img008 (89)

img008 (89)



poproszę cię o chwilę refleksji nad własnymi doświadczeniami związanymi z nauką. Zastanów się nad dwo-ma wyszukanymi w pamięci przykładami:

1.    Pomyśl o jakiejś wcześniejszej sytuacji związanej z uczeniem się, w szkole lub gdziekolwiek indziej, kojarzącej ci się z przykrością, niepowodzeniem, gdzie było nudno i nie nauczyłeś się zbyt wiele. Czy jesteś w stanie podać jakieś przyczyny owych negatywnych doświadczeń?

2.    Dla odmiany przywołaj wspomnienie o przeciwnym charakterze: kiedy nauczyłeś się wielu nowych rzeczy i osiągnąłeś zamierzony cel. Czy umiesz wskazać okoliczności, które sprawiły, że nauka była wtedy owocna, a doznania pozytywne?

Istnieje prawdopodobnie wiele przyczyn kontrastowego odbioru owych sytuacji. Przypatrzmy się im bliżej, zaczynając od sytuacji wywołujących skojarzenia pozytywne. Być może wśród wymienionych poniżej odnajdziesz te, które sam podałbyś jako przykładowe.

Zapytani przeze mnie studenci jako przyczyny pozytywnego i konstruktywnego odbioru sytuacji związanej z uczeniem się podawali następujące czynniki:

•    utalentowani i zaangażowani w swoją pracę nauczyciele,

•    metody nauczania wykorzystujące wszelkiego rodzaju pomoce wizualne,

•    interesujące, lekko napisane i bogato ilustrowane podręczniki,

•    dobra, koleżeńska atmosfera w grupie studiujących,

•    możliwość praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy,

•    znajomość sprawdzających się technik uczenia się oraz samodyscyplina,

•    dobre zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne,

•    swobodny dostęp do pracowni i laboratoriów,

•    pomyślne rozpoczęcie studiów,

•    ciekawość, zainteresowanie oraz motywacja,

•    wiara w siebie i osobista dojrzałość,

•    możliwie bezkonfliktowe życie prywatne,

•    uczenie się dla samej wiedzy,j nie zaś dla punktów i dyplomu,

•    potwierdzana z zewnątrz świadomość czynienia stałych postępów w nauce,

•    dobre porozumienie i dialog pomiędzy uczącym się a wykładowcą. 1 2

Powyższe doświadczenia studentów zdają się pokrywać z zagadnieniami wymienionymi w tabeli 1, o których w głównej mierze traktuje ta książka.

UDANE STUDIA

Warunki

Odpowiednia postawa



17

1

Komentarz

Uświadomienie sobie posiadania warunków

2

potencjału intelektualnego potrzebnych do ukończenia studiów z jednoczesnym zrozumieniem, że ich wykorzystanie lub niewykorzystanie zależne jest od nas samych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
65724 IMG 16 Spuufb rozbiorowy znany /«/* unzyilhim Kjiżdy własnym doświadczanie o tej prawdzie prze
S5006944 nor pnpz nich okoliczności. Taka konfrontacja zmu-ich do nieustannej refleksji nad własnym
JANINA KACZANOWSKAPOZNANE I POZNAWALNE W BIOLOGII Rozważania przy słarcie własnych badań REFLEKSJE n
zawdzięczają swe powstanie") Werner - wyrażone ekspressis verbls refleksje nad własnym procesem
63648 rozwojówka ćw ( 04 09 i 5 05 098 obserwacji, wywiadów dotyczących potrzeb i celów życiowych
img008 12 Już cię nie widać, ziemio nasza,    150 Jużeś za górą, ziemio ruska! Wiatry
IMG?23 VIII. Postać literacka Od wieków postać była jednym z centralnych ośrodków 1 refleksji nad li
-    zastanowi się nad własnymi relacjami z kolegami oraz pracownikami szkoły, -
IMG065 (5) 88 Józef Tischner ŚWIAT WARTOŚCI I OSOBA Nasze dotychczasowe refleksje nad wartościami mo
IMGP59 (2) ZAKOŃCZENIE Refleksje nad procesami socjalizacji, wychowania 5 psychoterapii oraz poszuki
page0292 290 PLATON. Wypada zastanowić się przez chwilę nad tym mitem przedziwnym. Wszystkie przymio

więcej podobnych podstron