi ponad teren,
- rowów drogowych,
- ścieków umieszczonych w obrębie lub poza koroną drogi,
-67-