img225

img225



Istotną sprawą, której nie wolno przeoczyć stosując zauawy iu-chowe — to zdrowie dziecka. W doborze zabawy ruchowej nauczycielka powinna uwzględniać porę roku, temperaturę dnia. W dni zimowe będzie ona inicjować zabawy z bardziej intensywnym ruchem, jak bieżne masowe, w dni upalne natomiast — o ruchu mniej intensywnym, jak zabawy rzutne, równoważne. Przy zabawach, wymagających wysiłku fizycznego — skłoni dzieci do zrobienia przerwy dla odpoczynku. Wszystkie rodzaje interwencji winny cechować takt i spokój, by dzieci z zaufaniem zwracały się do nauczycielki w sytuacjach wymagających jej pomocy.

6. Wyzyskanie do zabaw materiału przyrodniczego i elementów półgotowych

Gotowa, dobrze wykonana zabawka jest konieczna, daje dziecku radość, budzi uczucia estetyczne, umożliwia organizację różnego rodzaju zabaw i rozwija zainteresowania. Dziecko poszukuje jednak także materiału do zabawy, z którego można korzystać bardziej aktywnie, przekształcać go i przetwarzać w sposób dowolny. Tego rodzaju potrzeby przejawiają się najczęściej w zabawach tematycznych.

Dzieci, odtwarzając „na niby” świat rzeczywisty, poszukują materiałów i pomocy, które wypełniłyby swym realnym istnieniem to, o czym pomyślały i co improwizują. Chcą działać, nie wystarcza im już sam gest i słowo, konieczne są przedmioty coś przedstawiające.

Dużą pomocą w zaspokajaniu tej potrzeby dzieci może okazać się materiał przyrodniczy i materiały półgotowe. Przez materiał przyrodniczy rozumiemy odpadowy materiał roślinny, a nie zrywane czy ścinane części roślin w postaci kwiatów, liści, gałązek itp. Będą to korzenie, gałązki, liście, kora, trawa, żołędzie, szyszki, kasztany, owoce klonu, ostu, głóg, makówki, słoma, kamyki, muszelki i wiele innych.

Wszystko to może być wykorzystane w twórczej pracy dziecka przy zachęcie ze strony nauczycielki i jej pomysłowości, może służyć zabawie i nauce dziecka. W zabawach ruchowych, konstrukcyjnych dzieci mogą — przy użyciu kasztanów czy szyszek — oznaczać drogę, teren, wykonywać układy różnych przedmiotów, kształtów geometrycznych. Będą tworzyć nowe kombinacje w swych „dziełach” konstrukcyjnych, stawiać klockowe budowle z dodatkiem szyszek, kasztanów czy kamyków.

Różnego typu ludziki, laleczki, krasnale, „makówczanki” z tworzywa przyrodniczego wzbogacą treść zabaw dziecięcych, zwiększając przyjemność zabawy nimi dzięki temu, że zostały wykonane przez same dzieci.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ekozabawa To jest znak zakazu. Umieść w znaku rysunek przedstawiający czynność, której nie wolno ro
66 67 (21) 66 URAZY I USZKODZENIA SPORTOWE Nie wolno przeoczyć momentu, od którego kontynuowanie lec
59836 PA090340
DSC05439 (5) Cierpienie stanowi granicę , której nie wolno przekraczać ze zwierzętami
2/30 Analiza matematyczna I / Pochodne funkcji I jedna sprawa, o której nie wspomniałem w ściądze z
Nie wolno zasysać tlących się niedopałków. Grozi to uszkodzeniem filtra. Nie wolno zasysać benzyny a
Dziecko może sobie nie poradzić tylko z diagnozą braków, diagnoza operacyjna to przeprowadzenie dzie
-osoba fizyczna, do której nie stosuje się wyżej wymienione ograniczenia ma prawny obowiązek złożeni
-PIŁAT 897 wać. Gdy Żydzi zaczną walczyć pomiędzy sobą, nie wolno wam się angażować po którejkolwiek
ScannedImage 16 dzonych1. Nie wolno też przeoczyć, że główny kierunek myśli oświeceniowej opierał si
Szkolenia pracowników (Art. 237 Kodeksu pracy) Pracownika nie wolno dopuścić do pracy, do której wyk
Wspomnienia i Rozważania 109 elit Głos ZMS-u odegrał tutaj rolę bardzo istotną. Inna sprawa, o które
STRONA (11) BARAN 21.03-20.04 Spodziewaj się nieszczęść w sprawach finansowych. Pamiętaj, że nie wo

więcej podobnych podstron