DSC61 resize

DSC61 resize




UH

prayiig


■i

HMNi Hi




OGÓLNE ZASADY KONSTRUKTYWNE.! KARY

1.    Karze musi towarzyszyć wyjaśnienie przyczyn Jej zastosowania. Dziecko musi wiedzieć, że kara jest słuszna i sprawiedliwa oraz za co zostało ukarane, (żeby wiedziało czego ma w przyszłości unikać).

2.    Kara musi nastąpić bezpośrednio po dokonaniu przez dziecko czynu. Należy ukarać dziecko w trakcie, albo tak szybko jak to tylko możliwe. Chodzi o to, żeby dziecko powiązało ze sobą te dwa fakty, żeby dostrzegło związek między karą a popełnionym wykroczeniem.

3.    Kara musi być adekwatna do wieku. Dzieci w różnym wieku mają różne potrzeby i oczekiwania. Trzeba je poznać, by kara była skuteczna.

4.    Kara musi być adekwatna do popełnionego czynu. Za małe wykroczenie zastosować małą karę, zaś za duże wykroczenie kara powinna być większa. Miarą wielkości przewinienia nie są jednak materialne konsekwencje przewinienia, ale świadomość i intencje dziecka. Należy wniknąć w motywy - czy dziecko popełniło czyn z premedytacją, czy też niechcący.

5.    Kara powinna być sprawiedliwa. Rodzeństwo powinno być karane sprawiedliwie. Nie może mieć miejsca sytuacja, że karę ponosi np. tylko starsze dziecko ze względu na swój wiek.

6.    Kara musi być konsekwentna.

•    Dziecko musi wiedzieć, że zawsze po naruszeniu jakiejś zasady poniesie karę. Nie może być tak, że raz jest karane a raz nie - w zależności od humoru, czy czasu jakim dysponuje karzący. Powoduje to dezorientację i brak poczucia co jest naprawdę dobre, a co złe.

•    Jeżeli nałożymy na dziecko karę - musi być doprowadzona do końca.

•    Jednomyślność w postępowaniu rodziców z dzieckiem.

7.    Kara musi zmazać winę. Jeżeli dziecko zostało ukarane za dane przewinienie nie należy mu przypominać, że kiedyś było niegrzeczne. To przypominanie jest swoistym znęcaniem się nad dzieckiem, które nie widzi możliwości zadośćuczynienia za popełnione do (poniosło karę, odpokutowało, a nadal jest karane przypominaniem mu tego czynu).

8.    Kara musi być bezosobowa. Należy karać czyn, a nie dziecko/osobę. Kochamy i akceptujemy dziecko, ale nie jesteśmy w stanie zaakceptować jego konkretnego zachowania.

9.    Kara musi poruszać sumienie. Dziecko musi poczuć i uwierzyć, że jego czyn jest naganny, aby zagwarantować w przyszłości wewnętrzną kontrolę postępowania.

10.    Karą nie powinno być coś co jest obowiązkiem albo przywilejem dziecka (np. odrobienie zadania domowego, wysprzątanie pokoju, wyniesienie śmieci itp.)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
15.    Wymienić zasady konstrukcji oraz je zinterpretować. 16.
K W09 Zna zasady konstruowania i analizy wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego i
t085 3.1. Podstawowe zasady konstrukcji prac naukowych 85 - omówienie wyników badań. Uzasadnienie pr
Slajd44 4 Metoda simpleks Zasady konstruowania nowego rozwiązania bazowego programu. Procedura wyzna
PKMEGZAMINPytania + opracowania 1. Opis maszyn, zasady konstruowania, optymalizacja konstrukcji -
Określa zakres i charakter zadań pielęgniarki w promocji zdrowia, zna zasady konstruowania prog
Podstawowe zasady konstruowania kwestionariusza: •    jeśli kwestionariusz skierowany
13 (3) Ogólne zasady konstrukcji karty Karta kontrolna obrazuje dane lub coazbcv jar■ t :-  &nb
8.    Stropodachy: niewentylowany, wentylowany, odwrócony: zasady konstruowania,
Budownictwo ogólne SCHODY dr inż. Andrzej Dzięgielewski Zasady konstruowania schodów - podstawowe

więcej podobnych podstron