etyka msroda5

etyka msroda5



Henryk ELZENBERC

rzeczy. Ale jest taktem, że w pewnych można. Przekonanie przeciwne zdaje się pochodzie stąd, że w etyce „powinien" bywa używane jako zamiennik dla „jest zobowiązany” albo „ma obowiązek". Cokolwiek zaś znaczyłyby te ostatnie zwroty, „być zobowiązanym” lub „mieć obowiązek” może tylko sprawca rozumny. Ale zwroty te nie wszędzie są zamienne z „powinien". Widać to. gdy wyjdziemy poza problematykę etyczną i gdy terminy „obowiązek", „zobowiązany" znikają, a „powinien" jest dalej niezbędne. (Podobnie w języku angielskim, gdzie duty dotyczy tylko sprawców rozumnych, a nught wielu rzeczy poza tym; i w niemieckim, gdzie ten sam stosunek zachodzi między Pflicht i Sollen).

2. Znaczenia terminu „powinien” bezspornie nie dające się zastosować w definicji wartości. Można rozróżnić kilka grup takich zastosowań terminu. Zaczynam od grupy luźnej, do której zaliczam dwa znaczenia tak na pewno nas tu nie obchodzące, że starczy je sobie uświadomić, by je odrzucić.

Zdania z „powinien” mogą być po prostu stwierdzeniami prawdopodobieństwa. Patrzę na niebo i mówię .jutro powinna być piękna pogoda”. Albo mówię „chcesz się zobaczyć z Janem, idź do niego teraz: powinien być w domu o tej godzinie”. Znaczy to ,jest bardzo prawdopodobne, że jutro będzie piękna pogoda", ,jest bardzo prawdopodobne, że Jan teraz właśnie jest w domu". W tym znaczeniu wyraz „powinien” oczywiście zupełnie się nie nadaje do podstawienia w naszej definicji. Widać to choćby stąd, że nie może tu być zastąpiony przez „trzeba”, „należy” ani przez żaden ich synonim. W niektórych zresztą językach nie używa się tu równoważników naszego „powinien”: Niemiec powie muss, nie soli.

Drugie znaczenie trudno nazwać; jest to zresztą tylko częściowo znaczenie, a częściowo sposób użycia. Przypuśćmy, że chcę określić roślinę, która wydaje się jaskrem. W pewnej chwili powiadam „nie, to nie jaskier, bo kwiat ma pięć płatków, a jaskier powinien mieć cztery”. Rzeczowe znaczenie tego zwrotu zdaje się nie różnić niczym od znaczenia zdania: „każdy jaskier ma cztery płatki” albo: .jeżeli korona kwiatu nie ma czterech płatków, to nie jest to jaskier”. Pod względem rzeczowym termin „powinien” nie wnosi tu nic nowego: stwierdza się, że pewna cecha jest cechą wspólną wszystkich egzemplarzy danej klasy. Wprowadzenie go podkreśla jednak sytuację, w której sąd wydano: była skłonność


do zaliczenia danego przedmiotu indywidualnego do pewne) klasy, aie oto jest racja, dla której okazuje się to niemożliwe.

Jest jasne, że i to znaczenie nie nadaje się do naszej definicji. Nazywając jakiś przedmiot indywidualny wartościowym, nie chcemy przez u> stwierdzić po prostu, że posiada on pewną cechę charakterystyczną dla wszystkich przedmiotów swej klasy. Takiej cechy żaden przedmiot me może nie mieć, czyli każdy przedmiot byłby wtedy „taki, jaki powinien być", a więc wartościowy.

Mówiąc o powinności „bycia takim a takim" można mieć na myśli tylko taką cechę, której przedmiot mógłby nie mieć, nie przestając być egzemplarzem tejże klasy; czyli nie cechę istotną. Nie takie więc wypadki, jak .jaskier powinien mieć cztery' płatki” lub „ryba powinna mieć stazela”, są ilustracją naszego znaczenia, lecz takie, jak „sędzia powinien być sprawiedliwy”, „kwiat ogrodowy powinien pachnąć”, „pies powinien być czujny”. Wszędzie tam przedmiot może być „tym, czym jest” — sędzią, kwiatem, psem — nie mając cechy powinnej (nie będąc sprawiedliwym pachnącym, czujnym). Jest to tak proste, że nie wymaga dyskusji.

Można tu dodać jeszcze trzecie znaczenie, rozpadające się zresztą na dwa warianty. Nie zdaje się ono być w ogóle jakimś rzeczywistym znaczeniem, lecz raczej interpretacją i to fałszywą. Jest to interpretacja imperatywistyczna. a jej warianty polegają na tym, że według jednego stwierdzenia powinności są równoznaczne rozkazom, a według drugiego — stwierdzeniom, że rozkaz został wydany. W pierwszym wariancie zdanie „powinieneś przeprosić” znaczy „przeproś”, w' drugim — „ktoś każe ci przeprosić”. Wyrazu „rozkaz" używamy tu zresztą skrótowo: może też chodzić o „żądanie”, „zlecenie” czy „prośbę”, chociaż to mniej się narzuca intuicyjnie.

Są argumenty przeciwko imperatywistycznej interpretacji terminu „powinien” i są dalsze, według których „powinieneś" nigdy nie znaczy po prostu „zrób” albo „ktoś każe ci zrobić”. Dla zagadnień specyficznie etycznych jest to sprawa ważna. (Omówiliśmy ją krótko w' artykule Powinność i rozkaz'.) Tu jednak stoi przed nami pytanie inne i łatw iejsze czy którekolwiek z tych dwóch znaczeń mamy na myśli w naszej definicji wartości. I na to odpowiemy negatywnie natychmiast. Rozkaz jest to

1 Zob. niniejsza antologia, s. 292 nn


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
etyka msroda5 Henryk ELZENBERG rzeczy. Ale jest faktem, że w pewnych można. Przekonanie przeciwne z
etyka msroda3 Henryk ELZENBERG \ rzeczywistości formuła nasza znaczy coś całkiem innego. Znaczy ona
etyka msroda3 Henryk ELZENBERG W rzeczywistości formuła nasza znaczy coś całkiem innego. Znaczy ona
etyka msroda9 Henryk ELZENBERG JOo tuzina ostryg ale nie dostarczenia przez jedno lub drugie równej
etyka msroda4 Henryk ELZENBERG 7. Stany rzeczy nie są wartościowe. Mówi się nie tylko, że jakiś prz
etyka msroda4 Henryk ELZENBERG 7. Stany rzeczy nie są wartościowe. Mówi się nie tylko, że jakiś prz
etyka msroda7 Henryk ELZENBHRG 5. Znaczenie aksjologiczne właściwe. Znaczenie, o które chodzi w nas
etyka msroda2 Henryk ELZENBERGPowinność i rozkaz Istnieje tedy w teorii powinności tendencja, którą
etyka msroda7 Henryk ELZENBERGWartość i powinność I. Analiza pojęcia wartości (Tylko te rodzaje war
etyka msroda2 Henryk ELZENBERGPowinność i rozkaz Referat polemiczny o wnioskach czysto negatywnych
etyka msroda7 Henryk ELZENBERGWartość i powinnośćI. Analiza pojęcia wartości (Tylko te rodzaje wart
etyka msroda0 Henryk til.ZENBERG w języku może przyjmować termin „wartość"). Wybór musi być ja
etyka msroda4 Henryk BLZENBKRG dyby imperatywista cofnął się rzeczywiście, widywanie było s,Us/,K 1
etyka msroda9 Henryk ELZF.NBERG A jest. to świat jako całość jest bardziej wartościowy, niż gdyby A
etyka msroda2 :i: Menrjk ELZENBERG którego coś nie będzie wartościowe perfekcyjnie, może być nie ty
etyka msroda3 Henryk I I ZIlNBERti Oto więc tera/ tr/ teorie wchodzące w rachubę, każda z odpowiedn
etyka msroda2 Henry k ELZENBERG którego coś nie będzie wartościowe perfekcyjnie, może być nie tylko

więcej podobnych podstron