DSC29

DSC29



78 Klżhicln IMinc/:»kicuicz

łość. spokój i w iara w skuteczność. A morka w w iciu miejscach pracy podkreśla, że warunkiem osiągania sukcesu i radości życia człowieka, osiągania przez niego spokoju i wewnętrznej równowagi jest zrzucenie z siebie balastu obciążającego go lęku wywołanego straciłem powodującym dyskomfort psychiczny. Zdaniem autorki ujarzmienie („zracjonalizowanie") lęku stwarza podstawy do uwolnienia człowieka od napięć, gwarantując jednocześnie pomyślność terapii. W postępowaniu terapeutycznym wyróżnić można trzy zasadnicze etapy:

I. I tap przygotowawczy (nazwany jest także etapem gotowości).

II.    Etap właściwy (nazwany też samolcczniczym. pozwala na uświadomienie sobie ogniska bólu i doznanego z tego tytułu dyskomfortu, wyrażenie osobistych dążeń i pragnień powrotu do zdrowia oraz sprawdzenie reakcji organizmu. a jednocześnie efektów leczenia przy pomocy współdziałającej z ciałem nadświadomości).

III.    Etap zakończenia (pozwalający na odprężenie i wypoczynek, wyregulowanie oddechu i wyciszenie wewnętrzne).

Etap przygotowawczy i etap zakończenia wypełnione są zabawami (ćwiczeniami) oddechowymi, starannie dobranymi do potrzeb dziecka bądź jego rodziców. Relaks laki jest człowiekowi niezbędny dla uwolnienia się od przygnębiających go. rozkojarzających natrętnych myśli, niepokoju i frustracji.

W etapie właściwym przekazane do nadświadomości żądanie (rozkaz) uwalnia człowieka od dolegliwości somatycznych i zbędnych napięć zaburzających funkcje układu oddechowego i układu krążenia. Krążąca bez przeszkód w organizmie krew oczyszcza go ze złogów blokujących funkcje narządów wewnętrznych (w tym także narządu ruchu) i regeneruje siły.

Metoda ta właściwie stosowana zajmuje dziennic od 15 do 20 minut. Najlepiej - jak radzi autorka metody - stosować ją trzy razy dziennie w równych odstępach czasu. Na podstawie własnych doświadczeń pragnę dodać, że metoda ta daje doskonałe efekty lecznicze. Wymaga jednak intymności i odpowiedniej atmosfery . Nie może być stosowana w' pośpiechu. Każdej osobie objętej terapią staramy się ustalić i dobrać odpowiednie dla niej tempo przebiegu i czas trwania zabiegu (seansu). Metoda ma też taką niewątpliwą zaletę, że za jej pomocą można pośrednio oddziaływać na drugiego człowieka (np. dziecko niepełnosprawne), który sam osobiście nic musi być w to zaangażowany. Uważam, że warto poznać tę metodę i stosować ją konsekwentnie aż do momentu uzyskania oczekiwanych efektów leczenia, na które z reguły nie trzeba długo czekać.

Elementy metody Kniessów

Metodę tę cechuje szeroko rozumiana ekspresja ruchowa i podążająca za nią aktywność dzieci biorących udział w zabawie. Jest lo metoda oparta na pozytywnej motywacji i zasadzie podmiotowego i partnerskiego traktowania dzie-

ci. Inspiratorom i animatorem ruchu jest terapeuta (nauczyciel lub jedno z rodziców). którego ruchy naśladuje dziecko lub cala grupa bawiących się dzieci. Ruchy terapeuty iitr/yinanc są w rytmicznym tempie, przy rytmicznej, przy. jemnej muzyce. Ogromną rolę w zajęciach przypisuje się rekwizytom, którymi mogą być: chusty, szarfy, dzwoneczki, grające kręgle, obręcze, instrumenty perkusyjne itp. Podczas ćwiczeń rekwizyty ujęte są w dłonie prawej i lewej ręki dziecka, co zapewnia i umożliwia przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających i utrwalających somatognozję (czucie prawej lub lewej strony ciała, prawej lub lewej kończyny itp.). Zabawy z zastosowaniem rozmaitych rekwizytów czynią je widokowymi, optycznie atrakcyjnymi (zabawy są pełne dźwięków, barw, radości falującego ruchu, szelestu wachlarzy, dźwięczących dzwoneczków, wirujących obręczy, powiewających wstążek czy chusteczek). Układy ruchowo-przestrzenne, charakterystyczne dla omawianej metody, mogą być modyfikowane stosownie do potrzeb dzieci biorących udział w zabawie i warunków lokalowych (mieszkanie rodziny dziecka, sala przedszkolna, taras, łąka itp.). W przebiegu zajęć uwzględnia się: rytmiczny marsz, rytmiczne wystukiwanie kręglami lub klockami rytmu podanego przez terapeutę, grę na flecie, bębenku, tamburynie, trójkącie, układanie z kręgli piramid, ..stosu*’ lub „ogniska" w rytmie znanej melodii, „rozpalanie ogniska" (dmuchanie w ustalony punkt) lub jego gaszenie itp.

Opisy wielu innych metod oddziaływań terapeutycznych, których nic sposób tu omówić, a które wykorzystano w prowadzonym przez nas programie, można znaleźć w wielu pracach dostępnych na rynku księgarskim.

Wyniki terapii

Wyniki terapii ukazano w dwóch rzutach, to jest rzucie etapu badań wstępnych - przed wprowadzeniem programu, oraz raucie etapu badań po jego zakończeniu. Wszystkie dzieci podczas pierwszego kontaktu z osobą dorosłą (terapeutami) zachowywały się podobnie. Obserwowano u nich:

1.    Brak reakcji, obojętność, brak ekspresji jakichkolwiek emocji.

2.    Brak aktywności ruchowej, odwracanie głowy', silne napięcie mięśni ciała, przelotne (ślizgowe) spojrzenie bez zatrzymania wzroku na osobie terapeuty.

3.    Zastygłość ruchu bez próby jakichkolwiek reakcji komunikacyjnych - brak było nawet najprostszych reakcji przedjęzykowych (prelingwistycznych).

4.    Silny opór dziecka przed kontaktem z terapeutą (podejmowanym tak za pośrednictwem dotyku jak i za pomocą mówienia do dziecka).

5.    li wszystkich badanych dzieci obserwowano słabą aktywność (słabe przejawy reaktywności) ruchową.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC29 stanowiące koszty uboczne zakupu (razem): 105400. • pozostałe koszty i wydatki:   &
DSC29 1 1 1 1 1 ł u 1 u y Pas wzoru na 5 o Wrz parz o i n przer na lewo Na szerokość przer na zmi
DSC29 V* OoGśL-t >rtr>.jL/ ■* fil- AL „js—7- HU 9 &£/ 1<5>C~SJL n ■ f^couŁ+ji*^
DSC29 149 Rozom 9 5 krótkie nojp u kurcząt ncy Croeper; osobniki będące horriozy golami tece lywnym
DSC29 a lałgorzata ii 41. ft Misztal Ewa Marzena 052436 3,5“ 42. * lozgol Justyna
DSC29 panny lub zaznaczyć nu opakowaniu krótszy czas jego przydatności do stosowania przez pacjenta
DSC29 y __ m PohPu Pm p ^lESI CL j 2oOmrhy b-? 25Pmw -~ .. _x,_ r 0
DSC29 ŻOŁĄDEK pfZttyfc dnoM«». egQ trzon
DSC29 Mepiwaknina ■ d) Huplwaknina * •) Nowoka Ina [ISJ Wskaż zdanie nieprawidłowe dotyczące E
DSC29 drzew, jak lipa drobnolistna ( Tilia cordata) i grab zwyczaj lus). Dąb szypułkowy (Quercus ro

więcej podobnych podstron