Img10268

Img10268



60

PODNOSZENIE KAMIENIA

(K. W. Vopel)



CELE

Tutaj dzieci mogą się zastanowić nad ważnym aspektem skutecznej współpracy, mianowicie dokładnie przyjrzeć się partnerowi, żeby lepiej skoordynować własną i cudzą działalność.

UCZESTNICY

Od 8 lat. Wielkość grupy dowolna. Dzieci powinny już znać zabawy interakcyjne.

CZAS TRWANIA Około 10 minut.


PRZEBIEG GRY

mProponuję wam zabawę, która nazywa się „Podnoszenie kamienia”. Może-1-' cie się w tej zabawie przekonać, jak potraficie współpracować z innym dziec

kiem. Wybierzcie sobie dziecko, którego jesteście ciekawi...

Ustawcie się tak, żebyście patrzyli na siebie, a wasze stopy były oddalone o około 50 centymetrów...

Nie rozmawiajcie już z sobą. Wyobraźcie sobie, że pomiędzy wami znajduje się wielki kamień, który możecie podnieść tylko wspólnymi siłami. Ten kamień macie zaraz podnieść na wysokość klatki piersiowej i następnie powoli położyć znowu na podłodze tak, żeby nie spadł wam na stopy i nie zgniótł wam palców.

Czy zrozumieliście, o co chodzi?...

Teraz zacznijcie, milcząc, podnosić kamień, powoli... całkiem powoli... Porozmawiajcie teraz z partnerem przez trzy minuty o swojej współpracy:

—    Jak porozumiewaliście się?

—    Czy wybrane tempo odpowiadało wam obydwóm?

—    W jakim stopniu dostosowywaliście wysiłek do siebie nawzajem?

—    Czy patrzyliście na siebie?

—    Jak pracujecie zazwyczaj razem?... (3 min.)

Zakończcie teraz rozmowę i wybierzcie sobie inne dziecko... Tym razem wyobraźcie sobie, że macie wspólnie podnieść ciężką skrzynię i następnie

postawić ją powoli na podłodze. Milcząc, zacznijcie podnosić skrzynią na wysokość klatki piersiowej i bardzo ostrożnie postawcie ją znowu na podłodze...

Porozmawiajcie teraz przez trzy minuty o swojej współpracy:

—    Jak teraz było w porównaniu z podnoszeniem kamienia?

—    Co się udało?

—    Co było trudne?

—    Jak porozumiewaliście się?

—    Jak zazwyczaj pracujecie razem?... (3 min.)

Wybierzcie jeszcze raz nowego partnera...

Tym razem wyobraźcie sobie, że macie podnieść chore dziecko i powoli położyć znowu na podłodze... Milcząc, zaczynajcie ostrożnie je podnosić... Porozmawiajcie teraz przez trzy minuty o swojej współpracy:

—    Jak tym razem postępowaliście?

—    Jak porozumiewaliście się?

—    Czy byliście dostatecznie ostrożni?

—    Jak uzgodniliście, kto ma chwycić z której strony?

—    Czy było dla was jasne, kto ma chore dziecko nieść za ramiona, a kto za nogi?

—    Jak zazwyczaj pracujecie razem?... (3 min.)


KRYTERIA OCENY

□    Z którym dzieckiem współpracowało mi się najlepiej?

□    Czy przestrzegałem zakazu rozmowy?

□    Co było szczególnie trudne?

□    Jak oceniam swoje zdolności do współpracy?

□    Z kim z grupy potrafię szczególnie dobrze współpracować?

□    Z kim z grupy współpraca sprawia mi trudności?


DOŚWIADCZENIA

Prowadzący może dzieciom ułatwić zadanie, jeżeli na początku eksperymentu jedna para zademonstruje tę współpracę bez słów.

163


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0298 38JAK Ml SIĘ PODOBA (POZYTYWNE SPRZĘŻENIE ZWROTNE II) K. W. Vopel)CELE Tutaj dzieci mogą si
Img10255 51MASZ TO ZROBIĆ I (według G. Castillo)CELE Tutaj dzieci mogą sobie uświadomić, na ile rząd
Img10261 56AWARYJNE LĄDOWANIE (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływ
Img10261 56AWARYJNE LĄDOWANIE (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływ
Img10263 IWYŚCIGI NA KOCU (K.W. Vopel)CELE W tej sportowej zabawie dzieci mogą się wręcz namacalnie
Img10261 56AWARYJNE LĄDOWANIE (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływ
Img10260 IIJEDEN WYGRYWA (K. W. Vopel)CELE Pytanie: „Jak otrzymam to, co chciałbym mieć?” jest dla k
Img10281 MASAŻ PLECÓW (K. W. Vopel)S) CELE Podczas (ego eksperymentu dzieci mają możliwość nawiązać
Img10332 POCZTA BUTELKOWA (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić częściowo oderwane aspekty

więcej podobnych podstron