DSC08243

DSC08243



91

Krasicki, wyznawca i wielbiciel praktycznej filozofii tj. etyki, drwi nieraz w swyoh bajkach z filozofów, szczających się „w dociekania tych rzeczy, które docieci0być nie mogą". A więc, kiedy Platon, w bajce tej nazwy, dowodził „wybornie i sztucznie,** jak to mędi^ panuje nad światem, jak mu cała przyroda służy, pchła, | go w nos gryzła, rzekła: To (= cały świat) dla Platon, a dla umie jest Plato; w innej (B. N, oz. I, Jj. 12.) śmie.się z filozofa, który życia nie używszy, bo „szkłem nie okien na świat pogiądał", pozostawił spadkobiercy stosy papieró* globusy, szkiełka i... worek dziurawy. W bajce „Filozof] chłop" przyrównywa filozofa do sroki.

Tak pokpiwa Krasicki z filozofów rzeczywistych, tein. bardziej szydzi z rzekomych, pozornych mędrców, którą z filozofii czynili zyskowny interes, którzy ją objawiali w bis. źnierstwaeh przeciw wierze, w wyszydzaniu ogólnie u znanych zasad etycznych. 0 tychto filozofach wyraża się: „ Przyszli; słabość, aż mędrzeo, co firmament mierzył, Nietylko w Pana Boga i w upiory wierzył. “

Salony literackie, owe „modne posiedzenia**, gdzie są ci filozofowie popisywali, wyśmiewa w „Konwersacji.“

Pod wpływem prawdopodobnie Russa- nie lubi Krasicki jmjpdfc^Jbo z nich płynie zepsucie (Synogarlica; Bocian i jeleó). drwi z lekarzy (Doktor; Doktor i zdrowie), będących od dawna celem pocisków w rozmaitych apoftegmat&oh, epigramatach, bajkach, a których nie oszczędza i wiek XVIII., zawracający do natury, uważający ją „za jedyną niemal lekarkę". Stosunki już jedynie polskie, to tak rozpowszechnione w XVIII. w. pieniactwo, ma na oku bajka: „Ple-

. pi-zod prótnem krzykactwem ostrzegałyby „Gęsi*1, zagryzione Ipriez lisy, obudzone ich nocną wrzawą. W „Skowronku",

, wedle Kraszewskiego, wiosną jest sejm czteroletni, skowronkiem—Niemcewicz; projekta radykalne tego sejmu, odbiły się [w .Pszczołachw „Cesarzu Chińskim!v tnożnaby się dopa-i trzeć Stanisława Augusta; w „Przyjaciołach" owym zajączkiem rozszarpanym wśród serdecznych przyjaciół — Polska,

Efoidarta pomimo aliansu z Prusami.

F /Prześliczna, pełna liryzmu, bajka „Ptaszki w klatce"

[maluje nam uczucia i samego Krasickiego i tych wszystkich, llttórzy, po rozbiorach, znalazłszy się w „klatkach", „płakali" r J utraconą wolnością/„Jeszcze innfe, pisze Tarnowski, jak [ Nocni stróie, Wilozkl, widocznie mają na myśli polskie nie-Izgody, tak często marne i kłótnie o nic."

Drugą, po ogólnikowości w treści, charakterach i ten-Kdenryi. znamienną cechą bajek Krasickiego jest „ujemny

■    lwiąt, który nam przedstawiają." Po wszystkie czasy bajka

■    miała w sobie bardzo -wiele pierwiastku satyrycznego; była \

I natury negacyjnej; „wszyscy utalentowani bajkopisarze woleli

■    pokazywać zawiedzione głupstwo, ukaraną nieuczciwość, niż 1 1 opowiadać dzieje nagrodzonej rozwagi cnoty"; podobnie i ■Krasickiego, satyryka z powołania, uderza przedewszystkiem

■    ujemna strona natury ludzkiej, ją przedewszystkiem spo- , | dtzega, ją też tylko przedstawia w bajkach, w których nie ■najdziemy, jak np. u La Fontann''a idealnych obrazków ■przywiązania, miłości, zgody. Tę satyryczną cechę swych » K bajek zaznaczył i uwidocznił sam Krasicki, wkładając między V 1 bajki młodego, „który życie wstrzemięźliwie pędził"; starego,


niacze", w której:    nigdy me łajał, me zrzędził"; bogacza, „który zbio-

Umarł" Piotr, umarł Marek, powróciwszy z grodu, 1,^ potrzebnym udzielał**; autora, „co-się / cudzej sławy Ten,co przegrał, z rozpaczy, ten oo wygrał, z głodu. ■ rozweselał*1; celnika, „który nie kradł"; szewca, „który Los chłopców i sług w Polsce odbił się tylko w dwóch *«« #“'> kołnierza, „oo się me chwalił"; łotra, „co me roz-bajkach: Wino i woda, Stary pies i stary sługa.    -hijału; ministra rzetelnego, nakomeo poetę, „co nigdy me

Wymienimy jeszcze te bajki, które, choć zawierają li u&ySlał.*1    .

ogólną prawdę, dadzą się odnieść z wielkiem prawdopodo- M /Przed przytoczonym dopiero oo „Wstępem do Bajek" bieftstwem do ściśle oznaczonych wypadków w Polsce. „My- 4 najdujemy drugi, prześlicznie skomponowany, p. n. „Do szy“ wiec, którym stary szczur radzi siedzieć oióho w jamie,®Dtieci“, gdzie surowy satyryk przebrał doroslyoh ludzi za „ani być z kotem, ani przeciw kotu**, zawierałyby przestrogę M^eci *    ty0*1 dojrzałych wiekiem, chociaż usposobieniem,

dla posłów ggjmu czteroletniego w sprawie aliansu z Moskwą; I charakterem i ozynami dzieci, a nie do rzeczywistych drób przed lekkomyślnem wyzywaniem tego potężnego mocarstwa,'® hycli dzieciaków, przemawiał Krasicki w bajkach, a prze


mawiał mądrze, z gorącem i rzeteluem pragnieniem poprą-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Regulamin Praktyk Studenckich w UKSW 2.    Praktyki kierunkowe, tj. praktyki obowiązk
38743 P2210345 30 Wstęp do historii filozofii samej nauki filozofii, tj., że nie przedstawia ona jed
91.0stasz L., Homo methodicus. Między filozofią, humanistyką i naukami ścisłymi, Wyd. Uniwersytet
PRAKTYKA W PRACOWNI FIZYKOTERAPII - 260 GODZIN Program 1.    Praktyczne wpojenie zasa
FILOZOFIA I PODSTAWY ETYKI ZAKŁAD ZDROWIA PUBLICZNEGO ul. Banacha la, blok F 02-097 Warszawa Tel.: 5
CENTRUM IEDUKACJI PIBR Zasady etyki w praktyce - nowelizacja Kodeksu etyki IFAC PrezentacjaPI BI Pot
PRAKTYKA W PRACOWNI FIZYKOTERAPII - 260 GODZIN Program 1.    Praktyczne wpojenie zasa
PRAKTYKA W PRACOWNI FIZYKOTERAPII - 260 GODZIN Program 1.    Praktyczne wpojenie zasa
Zdjęcie0570 (2) etyka krytyczna i analityczna, lub filozofia moralności - zajmuje się filozoficzną a
Opis przedmiotu 1.    Nazwa przedmiotu: Filozofia i podstawy etyki 2.   &nb
72 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku pojęcia dostarczyła praktyczn
Kant a filozofia idealizmu niemieckiego 91 skiej polemice dotyczącej istoty religii zwrócić trzeba u
page0017 JAN JAKÓB BRUCKER. I I szukuje, jaką to filozofią mogły wyznawać dzikie plemiona Ameryki, H

więcej podobnych podstron