IMG302

IMG302



Źródła i podobieństwa

mimo jej niewątpliwej nowości i programowego zerwania z naśladowaniem stylów dawnych niejeden rys łączył secesję z tą lub ową sztuką przeszłości.

Z gotykiem secesję łączyły dynamika, prężność linii, upodobanie do tego, co pionowe, lekkie i ażurowe, pociąg do form organicznych, ornamentyka roślinna, oparta na florze rodzimej. Z późnym gotykiem nadto - predylekcja do zawiłych deseni krzywolinijnych i malowniczej asymetrii.

Z manieryzmem drugiej połowy XVI wieku secesja dzieliła upodobanie do smukłych, strzelistych postaci, do linii śrubowej, do asymetrii, do wyszukanych proporcji, do deformacji kształtu i dezorganizacji przestrzeni, do pierwiastków onejrycznych, do tematyki seksualno-erotycznej, do wieloznaczności, do tego, co dziwne, osobliwe, niezwykłe1.

Nietrudno wskazać również na podobieństwo między secesją a barokiem i rokokiem.

Z barokiem łączyło secesję szereg rysów.

Dążenie do syntezy wszystkich sztuk plastycznych, do tworzenia całości, w których architektura, rzeźba, zdobnictwo i malarstwo są stopione ze sobą.

Upodobanie do linii krzywych w architekturze i zdobnictwie. Architekci pełnego renesansu stosowali w elewacjach i planach głównie kwadrat, prostokąt i koło. Architekci włoscy baroku, Rainaldi, Borro-mini, Guarini i ich następcy, przekładali nad nie owal, elipsę, spiralę i inne krzywe2. Secesja również lubowała się w liniach krzywych. Architekci secesyjni - Guimard (projekt Hotel de Nózal w Paryżu, 1902), Gaudi (Casa Mila) - poszli przy tym jeszcze dalej w stosowaniu wymyślnych linii krzywych, zwłaszcza w rzutach poziomych, niż najśmielsi architekci baroku.

Upłynnienie, zmiękczenie kształtu. Falujące fasady budowli.

Miękkość modelunku w rzeźbie. Tutaj również artyści secesyjni (Rodin) poszli znacznie dalej niż artyści baroku.

Upodobanie do wody z jej ruchliwością i żywością. Tak jak artyści baroku, z Berninim na czele, podobnie rzeźbiarze secesyjni - Obrist, miody Bariach - projektowali chętnie fontanny.

Łączenie ze sobą, dla osiągnięcia efektu bogactwa i malowniczości, tworzyw o różnej strukturze powierzchni i różnych barwach.

W malarstwie i rzeźbie swobodna, asymetryczna i atektoniczna kompozycja.

Wreszcie ogólna postawa: pragnienie nowości i oryginalności.

W przeciwieństwie natomiast do baroku secesja stosowała asymetrię nie tylko w malarstwie i rzeźbie, ale i w architekturze. Także, w przeciwieństwie do baroku, wyrzekała się w malarstwie i grafice modelunku za pomocą światłocienia, sugerowania bryłowatości i głębi, posługiwała się przede wszystkim linią i płaską plamą oraz bladymi, delikatnymi tonami.

Silnie narzucają się również podobieństwa między secesją a rokokiem. Oba style lubowały się w krzywiznach, w asymetrii, w jasnych, bladych, chłodnych tonach. Oba style cechowała na ogół pogoda, lekkość, kapryśny wdzięk. Oba celowały w sztuce wnętrza i zdobnictwie. Oba dążyły do tworzenia jednolitych stylowo całości. Oba czerpały podniety ze sztuki Dalekiego Wschodu. Oba były wreszcie stylami międzynarodowymi o wielu odmianach narodowych. Podczas jednak gdy krzywe rokoka znamionuje zwykle wiotkość, brak siły, krzywe secesji są nieraz prężne, naładowane energią, dynamiczne: za przykład mogą tu służyć linie krzywe w meblach, wyrobach z metalu lub ozdobnikach graficznych Van de Veldego albo w Uderzeniu biczem Obrista3.

Pewne rysy łączą w ten sposób secesję z gotykiem, inne z manieryzmem, barokiem lub rokokiem. Podobieństwa te są w wielu przypadkach wynikiem dającego się stwierdzić oddziaływania tych stylów na

199


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img3 fCypripedium calceolus (Obuwik pospolity) rodzina: Orchidaceae, Storczykowate pochodzenie: Euro
img3 Topola (fopułus L.)- rodzaj drzew z rodziny wierzbowatych (Salicaceae Mrb.). Zalicza się do nie
img3 Przewlekłe nawracające zapalenia migdałków: O Występują u dzieci rzadziej, niż to powszechnie
img3 (11) Początkowa baza danych Po instalacji PostgreSQL należy zadbać o utworzenie bazy danych. W
img3 (12) Język SQL rodzaje poleceń Język manipulowania danymi (DML): składa się z poleceń wstawiani
IMG3 (2) ■ -3 £ 1 C-sLa y t .; .
img3 (4) HTML HTML: Skrót od „HyperText Maikup Laiiguage” Powstał w 1990r. Autorem HTML jest Tim Bem
IMG3 10. Ćwiczenia kształcące percepcję wzrokowo-słuchową w oparciu o materiał wyrazowo-zdaniowy - ć
IMG3 35 spojlowanie programu robinsonowie Z jednej strony historia Robinsonowie: Amazonia skończyła
IMG3 SOWA I KOSMOSDostała teleskop wczoraj sowa, Dziś w kosmos lecieć jest gotowa. Pokoloruj: sowę,
IMG3 H ^NHFSKp* H HHNT^ Kg H fcH
IMG3 50 Postępowanie z próbkami 50 Postępowanie z próbkami Wskazania • Badanie parazytologiczne i
IMG3 Jeżyk Tuptuś Jeżyk Tuptuś idzie na spacer. Dorysowując igiełki Tuptusiowi, wypowiadaj wyraźnie
IMG3 - z literą c w środku: - z literą s w środku: - z dwuznakiem sz w środku: - z dwuznakiem cz w ś
IMG3 Stefan Sawicki 358 w niej często fakty i zdarzenia. To. co istotne, przejawia się •.pomiędzy*
IMG3 9/2 BPACfIBTblC rPABMPOBKOH TpaBHpoBKa no.TBonaeT nonyHHTb neT-KHe my6oKHC ahhhh Ha Korne. BHan
IMG3 ba zrobić dziurki lub założyć pętelki Rozpiera się je, wkładając w te otwory końce innej tyczki
IMG3 DNA bliskiej śmierci dodała mu odwagi, zgłosił się więc na ochotnika do eksperymentu, który, ja

więcej podobnych podstron