img154

img154



18 Józef Pewne

odpowiednio przygotowany cykl obiegu produktu na właściwym dla niego segmencie rynku.

2.    Koncentracja na potrzebach klientów; wyznaczają one podstawową strategię przedsiębiorstw. Produkcja i sprzedaż stanowią najważniejsze ogniwa struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, a weryfikatorem trafności podejmowanych decyzji jest rynek i zawierane na nim transakcje.

3.    Zastosowanie marketingu skoordynowanego. Powodzenie działalności przedsiębiorstw jest uzależnione od umiejętnego doboru i konsekwentnego stosowania marketingowych instrumentów rynkowych oraz metod pozyskiwania klientów na wytwarzane i sprzedawane dobra i usługi.

4.    Uzyskanie rentowności (zyskowności). Oznacza zaspokajanie potrzeb nabywców w sposób opłacalny dla firmy.

Wybór rynku docelowego

Istotą marketingowego myślenia i działania jest ukierunkowanie działalności na „kogoś", zamiast działania na rzecz „wszystkich". Narzędziem wyboru rynku docelowego jest segmentacja klientów według przyjętych kryteriów podziału. Segmentacja rynku powinna umożliwić wyodrębnienie obszaru działania dla danego przedsiębiorstwa, a także sformułowanie programu działania na rynku. Aby dobrze zdefiniować rynek docelowy, należy (Garbarski, 2004, s. 25, I27j:

1)    zdefiniować możliwe sposoby dokonywania sprzedaży swoich produktów,

2)    ustalić zakres programu produkcyjnego (co produkować),

3)    zaplanować potrzebny potencjał produkcyjny,

4)    określić zasady kształtowania cen za produkty,

5)    określić sieć agentów handlowych (na styku producent-naby wca),

6)    określić metody i intensywność promocji swoich produktów,

7)    przedstawić wizję kształtowania wizerunku firmy.


Plasowanie to działanie związane z takim sposobem zaprezentowania oferty przedsiębiorstwa, dzięki któremu zajmuje ona wyróżniające się i wysoko oceniane miejsce w świadomości klientów tworzących określony rynek

v.

Na ewolucję strategii wyboru rynku docelowego mają wpływ następujące czynniki:

1)    zmiany w postrzeganiu punktu wyjścia działań,

2)    zmiany w myśleniu o głównym podmiocie uwagi,

3)    inny (szerszy lub węższy) dotychczas zakres obsługiwanego rynku.

Zmiany w postrzeganiu punktu wyjścia działań dotyczą postrzegania całości procesu rynkowego, od produktu po ścisłą współpracę producentów i pośredników oraz wnikliwą analizę konkurentów. Badania klientów, analizy konkurentów doprowadziły do segmentacji rynku, a w dalszym etapie wyszukiwania nisz rynkowych (niche market). Rozszerzył się także zakres obsługiwanego rynku. Działania zostały zróżnicowane na rzecz każdego z segmentów bądź nisz. Wykształcił się „marketing szyty na miarę", polegający na dostosowywaniu produktów do indywidualnych potrzeb nabywców (tab. 1.2).

Tabela 1.2. Tendencje zmian w strategiach wyboru rynku docelowego

lar....

Wyszcze

gólnienie

1970

1980

1990

Przyszłość

Punkt wyjścia działań

Produkt

Popyt

Klient, pośrednik, konsument

Wartości

Główny

punkt

uwagi

Rynek masowy

Segment rynku

Luki (nisze) rynkowe, marketing na „miarę"

Aktualni nabywcy, główni użytkownicy

Zakres obsługiwanego rynku

Krajowy

Międzynarodo

wy

Globalny

Bloki handlowe

Rodzaje

badań

marketin

gowych

Badania wykorzystujące kwestionariusz

Badania jakościowe

Bazy danych

Sztuczna inteligencja, systemy wspomagania decyzji

Źródło: na podstawie; Garbarski [1994].

Wraz ze zmianami zachodzącymi w otoczeniu firm i rosnącą konkurencją przy tendencjach nasycenia rynku znaczenia nabiera oddziaływanie wszystkimi instrumentami marketingu w sposób zintegrowany. Przedsiębiorstwa konkurują produktem, ceną, promocją. Ze względu jednak na wyrównane możliwości konkurowania decydującymi elementami pozyskania klienta stają się jakość, usługi dodatkowe oraz kreowanie dominującej pozycji produktu na rynku (tab. 1.3).

ł


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img154 18 Józef Ferenc odpowiednio przygotowany cykl obiegu produktu na właściwym dla niego segmenci
18 Józef Perenc odpowiednio przygotowany cykl obiegu produktu na właściwym dla niego segmencie rynku
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (91) odpowiedzialnym i zdolnym do wybierania tego, co najlepsze dl
12 Zamiast wstępu naniu lub deformacji, przygotowując eksperymenty, zwrócono uwagę na właściwości
TYM ŻYJĄ W SZKOŁACH 18 grudnia 2015 r.Mali idą do szkoły Z sercem na dłoni dla rodzin wielodzietnych
spotkanie nr 2 18 lutego 2021 r. godz. 19.30-21.00Zapraszamy na webinaria dla kapelanówwspierające p
Slajd2 (74) Cykl obiegu materii w przyrodzie Określa pochodzenie, niszczenie
ImageDownloader9 do — 18 — # niem wiełkiem odpowiedzieć, jak mogła rzecz z siebie tak poważna obwoła
1. Ogólne wiadomości o klasyfikacji dróg Drogą nazywa się odpowiednio przygotowany pas terenu służąc
str148 149 (3) 13. Wykorzystanie butelki z wybitym dnem. W celu odpowiedniego przygotowania butelki
IMGw15 Mniejsze firmy mogą dokonać takiego rozeznania we własnym zakresie przez odpowiednio przygoto
IMG&18 6. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Trzustka jest połączona z: A. jelitem cienkim,   &

więcej podobnych podstron